۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
سود تایرسازان ۱۹ درصد کاهش یافت| افزایش کیفیت و استاندارد لاستیک در سال جاری
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفتگو با «بازار»:

سود تایرسازان ۱۹ درصد کاهش یافت| افزایش کیفیت و استاندارد لاستیک در سال جاری

تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: در برخی از صنایع مانند تایر، علیرغم افزایش درآمد، افت شدید حاشیه سود وجود دارد و این افت حاشیه سود در صنعت لاستیک و پلاستیک ۱۹ درصد است.

بازار؛ گروه خودرو: خرید تایر یکی از دغدغه های اصلی مشتریان این روزها در بازار است، کمبود و کاهش عرضه لاستیک نه تنها مشتریان بلکه فروشندگان را نیز معترض کرده است. فعالان این صنف علت وضع موجود را سامانه جامع تجارت می دانند که با انباشت و دپو تایر مانع از عرضه به هنگام محصول برای مشتریان شده است.

از سویی افزایش قیمت نهاده های تولید منجربه کاهش قدرت خرید مشتریان برای تهیه لاستیک شده است. بازار لاستیک در کشور با کمبودهای ناشی از عدم تولید برخی از محصولات نیز مواجه است که به گفته فعالان این صنعت با راه اندازی واحدهای جدید مشروط بر حمایت دولت، کمبودهای ناشی از عدم تولید نیز رفع خواهد شد. دولت نشان داده علاوه بر خودرو به قیمت گذاری دستوری در قطعات و لوازم یدکی نیز علاقمند است، قیمت گذاری دستوری این روزها چرخ اقتصادی تایرسازان را با چالش همراه ساخته است.

برای بررسی موضوعات مذکور با «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به گفتگو پرداختیم:

طی دوماه گذشته انجمن تایر افزایش قیمتی برای تایرها را اعلام کرد، براساس این موضوع حدود ۳۰ درصد بهای لاستیک افزایش یافت

* در دوماهه گذشته تایر با افزایش قیمتی در بازار همراه شد، این افزایش چه مقدار بود و روند تولید نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؟
طی دوماه گذشته انجمن تایر افزایش قیمتی برای تایرها را اعلام کرد، براساس این موضوع حدود ۳۰ درصد بها لاستیک افزایش یافت. براساس روند گذشته عرضه مسمتر در حال انجام بوده و در سه ماهه نخست سال وضعیت تولید نسبت به مدت زمان سال گذشته تغییری نداشته است.

* به بحث عرضه تایر اشاره کردید، بیشتر فروشندگان نسبت به عملکرد سامانه جامع تجارت گله دارند که سبب ایجاد اختلال در نظام فروش شده است، نظر شما در این خصوص چیست؟
بارها طی جلسات و مذاکراتی که با وزارت صمت داشتیم، نسبت به عملکرد سامانه جامع تجارت نقد خود را اعلام کردیم. همواره سعی داشتیم برای نقد سامانه جامع تجارت صدای نمایندگان خود را منعکس کنیم. هرچند برخی از تایرها از سامانه جامع تجارت خارج شده، بنابراین نیاز نیست که سامانه نسبت خرید محصول توسط مشتریان نظارت داشته باشد، بلکه همان تولید و توزیع اولیه تایر شکل گیرد محصول به دست مشتری می رسد. لازم به ذکر است که گلایه های عدیده در خصوص عرضه تایر در سامانه جامع تجارت را دریافت و پیگیر آن هستیم.

برنامه ریزی انجام داده ایم که طی سال جاری کیفیت و استاندارد تایرها افزایش یابد. حتی برای برخی از محصولات که استاندارد ملی وجود نداشت، استاندارد تایر ملی تعریف کردیم

* بحث افزایش کیفیت تایر به کجا رسیده است؟ آیا امسال برنامه خاصی برای ارتقا کیفیت دارید؟
افزایش کیفیت همواره در دستور کار تولید کنندگان قرار دارد و هیچ گاه میزان آن در تایر به عنوان یک قطعه ایمنی کاهش نخواهد یافت. برنامه ریزی انجام داده ایم که طی سال جاری کیفیت و استاندارد تایرها افزایش یابد. حتی برای برخی از محصولات که استاندارد ملی وجود نداشت، استاندارد تایر ملی تعریف کردیم. بر همین اساس نظارت کیفی گسترده تر شده و این موضوع برای عنوان خودروهای سواری و سنگین جهت ارتقا ایمنی مسافرین هنگام تردد در جاده ها توسعه خواهد یافت.

سود تایرسازان ۱۹ درصد کاهش یافت| افزایش کیفیت و استاندارد لاستیک در سال جاری

* باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه، امسال برنامه تولید چند میلیون حلقه تایر را در برنامه خود دارید؟
در سال گذشته حدود ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار حلقه تایر در کشور تولید شد، در سال جاری نیز یکی از طرح های تولیدی به بهره برداری رسیده و مسئولان این واحد صنعتی نیز اکنون درگیر مسائل اداری هستند که بتوانند تولیدات خود را راهی بازار کنند. با حل مشکلات مذکور تولید تایر در کشور به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت. این واحد تولیدی جدید محصولات رادیال تمام سیمی را عرضه بازار خواهد کرد که در حال حاضر کمبود تولید وجود و نیاز بازار از طریق واردات تامین می شود. این لاستیک های رادیال مناسب اتوبوس و خودروهای سنگین تجاری است.

در برخی از صنایع مانند تایر، علیرغم افزایش درآمد افت شدید حاشیه سود وجود دارد. در صنعت لاستیک و پلاستیک ۱۹ درصد کاهش حاشیه سود داشتیم

* حجم فروش تایر باتوجه به کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار، افت داشته است؟ این مورد را بسیاری از تولیدکنندگان عنوان می کنند که با کاهش فروش همراه شدند، نظر شما در این خصوص چیست؟
اگر آمار منتشر شده در کدال را مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که مجموع درآمد صنعت کشور حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است. این موضوع یعنی محصولات تولیدی در کشور ۸۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. هرچند در برخی از صنایع مانند تایر، علیرغم افزایش درآمد افت شدید حاشیه سود وجود دارد. در صنعت لاستیک و پلاستیک ۱۹ درصد کاهش حاشیه سود داشتیم، این کاهش حاشیه سود ناشی از افزایش قیمت ها است. زیرا دولت با قیمت گذاری دستوری فقط برای محصول لاستیک به جای کل زنجیره تامین، منجربه سرکوب قیمت و سود تایر شده است. در بلند مدت این موضوع می تواند خطرات فراوانی برای آینده صنعت تایر در کشور داشته باشد. زیرا طرح های تولیدی تایر را از توجیح اقتصادی آن خارج و رغبت سرمایه گذاران را نیز کاهش می دهد. از سوی بانک ها نیز براساس نرخ بازگشت و دوره بازگشت سرمایه از پرداخت تسهیلات صرفه نظر خواهند کرد، شاید دولتمردان باید نسبت به تغییر سیاست های صنعتی و اقتصادی خود در صنایع بازنگری داشته باشند.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha