۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
ضربه مهلک کرونا بر پیکره اقتصاد اصفهان/ عصر بیداری اقتصادی در پیش است
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:

ضربه مهلک کرونا بر پیکره اقتصاد اصفهان/ عصر بیداری اقتصادی در پیش است

اصفهان - رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بی‌شک اقتصاد اصفهان آسیب مالی بیشتری را از بحران اقتصادی ویروس کرونا نسبت به دیگر استان‌های کشور دریافت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بازار مسعود گلشیرازی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه با بیان اینکه کار و فعالیت چهار میلیون اصفهانی به دلیل شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است، اظهار داشت: این بدین معنا است که باید همزمان با کنترل آسیب های اقتصادی کرونا به فکر بهبود شاخص های اقتصادی و محیط کسب و کار باشیم به این خاطر که نظام اقتصادی ایران بدون شک با قبل از این بحران تفاوت های زیادی دارد.

وی اضافه کرد: ما شاهد دوران کرونای صنعتی هستیم و بر اساس پژوهش های انجام شده اصفهانی ها ضرر زیادی از این بحران دیده اند و همانطور که اشاره کردم هر اصفهانی در پی شیوع کرونا چهار میلیون از درآمد خود را از دست داده است و این موضوع باید مدیریت شود.

عملیاتی نشدن بسته حمایتی دولت از کسب ‌و کارها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه بسته حمایتی دولت کافی نبوده از عملیاتی نشدن بسته حمایتی دولت از کسب ‌و کارها خبر داد و تصریح کرد: بسته ۵۵ هزار میلیارد تومانی دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کرونا هنوز عملیاتی نشده و بانک‌ها برای عملیاتی کردن این بسته فعالیت خود در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی را کند یا متوقف کرده‌اند.

گلشیرازی ادامه داد: ما باید به دنبال بیداری اقتصادی باشیم و همه سطوح فعال در نظام اقتصادی اعم از حاکمیت، دولت، بنگاه‌های اقتصادی و خانواده‌ها باید با درک صحیح و کامل از پیامدهای اقتصادی بحران کرونا برای مقابله با این بیماری بسیج شوند تا بتوانیم در کنار یکدیگر این بحران اقتصادی را مدیریت کنیم و در رفع زیان های اقتصادی ناشی از این موضوع گام برداریم.

اولویت همه دستگاه ها حمایت از بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده باشد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه باید به سمت بسیج کردن تمامی امکانات گام برداریم و اولویت همه دستگاه ها باید در عصر بیداری اقتصادی حمایت از بنگاه های اقتصادی و کسب و کارهای آسیب دیده باشد، اظهار داشت: کرونا نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهان تحولات گسترده ای را ایجاد کرده است و طبق گزارش دفتر مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ما با کاهش ۹ تا ۱۶ درصدی GDP ملی کشور روبرو هستیم.

به گفته وی سهم صنعت و خدمات در اقتصاد اصفهان بیشتر از سایر بخش‌ها است و بی‌شک اقتصاد استان اصفهان آسیب مالی بیشتری را از بحران اقتصادی ویروس کرونا نسبت به دیگر استان‌های کشور دریافت خواهد کرد، به این خاطر که اقتصاد اصفهان، ۱۲ تا ۲۰ درصد از GDP خود را در اثر بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا از دست خواهد داد و این از دست رفتن تولید ناخالص داخلی به معنای کاهش قدرت کسب و کارها و کوچک تر شدن سفره خانواده ها است.

گلشیرازی در ادامه با اشاره به رسالت اقتصادی اتاق بازرگانی در مدیریت آسیب مالی ناشی از بحران کرونا گفت: اتاق بازرگانی این مساله را در چند حوزه مختلف ساماندهی کرده و برای بررسی دقیق این دگرگونی در نظام اقتصادی نیاز به تعریف مسئله برای دولت و بنگاه‌های اقتصادی دارد که در همین زمینه بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی اصفهان برای حمایت از کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی در چهار محور ارائه شده است و بر این اساس دولت باید اقدامات سریعی را در عرصه حفظ نیروی انسانی صورت دهد زیرا پیش بینی می‌کنیم در حوزه نیروی انسانی و فروش با بحران های جدی مواجه شویم.

۴ بحران در ۴ مقطع زمانی

وی تصریح کرد: ما با چند بحران روبرو هستیم و در بازه زمانی اردیبهشت تا خرداد با بحران زنجیره نیروی انسانی ،در بازه زمانی خرداد و تیربا بحران در حوزه فروش، در بازه زمانی مهر و آبان با بحران در زنجیره تامین و در بازه زمانی دی و بهمن با بحران ورشکستگی روبرو خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: باید منتظر بحران در زنجیره تامین در بازه زمانی مهر و آبان ماه باشیم و بحران ورشکستگی نیز در بازه زمانی دی و بهمن‌ ماه فرا خواهد رسید.

گلشیرازی تاکید کرد: دولت باید به جای پرداخت بیمه بیکاری به ۶۰ هزار نفر در استان اصفهان و سه میلیون نفر در کشور این حمایت ها را به صورت بسته هایی در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار می داد.

وی با اشاره به اینکه اگر متناسب برخورد نکنیم این بحران گریبانگیر ما خواهد شد تصریح کرد: ما باید به سمت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانا محور حرکت کنیم.

کرونا و آغاز نهضت اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه داد: بنگاه های اقتصادی باید بدانند که کرونای صنعتی یک دوران ۹ تا ۱۵ ماهه ای است که تمام کسب و کارها را تحت الشعاع قرار خواهد داد و بنابراین باید به سمت توانمندسازی بنگاه ها اقتصادی حرکت کنیم و کرونا ما را وادار کرده است که به یک نهضت اقتصادی دست بزنیم.

کد خبر: ۱۶٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha