۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
حجم تجارت ایران و ترکیه رو به افزایش است
سفیر ایران در ترکیه:

حجم تجارت ایران و ترکیه رو به افزایش است

فرازمند، سفیر ایران در ترکیه گفت: حجم تجارت­ غیرنفتی ایران و­ ترکیه با رشد قابل توجهی در سال گذشته میلادی، به چشم انداز تعیین شده نزدیک می‌شود.

به گزارش بازار، محمد فرازمند سفیر ایران در ترکیه گفت:حجم تجارت غیرنفتی ایران و ترکیه با رشد قابل توجهی در سال گذشته میلادی، به چشم انداز تعیین شده نزدیک می‌شود.

فرازمند در آستانه برگزاری هفتمین اجلاس شورای عالی روابط ایران و ترکیه با سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور به تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به هدف تعیین شده برای توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه تا حجم ۳۰ میلیارد دلار درسال گفت:پیش از همه گیری کرونا و تحریم‌های جدید ناعادلانه آمریکا بر علیه کشورمان، حجم تجارت ایران و ترکیه به ۲۰ میلیارد دلار در سال رسیده بود، اما به علت حذف نفت در سبد صادرات کشورمان به ترکیه، حجم تجارت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با کاهش روبرو شد.

وی افزود: علیرغم حذف نفت، حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ به ارقام پیش از سال ۲۰۱۹ بازگشته و اگر نفت، برق و سایر فرآورده‌های نفتی اضافه شود، به حجم تجارت به هدف تعیین شده نزدیکتر می‌شود.

سفیر کشورمان در ترکیه، با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو کشور دارای همه مکانیسم‌های روابط در هم تنیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و روابط دیرینه تاریخی بین دو ملت و دو کشور بوده اند گفت: اجلاس‌های شورای عالی راهبردی ایران و ترکیه در سطح سران که از سال ۱۳۹۳، شکل گرفته بطور منظم برگزار شده، اما در ۳ سال گذشته بدلیل همه گیری کرونا با تاخیر مواجه شد و در راستای عدم ایجاد وقفه بیشتر، ششمین اجلاس بصورت آنلاین برگزار شد.

وی افزود: با سفر روز سه شنبه ۲۸ تیر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به کشورمان، هفتمین اجلاس شورای عالی روابط ایران و ترکیه در سطح روسای جمهور دو کشور برگزار خواهد شد.

فرازمند تصریح کرد: در هفتمین اجلاس شورای عالی روابط ایران و ترکیه، اسناد همکاری‌های دو جانبه در زمینه کار و امور اجتماعی، مسائل انتظامی و پلیس و سازمان‌های استاندارد و اندازه شناسی مابین وزرا و روسای سازمان‌های دو طرف به امضا خواهد رسید.

وی همچنین از امضای سند همکاری دوجانبه مابین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و رادیو تلویزیون دولتی ترکیه توسط روسای سازمان‌های دو طرف خبرداد.

سفیر کشورمان در ترکیه، حضور در اجلاس آستانه را از برنامه‌های دیگر سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران عنوان کرد و افزود: ششمین اجلاس آستانه هم که به دلیل همه گیری کرونا بصورت آنلاین برگزار شده بود، اینبار در دوره هفتم، با حضور ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بمیزبانی دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در تهران برگزار خواهد شد.

فرازمند از روند آستانه، به عنوان موفق‌ترین ابتکار در جهت کاهش تنش در بحران سوریه یاد کرد و افزود: امیدواریم در اجلاس پیشرو در تهران، محور گفتگوها و تصمیمات به سمت پایان دادن به تنش‌ها در سوریه بیانجامد.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha