۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
تدریس نصف آموزشگاه‌های فنی در آرایشگری و آشپزی| تلاش برای ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار
۶۵۰۰ شغل در مقابل ۱۷۵۰۰ شغل تعریف شده در جهان

تدریس نصف آموزشگاه‌های فنی در آرایشگری و آشپزی| تلاش برای ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ۲۰ هزار مربی برای تربیت نیروی انسانی متناسب با تحولات نیازمندیم.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: ۱۲ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای داریم که ۵۰ درصد آنها فقط به تربیت آموزش مهارت آرایشگری زنانه، آشپزی و خیاطی می‌پردازند.

غلامحسین حسینی نیا در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را ابزاری برای توسعه کشورها از طریق مهارت آموزی دانست و گفت: در دنیا برنامه ریزی شده تا سال ۲۰۳۰ شکاف بین رشد تکنولوژی و عقب ماندگی مهارت آموزی پر شود که در صورت وقوع این اتفاق ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار فرصت جدید فراهم خواهد کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی هیأت دولت به بخش تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: تخصیص اعتبار ۱۲۸ میلیاردی برای استان اراک و در سفر اخیر آقای رئیسی رقم بی سابقه ای است که توجه به توسعه مهارت ها را در اولویت های دولت سیزدهم نشان می دهد.

وی در پاسخ به این سئوال بازار که این اعتبارات چگونه صرف خواهد شد و با توجه به تغییرات سریع در بازار کار در ۱۰ سال آینده چه برنامه ای دارید؟ گفت: ما امروز بیش از گذشته به توسعه نرم افزاری نیازمندیم تا توسعه سخت افزاری و لذا تامین اعتبار بیشتر در حوزه تکمیل فضاهای آموزشی و بهره وری استفاده از تجهیزات است و نیک می دانیم که خرید تجهیزات در حوزه ای تی به معنای انبار کردن آنها در دو سال دیگر است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در تلاشیم تا این سازمان در مناطقی ورود کند که کسی در آنجا حاضر به سرمایه گذاری نیست. همچنین به دنبال چرخش امکانات و تجهیزات آموزشی هستیم تا در استانها تنوع آموزش مهارت و بر اساس آمایش سر زمینی و نیاز بازار کار؛ بیشتر شود.

حسینی نیا با بیان این که شعار ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این است که «دنبال آن هستیم تا آینده ادامه راه گذشته نباشد»، گفت: طرح تحول آموزش های مهارتی به گونه ای است که افراد به شکل حرفه ای به دنبال توسعه مهارت های کاربردی باشند و لذا در کنار آموزش یک مهارت در محیط کسب و کار به دنبال مهارت ارتباط با مشتری، مهارت دخل و خرج داری و آموزش نحوه تجاری سازی مهارت را آموزش خواهیم داد.

وی یاد آور شد: ما از شغل محوری به دنبال شایستگی محوری هستیم و تا کنون ۳۷۶۰ استاندارد شایستگی طراحی شده که هزار شاخص آن در ده ماهه اخیر بوده است.

۶۵۰۰ شغل در مقابل ۱۷۵۰۰ شغل تعریف شده در جهان
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تسهیل در صدور مجوز، گفت: ۶ هزار موافقت اصولی برای ایجاد آموزشگاه‌های جدید فنی و حرفه‌ای صادر شده، ۱۲ هزار آموزشگاه هم از قبل مجوز داشتند که ۵۰ درصد آنها در رشته آرایشگری زنانه، خیاطی و آرایشگری فعال بودند، در حالی که ۶۵۰۰ استاندارد آموزشی -شغلی در داخل داریم و سعی داریم تعداد این استانداردهای شغلی را به تعاریف شغل های دانش بنیان به ۹۵۰۰ شغل برسانیم، هر چند که هم اکنون تا ۱۷ هزار استاندارد بین المللی در دنیا تعریف شده است.

وی در عین حال از تعریف و تدوین ۱۳۰۰ استاندارد آموزشی در حوزه دانش بنیان و در بخش های هوش مصنوعی، داده های بزرگ و فضای ابری خبر داد و گفت: تدوین این استانداردها یک ثروت ملی است و می تواند ما در صادرات خدمات آموزشی کمک خواهد کرد.

حسینی نیا یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را ایجاد ۳۱ مجتمع فناوری برای تربیت نیروهای مورد نیاز شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: این مجتمع ها در هر استان با همکاری پارک های علم و فناوری مادر در هر استان تشکیل خواهد شد و مهارت های نوین را آموزش خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما دیپلماسی مهارت با اولویت کشورهای همسایه است که در مواردی مهارت آموزان آنها به ایران می آیند و در مواردی مربیان مهارت آموزی ما به سایر کشورها اعزام خواهند شد. ما هم اکنون ۴۵ میز همکاری با کشورهای دیگر تعریف کرده ایم که به عنوان نمونه ما مرکز آموزش فنی حرفه ای آلمان همکاری هایی را آغاز کردیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم ودر عین حال به زودی هیئتی اوگاندایی برای استفاده از توان آموزشی ما به ایران می آیند. همچنین ما تعاملاتی با فدراسیون روسیه، موسسه توسعه کار آفرینی هند و... داریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به طرح نخلستان اشاره کرد و گفت: برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته تحصیلی آنها مورد تقاضای بازار کار نباشد با همکاری پارک‌های علم و فناوری و وزارت علوم دوره‌های تخصصی مهارت آموزی برگزار خواهیم کرد همچنین با همکاری دانشگاه تهران مرکزی در اشتهارد به عنوان اردوگاه مهارت آموزی دانشجویان راه اندازی کرده ایم که در دوره‌های کوتاه مدت و به صورت یک تا چند ماهه دانشجویان در این دوره‌ها شرکت خواهند کرد.

به گفته حسینی نیا طرح مدرسه تابستانی مهارت برای دانش آموزان ۱۵ سال به بالا به صورت پایلوت امسال اجرا و سال آینده در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد و هم عرض این موضوع لایحه مهارت آموزی سربازان به دولت رفته که در صورت تصویب در دولت و مجلس، سربازانی که یک مهارت داشته باشند یک ماه کسر خدمت خواهند خورد.

۲۰ هزار مربی نیازمندیم
وی همچنین از ساماندهی مربیان فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: در حدود ۴۰۰ شهرستان هم اکنون ۵ هزار مربی فعال هستند که با توجه به نیاز های امروز به آموزش مهارت های کاربردی نیاز به ۲۰ هزار مربی خصوصی داریم و برای این منظور سامانه سام را راه اندازی کرده ایم.وی افزود: با این طرح افراد به شکل خرید خدمت و با بالاترین میزان حقوق ساماندهی خواهند شد.

وی همچنین از آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته تحصیلی شان بازار کار ندارد ، گفت: در تلاشیم تا در قالب طرح نخستان ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل را با مهارت های مورد نیاز برای شرکت های دانش بنیان آماده کنیم.

کد خبر: ۱۶۳٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha