۳۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۶
تولید خودروی گازسوز از بنزینی ارزان تر است؟ | فولکس واگن رتبه نخست تولید گازسوز در دنیا
نگاهی به مزایایی خودروهای گازسوز

تولید خودروی گازسوز از بنزینی ارزان تر است؟ | فولکس واگن رتبه نخست تولید گازسوز در دنیا

خودروسازان بزرگ جهان مانند «فولکس واگن» و «فورد» معتقد هستند تولید خودروهای گازسوز ارزان تر از خودروهای بنزینی است، این درحالی است که خودروسازان داخلی معتقد به ضرر در تولید این خودروها هستند.

بازار؛ گروه خودرو: خودروگازسوز در مقطعی از زمان منجی کاهش آلودگی هوا شناخته می شد، اما طی چهارسال گذشته برنامه خودروسازان به طور کامل تغییر کرد. در مقطعی از زمان کشور به عنوان نخستین تولید کننده خودروهای گازسوز در دنیا شناخته می شد. اما از سال ۱۳۹۹ تا کنون این رکورد میان هند و آلمان دست به دست می شود، زیرا خودروسازان داخلی معتقد هستند تولید خودرو گاز سوز فقط سبب افزایش زیان انباشت آن ها می شود. بنابراین روند تولید این خودرو روبه کاهش و براساس شنیده ها اکنون متوقف شده است. گفتنی است که تولید خودروهای گازسوز برای ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان ادامه دارد.
در ادامه به بررسی مزایا و بهترین خودروهای گازسوز دنیا خواهیم پرداخت:

مزایایی سوخت سی ان جی
مصرف سوخت یکی از پارامترهای اصلی خرید خودرو محسوب می شود، یکی از مزایای مهم سوخت سی ان جی کاهش دفعات سوختگیری و افزایش پیمایش است. سوخت سی ان جی نسبت به بنزین ارزان تر است، این مورد سبب شده در بازار هند خودروهای گازسوز طرف دار زیادی داشته باشد. نکته قابل توجه در اینجاست که خودروسازان خارجی معتقد هستند که تولید خودروهای گازسوز ارزان تر از خودروهای بنزینی است. خودروهای سی ان جی هزینه نگهداری کمتری نسبت به خودروهای بنزنی دارد، این مساله سبب رغبت مشتریان بیشتری در بازارهای جهانی برای خرید خودروهای گازسوز شده است.
سوخت سی ان جی تنها نوع سوخت های فسیلی محسوب می شود که بهترین سازگاری را با محیط زیست داشته و سبب کاهش آلایندگی کلانشهرها می شود. خودروهای گازسوز قدرت بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی داشته و عملکرد این خودروها بالاتر و بیشتر از محصولات بنزینی و دیزلی است.

تولید خودروی گازسوز از بنزینی ارزان تر است؟ | فولکس واگن رتبه نخست تولید گازسوز در دنیا

بیشتر مردم معتقد هستند که خودروهای سی ان جی دارای عمر موتور کمتری نسبت به بنزینی ها هستند. اما از نظر علم مکانیک این مورد صحت ندارد، ماهیت سوخت سی ان جی به نوعی است که بیشترین اختلاط را با هوا داشته و احتراق کاملی تری را ایجاد می کند

عمر موتور خودروهای گازسوز کم است؟
بیشتر مردم معتقد هستند که خودروهای سی ان جی دارای عمر موتور کمتری نسبت به بنزینی ها هستند. اما از نظر علم مکانیک این مورد صحت ندارد، ماهیت سوخت سی ان جی به نوعی است که بیشترین اختلاط را با هوا داشته و احتراق کاملی تری را ایجاد می کند. از نظر ساختمان و طراحی شباهت های فراوانی میان پیشرانه های بنزینی و گاز سوز وجود دارد، عمده تفاوت های این پیشرانه در ساختار مواد اولیه به کار رفته در قطعات آن است.

خودروهای سی ان جی دارای واحد کنترل الکترونیکی هوشمندتری نسبت به خودروهای بنزینی هستند، کیت های سوخت سی ان جی عملکرد دقیق تری نسبت به پیشرانه های بنزینی دارند. قطعات مکانیکی و الکترونیکی نصب شده در پیشرانه های سی ان جی برای همین سوخت طراحی و تولید شدند، در نتیجه عمر موتور در زمان استفاده از گاز سی ان جی کاهش نخواهد یافت. گفتنی است که چند قطعه در خودروهای گازسوز نسبت به بنزینی افزایش یافته است.

خودروسازان بزرگ جهان مانند فولکس واگن و فورد معتقد هستند تولید خودروهای گازسوز ارزان تر از خودروهای بنزینی است

تولید سی ان جی ارزان تر است؟
همانطور که پیشتر اشاره شد، خودروسازان بزرگ جهان مانند فولکس واگن و فورد معتقد هستند تولید خودروهای گازسوز ارزان تر از خودروهای بنزینی است. زیرا به دلیل ماهیت گاز سی ان جی دست یابی به استانداردهای آلایندگی ساده تر از موتورهای بنزینی است.

این درحالی است که خودروسازان داخلی به دلیل عدم تکنولوژی و دانش ساخت قطعات این خودروها، همواره معتقد هستند که تولید خودروهای گازسوز گران تر از بنزینی است. زیرا بیشتر کیت های سوخت رسانی واحد کنترل الکترونیکی و انژکتورها باید به کشور وارد شود. این مساله موجب افزایش زیان انباشت خودروسازان و ارزبری بالای آن شده است. خودروسازان داخلی به دلیل اجبار ناشی از قرار داد شرکت ملی نفت، مجبور به تولید خودروهای گازسوز برای ناوگان حمل و نقل عمومی هستند. در همینجا باید اشاره کرد که قیمت سوخت سی ان جی ارزان تر از سوخت گازوئیل است. در اینجا سوالی مطرح می شود، چرا خودروسازان داخلی و وزارت صمت نسبت به تولید خودروهای گازسوز در کشور با توجه به تمام موارد مذکور در این گزارش و حمایت مالی وزارت نفت، کوتاهی دارند؟

تولید خودروی گازسوز از بنزینی ارزان تر است؟ | فولکس واگن رتبه نخست تولید گازسوز در دنیا

در مقام نخست تولید و توسعه خودروهای گازسوز در دنیا گروه فولکس واگن است. رتبه دوم، براساس تیراژ تولید و عرضه محصول گازسوز شرکت فورد موتور است

کدام خودروسازان در دنیا محصولات گاز سوز دارند؟
در مقام نخست تولید و توسعه خودروهای گازسوز در دنیا گروه فولکس واگن است. رتبه دوم، براساس تیراژ تولید و عرضه محصول گازسوز شرکت فورد موتور است. شرکت خودروسازی سوزوکی با تصاحب بازار هند، جایگاه سوم را از آن خود کرد است. رنو تنها شرکت خودروسازی فرانسه است که جایگاه چهارم را از آن خود کرده است. شرکت خودروسازی ولوو به دلیل توسعه محصول مخصوص بازار چین، جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. هرچند که در سال های اخیر شرکت های مانند هیوندای، تویوتا، فیات و مرسدس بنز برای کاهش میزان آلایندگی سبد سوختی خود در دنیا به سمت تولید خودروهای گازسوز حرکت کردند. نکته قابل توجه در اینجاست که ایران مقام نخست تولید و استفاده خودرو گازسوز در دنیا را داشت، اما بیشتر از یک دهه است این مقام را از دست داده است.

کد خبر: ۱۶۳٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha