۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
بنیاد برکت حامی مشاغل خرد| کسب و کارهایی که با سرمایه گذاری موقت بزرگ شدند
بازار گزارش می دهد

بنیاد برکت حامی مشاغل خرد| کسب و کارهایی که با سرمایه گذاری موقت بزرگ شدند

۱۰۶ هزار طرح از ۱۹۵ هزار طرح اشتغال زایی اجتماع محور بنیاد برکت به کسب و کارهای حوزه کشاورزی، غذایی، شیلات، ماشین آلات و صنایع وابسته اختصاص دارد.

بازار؛ گروه ایران: یکی از رسالت های اجتماعی بنیاد برکت، دست گیری از صنایع کوچکی است که اگر حمایت مادی و معنوی دریافت نکنند، شاید هیچ گاه نتوانند پله های ترقی را طی کنند و خود را به کسب و کارهای متوسط تا بزرگ برسانند. صنایعی که به گفته کارشناسان ۸۰ درصد کسب و کارهای کشور را تشکیل می دهند و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید را در اختیار دارند و اغلب آن ها ظرفیت بزرگ شدن را همانطور که خیلی از هلدینگ های بزرگ امروزی، روزی کوچک بودند را دارند.

بنابراین بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به عنوان یکی از نهادهای پر تلاش، کمک رسانی از طریق سرمایه گذاری موقت به کسب و کارهای کوچک به خصوص در مناطق محروم را به عنوان یکی از اهداف خود تعیین کرده است. یکی از کارهایی که نه تنها ثمره آن محرومیت زدایی، ‌ توانمند سازی مناطق کم برخوردار است بلکه سبب افزایش عمق خودکفایی کشور و کاهش نیاز به واردات هم می شود.

نکته قابل توجه فعالیت های این نهاد این است که از ۱۹۵ هزار طرح اشتغال زایی، تا به امروز ۱۰۶ هزار طرح را به بخش های کشاورزی، غذایی، شیلات، ماشین آلات و صنایع وابسته اختصاص داده است؛ صنایعی که در این شرایط که صحبت از هدف گذاری برای افزایش امنیت غذایی به میان می آید تضمین کننده آینده و امنیت غذایی کشور هستند.

در این راستا چندی پیش نیز محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت با تاکید مطالب فوق اظهار داشت: «۴۰ درصد از فعالیت‌ های بنیاد برکت در اشتغال ‌زایی اجتماع ‌محور و بخش عمده ‌ای از طرح‌ های بنگاه‌ محور متمرکز بر بخش کشاورزی و حوزه امنیت غذایی است.»

بنیاد برکت در حوزه بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان نیز پیش گام است؛ به طوری که امسال استفاده از ظرفیت‌ ها و توانایی‌ های شرکت ‌های دانش‌ بنیان در تولید محصولات کشاورزی و در فرآیند هایی همچون کاشت، آبیاری، بسته‌ بندی و فرآوری محصولات به شکل ویژه در دستور کاری بنیاد قرار دارد

اجرای ۱۰۶ طرح اجتماع محور در حوزه غذایی
همانطور که اشاره شد ۱۰۶ طرح اجتماع محور در زمینه امنیت غذایی در بنیاد برکت تا به امروز اجرایی شده که این تعداد تاکنون برای ۳۱۸ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کرده است. البته اقدامات جهادی این بنیاد برای حمایت از طرح های اشتغال زا و تامین کننده امنیت غذایی به همین جا محدود نمی شود و علاوه بر فعالیت های خود بنیاد برکت، این نهاد تاکنون ۲۶۱ شرکت و مجتمع فعال در حوزه های کشاورزی، غذایی، شیلات، ماشین آلات و صنایع وابسته را تحت پوشش حمایتی خود قرار داده و برای نزدیک به ۸۲ هزار نفر دیگر نیز اشتغال زایی کرده است.

به گفته ترکمانه، مدیرعامل هلدینگ برکت سرمایه‌ گذاری برای راه ‌اندازی این ۱۰۶ هزار و ۲۶۱ طرح اشتغال‌ زایی اجتماع ‌محور و بنگاه‌ محور با ظرفیت اشتغال کل ۴۰۰ هزار نفر بالغ بر ۱۲۵ هزار میلیارد ریال انجام شده است.

سرمایه گذاری که نه تنها سبب این شده که در کشور کمتر کمبودی در زمینه های تامین بازار گوشت قرمز، شیر، میوه‌ های گلخانه‌ ای، صیفی‌ جات، ماهیان و آبزیان احساس شود بلکه زمینه صادرات تولیدات مازاد بر نیاز داخلی را هم فراهم کرده است. اکنون بسیاری از این محصولات علاوه بر استفاده در بازارهای داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر می‌ شوند؛ به ‌طوری که ۷۰ درصد صادرات شرکت‌ های حمایتی و مشارکتی بنیاد برکت به محصولات کشاورزی و مواد غذایی اختصاص دارد.

در کنار تمام مسائل و دستاورد هایی که در زمینه تامین امنیت غذایی به آن ها اشاره شد، بنیاد برکت در حوزه بهره مندی از دانش شرکت های دانش بنیان نیز پیش گام است؛ به طوری که امسال استفاده از ظرفیت‌ ها و توانایی‌ های شرکت ‌های دانش‌ بنیان در تولید محصولات کشاورزی و در فرآیند هایی همچون کاشت، آبیاری، بسته‌ بندی و فرآوری محصولات به شکل ویژه در دستور کاری بنیاد قرار دارد.

حمایت بنیاد برکت سبب این شد که توانستیم زیرساخت های صنعتی کارخانه را با افزودن ماشین آلات تکمیل تر کنیم و اکنون از خط تولید نبات، بسته بندی عسل و خرمای به روز برخوردار هستیم که با توسعه شرکت حضور بهتری هم در فروشگاه های زنجیره ای یافتیم و مردم هم بیشتر ما را شناسایی کردند

صنایعی که زیر چتر بنیاد برکت بزرگ شدند
یکی از شرکت هایی که زیر چتر بنیاد برکت و حمایت های مالی این نهاد توانست از یک مجموعه کوچک و خطر پذیر خارج شود و در مسیر بزرگ شدن گام بردارد، گروه صنعتی آلپ با برند شیگوار است که با یک جستجوی کوچک در پلت فرم های مختلف عرضه محصولات به صورت آنلاین می توانید به سادگی شمار زیادی از تولیدات این مجموعه را مشاهده کنید و ثبت سفارش دهید.

در رابطه با فعالیت های این شرکت و حمایت بنیاد برکت از آن، ایمان شهریار زاده مدیر فروش گروه صنعتی آلپ به بازار گفت: فعالیت شرکت شیگوار از سال ۹۶ آغاز شد. در ابتدای مسیر یک محصول سنتی را به صورت صنعتی بسته بندی و رفته رفته طعم های مختلف آن را هم ارائه دادیم و توانستیم جای برای خود در بازار مواد غذایی پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه عسل، زعفران، نبات، خرمای مغزدار و غیره مجموعه ای محصولاتی است که تولید و عرضه می کنند و از جمله محصولات شیگوار است، اضافه کرد: کارخانه در منطقه آشتیان در استان مرکزی بنا شده است؛ منطقه ای که به لحاظ توسعه یافتگی و بافت آن در گروه مناطق کم برخوردار قرار می گیرد و محروم است. این کارخانه از همان ابتدای فعالیت با توجه به حجم کم تولیدات توانست برای ۱۵ الی ۲۰ نفر اشتغال زایی کند و رفته رفته با افزایش فروش، تعداد کارکنان نیز افزایش یافت.

شهریار زاده با اشاره به شروع همکاری و سرمایه گذاری برکت در گروه صنعتی آلپ ادامه داد: از زمانی که بنیاد برکت چتر حمایت خود را بر سر صنعت ما گسترانید حدود ۲ سال می گذرد و نیروی انسانی مجموعه از ۲۰ نفر به ۶۰ نفر افزایش یافته است. همچنین توانسته ایم توسعه سبد محصولی بدهیم و تولیدات مان را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: حمایت برکت سبب این شد که توانستیم زیرساخت های صنعتی کارخانه را با افزودن ماشین آلات تکمیل تر کنیم و اکنون از خط تولید نبات، بسته بندی عسل و خرمای به روز برخوردار هستیم که با توسعه شرکت حضور بهتری هم در فروشگاه های زنجیره ای یافتیم و مردم هم بیشتر ما را شناسایی کردند.

شهریار زاده با اشاره به تسهیلاتی که بنیاد برکت در اختیار شرکت شان داده بیان کرد: هرچند همکاری بنیاد برکت با مجموعه ما چندان منفعتی برای آن ها ندارد اما کمک های آن ها توانست چرخ تولید شرکت ما را با سرعت بیشتری به حرکت در آورد. البته اگر باز هم حمایت هایشان از مجموعه هایی همچون ما ادامه یابد می توانیم تولیدات مان را توسعه بهتری بدهیم و نیروهای کار بیشتری را جذب کنیم.

طی ۵ سال از ظرفیت هزار تن تولید سالانه به ظرفیت ۲۰ هزار تن رسیده است و از اشتغالزایی مستقیم ۱۵ نفر به ۴۰ تا ۵۰ نفر به صورت شناور رسیده ایم. همچنین توانسته ایم برای بالغ بر ۲۰۰ نفر اشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد کنیم. این افزایش ظرفیت و افزایش اشتغالزایی به واسطه تلاش های کل مجموعه از جمله پرسنل و همکاران ما به همراه حمایت های بنیاد برکت از واحد تولیدی است

حمایت با هدف محرومیت زدایی
یکی دیگر از مجموعه هایی که توانست زیر چتر بنیاد برکت رشد کند و تولیدات خود را به مناطق دیگر ارسال کند، صنایع غذایی اوکادو است. شرکتی که تولیدکننده انواع کنسرو ها و کمپوت های مورد نیاز برای بسته بندی مواد غذایی با نگهداری بالا است. این مجموعه در حال حاضر در استان کرمانشاه مستقر شده و برای شماری از مردم این منطقه اشتغال زایی کرده است.

در این رابطه حامد احمدیان، مدیر صنایع غذایی اوکادو به بازار گفت: در حال حاضر ۲۵ نوع محصول با ۳۲ نوع بسته بندی در وزن های مختلف داریم که شامل کنسرو های غیر گوشتی و انواع کمپوت می شود. حدود ۴۵ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده ایم که این تعداد اشتغالزایی با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن در سال فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: شرکت طی ۵ سال از ظرفیت هزار تن تولید سالانه به ظرفیت ۲۰ هزار تن رسیده است و از اشتغالزایی مستقیم ۱۵ نفر به ۴۰ تا ۵۰ نفر به صورت شناور رسیده ایم. همچنین توانسته ایم برای بالغ بر ۲۰۰ نفر اشتغالزایی غیر مستقیم ایجاد کنیم. این افزایش ظرفیت و افزایش اشتغالزایی به واسطه تلاش های کل مجموعه از جمله پرسنل و همکاران ما به همراه حمایت های بنیاد برکت از واحد تولیدی است.

احمدیان با اشاره به دستاوردهای شاخص شرکت از ابتدای فعالیت تاکنون ادامه داد: با توجه به شعار سال در خصوص دانش بنیان توانستیم به عنوان شرکت های فن آور عضو پارک علم و فناوری شویم که این اتفاق از این نظر که ما اولین واحد تولیدی هستیم که کنسرو های فرا سودمند غنی شده با ویتامین دی و اینولین تولید می کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به فقر غذایی از نظر ویتامین دی که در بین مردم ایران است این اتفاق می تواند کمک قابل توجهی به بحث سلامت کند.

به تازگی و نزدیک دو ماه است که با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم توانسته ایم به کشورهای اروپایی هم صادرات محصول داشته باشیم و برند اوکادو را جهانی کنیم. این نکته مهم است که همواره دغدغه ما این بوده که یک محصول با کیفیت و با قیمت مناسب به مردم ارائه دهیم و خدا را شاکر هستیم که تاکنون ریزش بازار نداشته ایم

عبور از مرزهای کشور برای ارزآوری
مدیر صنایع غذایی اوکادو در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر توانایی صادرات به کشورهای دیگر و ارز آوری از این طریق را دارند یا نه، گفت: همین حالا هم به کشورهای اطراف صادرات محصول داریم. همچنین توانسته ایم در بیش از نیمی از استان های کشور نمایندگی داشته باشیم.

وی با اشاره به صادرات محصولات اوکادو به کشورهای همسایه اضافه کرد: اکنون به عراق صادرات پیوسته داریم و به همین منظور هم در فاصله ۱۷۰ کیلومتری مرز عراق کارخانه را تاسیس کرده ایم که از طریق این مزیت کم بودن فاصله می توانیم بازار خوبی در آن کشور ایجاد کنیم. البته صادرات فقط به عراق محدود نمی شود اکنون به کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادرات محصول داریم.

احمدیان ادامه داد: به تازگی و نزدیک دو ماه است که با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم توانسته ایم به کشورهای اروپایی هم صادرات محصول داشته باشیم و برند اوکادو را جهانی کنیم. این نکته مهم است که همواره دغدغه ما این بوده که یک محصول با کیفیت و با قیمت مناسب به مردم ارائه دهیم و خدا را شاکر هستیم که تاکنون ریزش بازار نداشته ایم و همواره در راستای جذب بازار، خودمان را به روز کرده ایم و توانسته ایم با استفاده از کیفیت بالا بازار را حفظ کنیم.

این فعال صنعتی با اشاره به جوایزی که تاکنون دریافت کرده اند بیان کرد: ۳ سال متوالی به عنوان حامی حقوق مصرف کننده، ۲ سال به عنوان واحد صنعتی نمونه، ۴ سال متوالی به عنوان واحد کشاورزی نمونه در استان کرمانشاه انتخاب شده ایم و توانسته ایم به واسطه محصولات سالمی که تولید می کنیم نشان ایمنی سلامت را هم از معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت دریافت کنیم.

با این تفاسیر و همانطور که اشاره شد؛ بنیاد برکت با سرمایه گذاری در شرکت هایی در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت دارند نه تنها به افزایش امنیت غذایی کشور کمک می کند بلکه مجموعه های خصوصی کوچک نیز رفته رفته می توانند مشکلات خود را کنار بزنند و ضمن تامین نیاز داخلی مسیر صادرات تولیداتشان را پیش بگیرند. اقدامی که سه ضلع تامین امنیت غذایی، محرومیت زدایی و اشتغال زایی برای مردم بومی و در نهایت ارز آوری از طریق صادرات تولیدات را با خود به همراه دارد.

کد خبر: ۱۶۳٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha