۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
دولت اصلاح ساختار اقتصادی را ادامه دهد| بانک مرکزی ابزارهای کنترل تورم را به کار گیرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت اصلاح ساختار اقتصادی را ادامه دهد| بانک مرکزی ابزارهای کنترل تورم را به کار گیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت در میدان اصلاح ساختار اقتصادی قرار گرفته و باید آن را ادامه دهد زیرا سستی در این کار سقوط پول ملی و تحت تاثیر قرار گرفتن بازارهای مختلف کشور را در پی خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، جبارکوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در پاسخ به این سوالیکه آیا با توجه به روند روبه ‌بهبود متغیرهای پولی در ماه‌های گذشته، می‌توان چشم‌انداز مثبتی از وضعیت شاخص‌های پولی در ماه‌های آتی داشت، گفت: دولت در میدان اصلاح ساختار اقتصادی قرار گرفته و باید آن را ادامه دهد زیرا سستی در این کار سقوط پول ملی و تحت تاثیر قرار گرفتن بازارهای مختلف کشور را در پی خواهد شد که بدون تردید مدیریت این شرایط سخت خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: اصلاح ساختار اقتصادی نیاز کشور است، البته باید در حین انجام این کار به مردم هم کمک کرد. به این معنا؛ جای اینکه افزایش حقوق به امضا دولت برسد، مسائلی مانند پوشش بیمه‌ای، دارو و کالاهای اساسی مورد توجه قرار گیرد که این موارد از کمک به مردم تاثیر بیشتری نسبت به افزایش حقوق و دستمزد ماهیانه خواهد داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این رابطه یادآور شد: بانک مرکزی نیز در این روند باید مراقب بحران احتمالی بانک‌ها باشد زیرا با توجه به شرایط موجود فشار زیادی را تحمل می‌کنند، البته دولت نباید برای کمک به بانک‌ها منابع شرکت‌ها را بیرون بکشد زیرا کار بسیار خطرناکی خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این خصوص که آیا تنها نهاد اثرگذار بر نقدینگی و تورم بانک مرکزی و نظام بانکی است یا سایر نهادهای اقتصادی دولت هم بر آن تاثیرگذار بوده‌اند، تصریح کرد: بانک مرکزی به تنهایی بر موارد اشاره شده تاثیرگذار نیست، ولی باید بیشتر در میدان باشد. اهرم‌هایی در اختیار این نهاد پولی- مالی قرار دارد که استفاده از آنها بر مدیریت نقدینگی و تورم کمک کننده خواهد بود. البته باید توجه داشت که بدون هماهنگی با سایر نهادها مانند وزارت اقتصاد نمی‌توان به درستی از این اهرم‌ها استفاده کرد.

کوچکی نژاد در ادامه افزود: حدود ۲۵ یا ۲۶ میلیارد تومان در ماه نقدینگی در بازار پمپاژ می‌شود که نتیجه آن قابل مشاهده است. بدون شک در شرایطی که بخش‌های تصمیم گیر مانند وزارت اقتصاد، سیستم مالی- پولی، بورس و ... هماهنگ نباشند، وقتی برای کنترل این نقدینگی به یک بخش فشار وارد شود، از قسمت دیگربه شکلی متفاوت و دردسر ساز خود را به نمایش می گذارد، بنابراین از تمام نهادهای اقتصادی انتظار می رود که در این زمینه کوشا باشند.

وی در این رابطه تاکید کرد: نهادهای اقتصادی برای پیشبرد شرایط مالی کشور و تصمیم های سازنده باید با یکدیگر هماهنگ و منسجم تر از آن چیزی که شاهد هستیم، عمل کنند. در کنار اینها نیاز است تا قانون اساسی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و در هر بخشی که مجلس خواستار تحقیق و تفحص شد، پای کار حاضر شوند.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha