۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
قوچان قطب تولید انگور و کشمش؛ کشاورزان در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

قوچان قطب تولید انگور و کشمش؛ کشاورزان در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی

قوچان - شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید انگور و کشمش است که محصولات آن به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا به صورت مستقیم صادر می‌شود.

خبرگزاری بازار- در شهرستان قوچان ارقام مختلف انگور ازجمله عسگری، خلیلی، صاحبی، سفید انگور، سبز انگور، لعل، یاقوتی، شست عروس، گل بر طبق و همچنین انگور کشمشی کشت می‌شود که سهم بسزایی در درآمد ارزی دارد.

گفتنی است آب‌وهوای معتدل و داشتن شب‌های خنک و روزهای گرم از ۱۵ شهریورماه در قوچان باعث می‌شود که قند به‌خوبی در محصول انگور ذخیره و شرایط خوبی در ارتباط با تولید انگور کشمشی فراهم شود.

اگرچه بخشی از انگور تولیدی در قوچان باوجود کارگاه‌های تبدیلی به کشمش تبدیل‌شده و به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می‌شود اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای رقابت با کشورهایی همچون هند و ترکیه در بازارهای خارجی باید بر روی نحوه کشت؛ آبیاری، مبارزه با آفات و هم‌چنین اصلاح ژنتیکی اقدامات بیشتری در دستور کار قرارداد.

در این رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قوچان در پاسخ به وضعیت سطح زیر کشت، موانع، راهکار ها و هم چنین تمهیدات لازم برای جهش تولید به پرسش های ما پاسخ می دهد.

رتبه نخست در تولید انگور بی‌دانه

مدیر جهاد کشاورزی قوچان در خصوص تولید این محصول گفت: شهرستان قوچان با تولید ۸۰ هزار تن انگور در طول سال یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور است.

احمد کنعانی، قوچان را یکی از تولیدکنندگان برتر انگور در استان دانست و افزود: شهرستان قوچان با دارا بودن پنج هزار هکتار سطح زیر کشت انگور و تولید ۸۰ هزار تن محصول که ۱۲ هزار تن آن به کشمش تبدیل می‌شود یکی از قطب‌های مطرح در حوزه کشت این محصول است.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد انگور به کشمش تبدیل‌شده و به کشورهای اروپایی و عربی صادر می‌شود، افزود: انگور بی‌دانه سلطانی جزو بهترین محصولات این منطقه است.

صادرات به اروپا

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به تولید سالانه ۸۰ هزار تن انگور در این شهرستان از صادرات ۳۰ درصد این انگور تولیدی به کشورهای عربی و اروپایی همچون ایتالیا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم خبر داد.

کنعانی اظهار کرد: انگور بی‌دانه این شهرستان به‌ویژه رقم سلطانی یکی از بهترین نوع انگورها در منطقه شمال خراسان بزرگ محسوب می‌شود و در خراسان رضوی تقریباً دومین شهر با سطح زیر کشت پنج هزار هکتاری از این محصول محسوب می‌شویم.

شهرستان قوچان با تولید ۸۰ هزار تن انگور در طول سال یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور است

وی بابیان اینکه در تولید انگور سلطانی نیز رتبه اول خراسان رضوی به این شهرستان اختصاص دارد، افزود: متوسط تولید انگور در هر هکتار ۱۶ تن است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با یادآوری اینکه طی سال‌های اخیر برای کاهش هزینه‌های تولید این محصول برای باغداران، تعادل در قیمت و افزایش عملکرد اقداماتی انجام‌شده است، بیان کرد: تغذیه یکی از موضوعات حائز اهمیت است که باغداران باید برای افزایش بهره‌وری به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سایه کرونا بر صادرات

کنعانی با اشاره به این موضوع که ۶۰ هزار تن از انگور تولیدی در قوچان به کشمش تبدیل‌شده که ۱۲ هزار تن آن در داخل شهرستان تولید می‌شود، تصریح کرد: حداقل ۳۰ درصد انگور این شهرستان به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا یا کشورهای عربی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط بازرگانان صادر می‌شود.

وی در خصوص تأثیر بیماری کرونا بر بازار و صادرات محصولات نیز گفت: با توجه به شیوع این بیماری بحث حمل‌ونقل و صادرات محصولات و از طرفی تحریم‌ها تأثیر منفی در بخش اقتصادی داشته است.

فعالیت ۱۰ کارخانه فراوری

مدیر جهاد کشاورزی قوچان فعالیت ۱۰ کارخانه تولید کشمش در شهرستان قوچان  را ظرفیت مناسبی برای تولید کشمش در این شهرستان دانست و افزود: دو واحد تبدیلی انگور به کشمش نیز باهدف صادرات در شهرک صنعتی مجوزهایش صادرشده است و از طرفی واحدهای خشکبار تعدادی از آن‌ها هم قبلاً فعال بوده است تا در بحث فرآوری بیش‌ترین تولید را باوجود مشکلات داشته باشیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: از طرفی در بحث اشتغال هم پنج هزار نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار در واحدهای فرآوری هستند.

وی در خصوص بسترهای لازم برای جهش تولید نیز گفت: همانند سال قبل در بخش کشاورزی و باغات و محصولات در راستای جهش تولید گام برمی‌داریم.

بازاریابی لازمه حمایت از تولیدات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یادآور شد: امسال تمامی برنامه‌ها در کنار تولید بیشتر گندم، محصولات باغی و سیب‌زمینی و در کنار آن آموزش و تغذیه باغات است تا با بازاریابی مؤثر بتوانیم از تولیدات حمایت کافی داشته باشیم .

کنعانی بابیان این نکته که واحد عملکرد ما در تولید انگور بسیار کم است،خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در این راستا، عدم اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار در آبیاری باغات انگور شهرستان است.

ویادامه داد: یکی دیگر از اقدامات اجرای طرح «فراز» یا همان داربستی کردن انگور است که تاکنون در ۲۵۰ هکتار از باغات این شهرستان به اجرا درآمده و عملکرد تولید را تا حدود سه برابر افزایش داده است و تأثیر مثبتی به همراه دارد.

رقابت با کشورهای آسیایی

وی با تأکید بر این مطلب که این اقدام می‌تواند به رقابت با کشورهایی مثل ترکیه و هندوستان تبدیل شود زیرا آنان با کشت مکانیزه عملکرد بالایی در تولید دارند، گفت: متوسط تولید انگور در شهرستان قوچان ۲۰ تن در هکتار است درحالی‌که در باغات نمونه با اجرای طرح فراز به ۱۵۰ تن در هکتار می‌رسد و ما تلاش داریم این ۲۰ تن را به حداقل ۵۰ تن برسانیم.

کنعانی نوسان قیمت در انگور و عمده محصولات کشاورزی را یکی از مشکلات فراروی کشاورزان سطح کشور و به دنبال آن استان و شهرستان دانست و افزود: ما توان رقابت در حوزه انگور با کشورهایی همچون ترکیه و هندوستان را نداریم چون عملکرد آن‌ها در هکتار بالاست و تنها راه موفقیت توجه به افزایش راندمان و بهبود عملکرد در محصول است که مهم‌ترین عوامل این امر تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، صرفه‌جویی در آب و اجرایی کردن طرح داربستی کردن یا طرح فراز است.

کد خبر: ۱۶٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha