توسعه پایدار صادرات صنایع‌دستی نیازمند نهضت طراحی محصول است
در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران تأکید شد

توسعه پایدار صادرات صنایع‌دستی نیازمند نهضت طراحی محصول است

کیانپور، مدیر میز صادرات صنایع‌دستی کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: طراحی محصول، راه‌اندازی مرکز پژوهش صنایع‌دستی و بازاریابی و بازارسازی برای این صنایع از گام‌های اساسی توسعه صادرات صنایع‌دستی است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران با موضوع تجاری‌سازی و توسعه صادرات صنایع‌دستی در بازارهای هدف با حضور مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت گردشگری، هیات رئیسه و اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران و جمعی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی کشور برگزار شد.

علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران در ابتدای این نشست با بیان اینکه ایران میراث دار نیمی از صنایع‌دستی دنیا است اما سهم قابل توجهی از گردش مالی آن ندارد بیان کرد: آمار غیررسمی بیانگر آن است که گردش مالی صنایع‌دستی در دنیا بالغ بر ۶۲۲ میلیارد دلار است اما سهم ایران از این مقدار کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است.

او با اشاره به از بین رفتن و تعطیلی بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی ایران گفت: با اینکه استادکارانی داریم که قرار بود دانش و توان خود را سینه‌به‌سینه به نسل‌های جدید انتقال دهند اما آن‌ها از این کار دست کشیده‌اند. چرا که شرایط به‌گونه‌ای شده که ادامه فعالیت توجیه اقتصادی برای آن‌ها ندارد. واقعیت این است که دولت از آن‌ها حمایتی نکرده و بازاریابی و برندسازی آن‌گونه که باید اتفاق نیفتاده است. لذا این کارها در عمل تعطیل شده‌اند که باید برای آن‌ها فکری شود.

در ادامه کیانپور مسئول میز صادرات صنایع‌دستی کمیسیون گردشگری اتاق ایران و رئیس خانه خلاق و نوآوری آفتاب با اشاره به انجام چند اقدام برای توسعه پایدار صادرات صنایع‌دستی کشور گفت: اولین و مهم‌ترین اقدام در حوزه صادرات صنایع‌دستی طراحی محصول است. ما نیازمند نهضتی در این حوزه هستیم. خوشبختانه مرکز طراحی محصول صنایع‌دستی در اصفهان راه‌اندازی شده است که می‌تواند اقدام مفیدی باشد.

او افزود: اقدام دیگر راه‌اندازی مرکز تحقیق و پژوهش صنایع‌دستی است تا تجمیع و انتقال دانش فنی در حوزه تولید و صادرات صنایع‌دستی در این مرکز صورت بگیرد. گام مهم بعدی بازاریابی و بازارسازی برای صنایع‌دستی کشور است.

کیانپور با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر از ۲۹۹ قالب محصول نداریم ادامه داد: اگر بخواهیم این رشته‌ها را دسته‌بندی کرده و ظرفیت سنجی در استان‌ها شکل بگیرد، به ما کمک می‌کند تولید محصولات جدید بر اساس نیازمندی‌ها صورت گیرد.

در این نشست تولیدکنندگان صنایع‌دستی و فعالین این حوزه به بیان نقطه نظرات و مشکلات فعالیت خود پرداختند. در پایان حاضرین بر این نکات توافق کردند:

*صنایع‌دستی قابلیت و پتانسیل دست‌یابی به بازارهای جهانی را به صورت گسترده و پر رونق دارد.

*با تقسیم‌بندی وظایف بین اعضا برای پیگیری مشکلاتی اعم از گمرک و مالیات و مواد اولیه و...در آینده می‌توان بخش اعظم مشکلات راحل کرد.

*نظر جمعی همه اعضا مبنی بر ضعف در تبلیغات و خلاقیت و به‌روزرسانی محصولات بود که قرار بر به اشتراک گذاشتن دست آوردها و تجربیات بین همه اعضا شد.

*جلسات منسجم و منظم باعث همفکری در مورد راه‌حل‌های نیازمند همه اعضا خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۳٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha