۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۵
یک متر کاهش آب زیرزمینی در گلستان ۴۰ متری پیشروی آب شور را به همراه دارد
در گفتگو با بازار؛

یک متر کاهش آب زیرزمینی در گلستان ۴۰ متری پیشروی آب شور را به همراه دارد

گرگان- حیدریان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: گلستان به دلیل نزدیکی به دریا از شرایط خاصی برخوردار بوده و به ازای هر یک متر کاهش منابع آب زیرزمینی، ۴۰ متر پیشروی آب شور را شاهد هستیم.

ایرج حیدریان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر کل منابع آبی تجدیدپذیر در گلستان حدود دو هزار و ۴۸۵ میلیون مترمکعب بوده که از این بین ۵۰ درصد آن سطحی و ۵۰ درصد آن زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: از کل این منابع آب حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و مابقی در بخش صنعت و خدمات به کار گرفته می شود که با توجه به برنامه ریزی های توسعه ای تلاش می کنیم تا سهم بخش کشاورزی کاهش یابد.

وی افزود: در حال حاضر پنج هزار و ۵۶۷ لیتر در ثانیه تولید آب شرب گلستان بوده که البته نیاز استان حدود هفت هزار و ۷۲۸ لیتر بر ثانیه است.

حیدری اضافه کرد: هم اکنون حدود هزار و ۶۶۷ لیتر در ثانیه کمبود آب در بخش شرب در منابع تامین داریم که براساس برنامه ریزی هایی که در حوزه تعادل بخشی انجام می شود، تلاش می کنیم تا این مشکلات رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان به نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: با نصب این کنتورها شاهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی هستیم و به این وسیله سعی می کنیم تا انضباط مصرف حاکم شود.

وی با بیان این که باید تعادل منابع و مصرف را در آبخوان ها کنترل کنیم، افزود: به دلیل اینکه منابع تامین گلستان در حوزه آب شرب فقط آب زیرزمینی است، قاعدتا با ۶۴۵ حلقه چاه باز هم کمبود آب در استان را شاهد هستیم.

حیدریان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان در سطح کشور داریم، گفت: گلستان به دلیل نزدیکی به دریا از شرایط خاصی برخوردار بوده و به ازای هر یک متر کاهش منابع آب زیرزمینی، ۴۰ متر پیشروی آب شور را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی هایی که برای آبرسانی به روستاهای مختلف انجام شده، تلاش کرده ایم تا از انتهای سال برای ۴۳۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر و هزار و ۲۹۱ کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب را انجام دهیم.

وی ادامه داد: حفر ۳۰ حلقه چاه، ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ و ۷۲ باب مخزن به حجم ۲۲ هزار متر مکعب از دیگر برنامه هایی است که برای روستاییان به بهره برداری رسیده است.

کد خبر: ۱۶۴٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Abas IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      شعار کافیه این وضعیت حاصل عدم مدیریت مسولین امور آب می باشد اگر کارشناس بفرستند با همکاری شورا و دهیار و کشاورزان زمینهای کشاورزی را زون بندی کنند و در قبال هر ۲۵ هکتار مجوز یک حلقه را بدهند دیگر کشاورز برای یک هکتار و کمتر مبادرت به حفر چاه نمیکند یعنی ۱۰۰۰ هکتار نهایت ۴۰ حلقه چاه نه ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز