۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
ارزش سهام پورشه چقدر ارزش دارد؟| افت ارزش مالی صنعت خودروسازی اروپا در سال جاری
بازار از وضعیت مالی خودروسازان اروپایی گزارش می دهد

ارزش سهام پورشه چقدر ارزش دارد؟| افت ارزش مالی صنعت خودروسازی اروپا در سال جاری

در شرایطی شرکت خودروسازی پورشه نسبت به عرضه سهام خود در بورس به ارزش ۸۰ میلیارد یورو اعلام آمادگی کرده اما هنوز گروه خودروسازی فولکس واگن هیچ اظهار نظری درباره این موضوع نکرده است.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت خودروسازی پورشه مدتی هست که دنبال ورود به بورس است، دو نفر از منابع آگاه که جزو فهرست میلیارد یورویی پورشه هستند، اعلام کرده اند؛ اگر شرکت خودروسازی پورشه اصرار به ورود در بورس با توجه به موانع اقتصادی داشته باشد، باید تخفیف قابل توجهی برای سهام خود قائل شود. این درحالی است که تخفیف سهام یک عقب نشینی توسط سهامداران پورشه که تامین کننده مالی عرضه اولیه در بورس و زنجیره تامین هستند، قلمداد می شود. بر این اساس شاید این برند اسپرت آلمانی بخواهد قیمت محصولات بنزینی و الکتریکی خود را تغییر دهد.

انتظارات برای خودروهای لوکس متعلق به بزرگترین خودروساز اروپا یعنی فولکس واگن بیشتر از آن چه که در حال وقوع بود، است. پورشه جزو زیر برندهای مهم شرکت فولکس واگن شناخته می شود، بانک های اروپایی اعلام کردند که ارزش سهام پورشه بیشتر از ۸۰ میلیارد یورو است. فعالان بورس معتقد هستند که عرضه سهام پورشه می تواند اثر گذارترین عرضه در سهام جهان باشد. زیرا در شرایط جنگی اروپا، رکود اقتصادی و کمبود انرژی کاهش ارزش سهام یا تخفیف برای عرضه ضروری است. برخی از فعالان بورس معتقد هستند که این شرکت خودروساز آلمانی احتمالا به عرضه سهام با قیمت ۶۰ میلیارد دلار رضایت دهد. مشتریان ارزیابی خود را در خصوص قیمت سهام پورشه که یکی از معتبر ترین برندهای آلمانی است، از هفته های قبل به اشتراک گذاشتند.


باتوجه به درآمدهای پورشه ارزش سهام آن ۵۵ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در حال حاضر است. این «ارزش منصفانه» براساس فرمولی شامل محاسبه بهره و مالیات(حدود ۷۵ میلیارد یورو) تعیین شده است

برنامه پورشه برای عرضه سهام چیست؟
بر اساس گفته منابع اگاه سهام داران پورشه در خصوص ارزش گذاری و شیوه عرضه سهام در بورس دیدگاه های متفاوتی دارند، این مورد می تواند منجر به عدم تحقق اهداف این شرکت شود. این درحالی است که رسانه های محلی از عدم آمادگی سرمایه گذاران این خودروساز برای تعیین فرمول ارزش گذاری خبر می دهند. در هفته جاری مدیران شرکت خودروسازی پورشه برنامه های تجاری خود را برای سرمایه گذاران تشریح کردند، لوتز مسکه مدیر امور مالی پورشه، در نشست خبری اعلام کرد؛ «این خودروساز از لحاظ مالی مقاوم و به خوبی برای گام های بعدی که عرضه سهام است، آمادگی دارد.»

تخمین زده می شود این شرکت خودروساز آلمانی در سال جاری درآمدی بیشتر از ۳۸ میلیارد یورو داشته باشد. در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، پورشه حدود ۳۳ میلیارد یورو توانست درآمد کسب کند. هرچند که افزایش درآمد این خودروساز اروپایی همراه با کاهش پنج درصدی تحویل خودرو در شش ماهه نخست سال میلادی جاری رخ داده است. شرکت های تحلیل مالی آلمان معتقد هستند، با توجه به درآمدهای این خودروساز ارزش سهام آن ۵۵ تا ۱۰۰ میلیارد دلار در حال حاضر است. این «ارزش منصفانه» براساس فرمولی شامل محاسبه بهره و مالیات(حدود ۷۵ میلیارد یورو) تعیین شده است. شرکت های مالی آلمان، پورشه را یک شرکت بزرگ اما نه فرار از مالیات به دلیل حاشیه سود قابل توجه، معرفی می کنند.

ارزش سهام پورشه چقدر ارزش دارد؟ | افت ارزش مالی صنعت خودروسازی اروپا در سال جاری

یکی از ۲۰ سهام دار برتر فولکس واگن اعلام کرده بود؛ تمایلی برای عرضه اولیه سهام پورشه به بورس ندارد، زیرا این شیوه سبب ورود سهام دار جدید و کاهش نفوذ سهام داران فعلی خواهد شد. این سهام دار که خواست نامش فاش نشود، گفته بود؛ پورشه بهتر است در گروه فولکس واگن بماند، زیرا عرضه اولیه سهام در بلند مدت سبب ایجاد ارزش نمی شود.

اوایل هفته جاری اولیور بلوم، مدیر اجرایی و لوتز مسکه، مدیر امور مالی پورشه نسبت به ارائه و دفاع از ورود این خودروساز در بورس خوش بین بودند

خوش بینی به عرضه سهام
اوایل هفته جاری اولیور بلوم، مدیر اجرایی و لوتز مسکه مدیر امور مالی پورشه نسبت به ارائه و دفاع از ورود این خودروساز در بورس خوش بین بودند. بلوم معتقد است که در زمان شیوع پاندمی کرونا، کسب و کار این شرکت قوی بوده است. از سوی در بازار سرمایه نیاز فراوانی برای جذب سرمایه گذار وجود دارد.

بانک های که قصد ارائه و انجام معاملات بورسی پورشه را دارند، تا پایان ماه اوت زمان برای بررسی بازارهای مالی خواستند. با تصمیم هیات مدیره پورشه، قصد شناور کردن اسناد مالی مربوط به عرضه در بورس وجود دارد، این شرکت در نظر دارد تا در بورس فرانکفورت اقدام به انجام معاملات خود کند. در این صورت توجه بیشتر از ۵۰ درصد فعالان این بازار به سهام پورشه جلب خواهد شد.

در زمانی که گروه خودروسازی فولکس واگن از اظهار نظر در خصوص عرضه سهام پورشه خودداری می کنند، سخنگو پورشه از عدم تصمیم جدید برای ورود به بورس خبر می دهد.

شرکت خودروسازی پورشه می خواهد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸۰ درصد از محصولات خود را فقط به صورت برقی راهی بازار کند

برنامه برقی سازی به کجا می رود؟
خودروسازان آلمانی به طور جدی برنامه کاهش تولید موتورهای دیزلی و بنزینی را دنبال می کنند که تحسین صنعت خودرو جهانی را به همراه داشته است. خودروسازان آلمانی استراتژی حرکت به سمت خودروهای دارای باتری و انرژی پاک را دنبال می کنند. شرکت خودروسازی پورشه می خواهد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸۰ درصد از محصولات خود را فقط به صورت برقی راهی بازار کند. این درحالی است که گروه خودروسازی فولکس واگن برنامه بلند پروازانه تولید خودروهای الکتریکی با باتری و نرم افزارهای نسل جدید را دنبال می کند. برای نیل به این هدف در زنجیره تامین خود تغییرات اساسی و فراوانی را ایجاد کرده است. اگر برنامه های پورشه پیش نرود یا تخفیف سهام رخ دهد، سرمایه گذاری کمتری در خصوص برقی شدن رخ خواهد داد.

ارزش سهام پورشه چقدر ارزش دارد؟ | افت ارزش مالی صنعت خودروسازی اروپا در سال جاری

تحقق اهداف پورشه می تواند توازن قدرت میان خودروسازان اروپایی که اکنون در دست فولکس واگن است را خارج و تحت کنترل پورشه درآورد. پورشه بیشتر از یک دهه است که برنامه کنترل توازن قدرت با حضور فولکس واگن را دارد. هرچند که در دهه های گذشته خانواده های پورشه به افراد موثر و سرمایه گذار در فولکس واگن تبدیل شدند.

فولکس واگن پیشتر اعلام کرده بود که عرضه اولیه سهام پورشه و صاحبان خانواده هایشان می تواند کنترل بیشتری برای سازنده های خودروهای اسپرت ایجاد کند. در حال حاضر موانع اقتصادی فراوانی برای سرمایه گذاری در بازار مالی آلمان وجود دارد، از ابتدا سال مالی تاکنون فقط ۲.۳ میلیارد دلار در بازار سرمایه ای آلمان جمع آوری شده که ۹۰ درصد کمتر از سال گذشته است. تنها ۱۲.۵ درصد سهام پورشه به صورت شناور آزاد خواهد بود. ارزش صنعت خودرو اروپا از ابتدا سال میلادی جاری تاکنون کاهش یافته است. در این میان نیز خودروساز لوکس بزرگ آسیب های مالی جدی را متحمل شدند. ارزش بازار استون مارتین از ابتدا سال میلادی جاری تاکنون ۵۷ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که ارزش مالی فراری یک سوم کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۶۳٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha