جذب سرمایه‌گذاران نیازمند ارائه مشوق‌های ویژه است
رئیس اتاق ایلام:

جذب سرمایه‌گذاران نیازمند ارائه مشوق‌های ویژه است

رئیس اتاق ایلام، رونق تولید را نیازمند جذب سرمایه‌گذاری می‌داند و می‌گوید: برای ترغیب سرمایه‌گذاری در حوزه تولید، باید مشوق‌های خاصی در بخش‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و ... در نظر گرفته شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با بیان اینکه رأی تحقق رونق تولید، باید مشوق‌های خاصی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود گفت: سرمایه‌گذاران باید معافیت‌های خاصی برای تقویت آنها در بخش‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شود.

فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ایلام با موضوع راه‌های شناسایی و کاهش هزینه‌های تولید در این استان، افزود: حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برای رونق اشتغال و توسعه استان باید افزایش یابد.

او با بیان اینکه بالا بودن هزینه تولید زمینه‌ساز افزایش نرخ بیکاری، افزایش واردات کالا و دشواری صادرات کالا به سبب بالا بودن هزینه است افزود: بالا بودن هزینه تولید باعث کاهش توان رقابت تولیدات داخلی با مشابه خارجی و درنهایت کاهش رغبت مرم به خرید کالای ایرانی و انبار شدن محصولات می‌شود.

فروتن با اظهار اینکه بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان تولید را به جایگاهی که مدنظر است رساند، اظهار کرد: استان ایلام در بخش‌های مختلف نفت و گاز، کشاورزی، صنعت و معدن، بازرگانی، میراث فرهنگی و مرز بین‌المللی دارای مزیت‌های بسیار مهمی است و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها می‌تواند فرصت مطلوبی را فراروی اقتصاد منطقه ایجاد کند.

رئیس اتاق ایلام با تأکید بر این نکته که بخش خصوصی استان ایلام از هرگونه فعالیت سرمایه‌گذاری در بخش تولید حمایت می‌کند، یادآور شد: امیدوارم با همکاری و همراهی فعالان بخش خصوصی و دولتی شاهد تحول و جهش اقتصادی در استان باشیم.

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: سد بروکراسی دست و پاگیر اداری بر سر راه سرمایه‌گذاری باید شکسته شود.

حسن بهرام نیا با بیان اینکه مدیران علاوه بر فراهم کردن بستر برای سرمایه‌گذاران باید تسهیل‌کننده امور نیز باشند، تأکید کرد: اگر چنانچه مدیری در این راستا سهل‌انگاری کند قطعاً جایگاهی در مدیریت استان نخواهد داشت.

وی در ادامه بر پای‌کار بودن همه مدیران برای شتاب‌ده‌ی در چرخ توسعه استان تأکید کرد و افزود: برای گرم شدن دودکش کارخانه‌ها و همچنین چرخیدن چرخ کارخانجات صنعتی استان نیازمند اهتمام و همدلی همه دستگاه‌ها هستیم.

استاندار ایلام در ادامه خواستار شکستن سد بروکراسی دست و پاگیر اداری بر سر راه سرمایه‌گذاری شد و گفت: شایسته و پذیرفتنی نیست که برای استعلام ایجاد یک کارخانه آجر و سفال در استان که در این شرایط اقتصادی حدود ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی دارد، حدود سه ماه به طول بیانجامد!

وی در این خصوص با هشدار به برخی مدیران استان، گفت: اگر چنانچه مشخص شود هر مدیری در صدور پروانه آغاز فعالیت کارخانجات و واحدهای تولیدی به‌صورت تعمدی تعلل کند علاوه بر خارج شدن از چرخه مدیریت استان، با وی برخورد قانونی خواهد شد.

بهرام نیا با اشاره به سهل‌انگاری برخی مدیران در اجرای برخی مصوب نشست‌ها، گفت: مسئولیت مستقیم اجرای مصوبات بر عهده خود اعضای کارگروه آن نشست است و هر مدیری که به مصوبات نشست‌ها بی‌توجه باشد و به آنها عمل نکند درواقع با مدیریت ارشد استان همراه نیست و به‌زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

وی از معاونین استاندار خواست تا مدیرانی که در روند اجرای مصوبات کم‌توجهی می‌کنند را به‌سرعت شناسایی کنند.

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم تسریع در جوابیه استعلامات حوزه تولید و سرمایه‌گذاری، یادآور شد: حداکثر مدت‌زمان پاسخ به استعلامات و صدور مجوزها حوزه تولید و سرمایه‌گذاری دو هفته است.

وی با عنوان این مطلب که جوابیه هیچ استعلامی نباید بیش از دو هفته به طول بیانجامد و در غیر این صورت ازنظر اداره به‌منزله جوابیه مثبت و آغاز کار فعالیت برای ایجاد طرح بلامانع تلقی شده و طرح مورد نظر باید عملیات آن آغاز شود، اضافه کرد: برای تسریع در امور کارگروه‌های زیربنایی و واگذاری طرح‌ها به‌صورت شخصاً حضور خواهم یافت.

بهرام نیا در ادامه با اشاره به تلاش‌های انجام شده توسط وزیر کشور و سفارت ایران در عراق برای بازگشایی مرز چیلات گفت: با توجه با مکاتبات و پیگیری‌های سفارت ایران در عراق توسط وزیر کشور به‌زودی از سمت چیلات هم خبرهای خوبی در راه است.

وی از پذیرش هیات اقتصادی تجاری دیالی عراق توسط اتاق ایلام قدردانی کرد و گفت: بازارچه هلاله شمالی نیز زمینه توسعه صادرات بین ایلام و دیاله را فراهم می‌کند.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: قوانین مزاحم و دست‌وپا گیر باید شناسایی شوند.

شهریار عباسی بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی برای جذب سرمایه‌گذاران تأکید کرد و گفت: زمین و امکانات شهرک‌ها باید با قیمت منطقی و معتدل در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز گفت: مهم‌ترین رویکرد این سازمان حمایت از اجرای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی است.

رضا محمدرحیمی بیان کرد: این سازمان همواره با ارائه مشاوره از هرگونه اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و دارای توجیه اقتصادی حمایت می‌کند.

در این نشست مصوب شد: حداکثر مدت‌زمان پاسخ به استعلامات و صدور مجوزها حوزه تولید و سرمایه‌گذاری دو هفته بوده و عدم جواب استعلام توسط دستگاه‌های اجرایی در این مدت به‌منزله بلامانع بودن مجوز طرح برای متقاضیان است.

همچنین مصوب شد که چنانچه دستگاهی در اجرای مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تعلل و کوتاهی داشته باشد، با مدیران آن دستگاه به‌صورت قانونی برخورد شود.

کد خبر: ۱۶۳٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha