۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
بهترین روش‌های تقویت روشنایی خودرو

بهترین روش‌های تقویت روشنایی خودرو

راه هایی برای تقویت روشنایی خودرو وجود دارد. محلی که در آن لامپ خودرو نصب شود اهمیت زیادی دارد. فاصله مناسب نصب لامپ تا زمین حدود ۷۰ تا ۱۳۵ سانتی متر است.

به گزارش بازار، راه هایی برای تقویت روشنایی خودرو وجود دارد. محلی که در آن لامپ خودرو نصب شود اهمیت زیادی دارد. فاصله مناسب نصب لامپ تا زمین حدود ۷۰ تا ۱۳۵ سانتی متر است. اهمیت این فاصله به این دلیل است که بتوان لامپ ها را به گونه ایی تنظیم کرد که، راننده در هنگام استفاده از نور پایین تا فاصله ۳۵ متر جلو و در هنگام استفاده از نور بالا تا فاصله ۱۵۰ متری را راحت ببیند.

یکی از بهترین روش ها تقویت روشنایی خودرو استفاده از لامپ هدلایت خودرو در چراغ های خودرو است. این نوع لامپ به دلیل ایجاد نور کافی طرفداران زیادی دارد. قبل از تعویض چراغ ماشین ابتدا روش های آفتامات، تمیز کردن چراغ ها، بررسی سیم کشی و تنظیم دوباره چراغ ها را انجام دهید. در ادامه مطلب به معرفی هدلایت و انواع آن می پردازیم.

بهترین روش‌های تقویت روشنایی خودرو

بهترین روش‌های تقویت روشنایی خودرو

لامپ هدلایت چیست؟

لامپ هدلایت جدیدترین نسل لامپ خودرو است. چراغ های جلو ماشین جاده را برای راننده روشن می کنند و با این چراغ ها امنیت رانندگی در شب تامین می شود. به دلیل اهمیتی که چراغ های اتومبیل دارند بهتر است از چراغی استفاده شود که کیفیت خوبی از لحاظ پخش نور جلو، نور بالا و نور پایین داشته باشد.

امروزه این کیفیت را چراغ های هدلایت دارند و بیشتر رانندگان ترجیح می دهند که از این نوع لامپ برای روشنایی خودروی خود استفاده کنند چرا که این نوع لامپ مزایای زیادی نسبت به سایر لامپ های ماشین دارد.

بهترین روش‌های تقویت روشنایی خودرو

تقویت روشنایی خودرو

مزایای چراغ هدلایت خودرو

چراغ هدلایت نسبت به دیگر لامپهایی که در خودرو ها استفاده می شوند مزیت های بیشتری دارند. از جمله این مزیت ها:

* عمر بیشتر، این ویژگی به دلیل داشتن فن خنک کننده در پشت لامپ است. عمر یک هدلایت به عواملی مانند: دمای هوا، رطوبت و سالم بودن سیم کشی ماشین بستگی دارد. * مقاومت بالا، به دلیل متریالی که در ساختار این لامپ به کار رفته مقاومت بالایی در مقابل ضربه دارد. * مصرف کمتر انرژی، به دلیل تکنولوژی که در تولید این نوع لامپ نسبت به سایر لامپ ها به کار رفته انرژی کمتری مصرف می کند.

* امنیت بیشتر، در تولید دیگر لامپ ها از نوعی گاز استفاده می شود که در هنگام تصادف این گاز می تواند موجب آتش سوزی شود اما در ساختار هدلایت این گاز وجود ندارد و به همین دلیل امنیت بیشتری دارد. بعضی از هدلایت ها ضد آب هستند و با خیس شدن مشکلی برای آنها پیش نمی آید.

چراغ هدلایت در کاسه چراغ جلو ماشین و یا نورافکن سپر استفاده می شود. در تولید این نوع لامپ از فناوری روز دنیا مانند اس ام دی و ال ای دی استفاده می شود. این نوع تکنولوژی که در ساخت هدلایت خودرو استفاده می شود سبب نوردهی بیشتر و مصرف کمتر انرژی با وجود نور بیشتر می شود.

تقویت روشنایی خودرو

انواع هدلایت

چراغ هدلایت به چند دسته تقسیم می شود که این تقسیم بندی شامل: هدلایت بر اساس پایه، بر اساس درایو، بر اساس چیپ، بر اساس جهت نوری و بر اساس فن است.

* دسته بندی بر اساس پایه، این دسته بندی چراغ هدلایت در انتخاب نوع هدلایت تاثیر زیادی دارد. منظور از پایه، کانکتور لامپ است که به وسیله این پایه لامپ در جایگاهش متصل می شود. به وسیله این پایه نور پایین و نور بالای چراغ مشخص می شود.

دسته بندی پایه ها از H۱ شروع می شود و تا H۱۱ و بیشتر هم وجود دارد. در این مورد که کدام پایه مشخص کننده نور بالا و پایین خودرو باشد بستگی به نوع خودرو دارد. در مورد پایه هدلایت این نکته را به خاطر داشته باشید که پایه لامپ ها تبدیل نمی شود. به این معنی که اگر پایه لامپ ماشینی H۲ است نمیتوان آن را به پایه H۱۰ تبدیل کرد. معمولا در یک ماشین پایه چراغ های نور بالا و نور پایین یک نوع پایه است اما پایه مه شکن آن متفاوت است.

* دسته بندی چراغ هدلایت بر اساس درایو، منظور از درایو یک قطعه است که مانع به وجود آمدن نوسان برق می شود و به همین دلیل سبب طول عمر هدلایت می شود. هدلایت ها از لحاظ درایو به دو دسته ی داشتن درایو و یا نداشتن درایو تقسیم می شوند.

* دسته بندی بر اساس چیپ، منظور از چیپ نحوه قرار گرفتن لامپ ال ای دی روی برد الکتریکی است. هدلایت ها بر اساس چیپ ۳ نوع SMD، CSP و COP هستند. در نوع COP این لامپ، یک سری LED با هم بر روی یک برد قرار می گیرند. تمرکز نور در این نوع متوسط است.

در نوع SMD هر لامپ به صورت جداگانه روی یک برد قرار دارد. این برد جداگانه سبب شده که نور منتشر شده استاندارد نباشد. در نوع CSP سیم رابط برد به کار نرفته و این مورد سبب کاهش سایز و طول عمر هدلایت شده است. این مدل هدلایت هم نور بیشتر و هم مصرف کمتری دارد.

* بر اساس جهت نور، هدلایت ها سه گروه هستند. گروه اول نور را فقط در یک سمت (معمولا به سمت جلو) پخش می کنند. گروه دوم نور را در دو سمت و گروه سوم نور را در چهار سمت پخش می کنند. هر چه تعداد جهت ها و ضلع هایی که نور را ساطع کنند بیشتر باشد میزان نور هم بیشتر است.

* بر اساس فن، فن جهت خنک کردن لامپ هدلایت استفاده می شود و از این نظر هدلایت ها به دو دسته ی بدون فن و فن دار تقسیم می شوند. مدل فن دار طول عمر و شدت نور بیشتری دارد اما در بعضی خودروها نصب این مدل راحت نیست.

نکته: در هنگام خرید هدلایت خودرو حتما دقت کنید که کالای اصل و اورجینال باشد چرا که نوع تقلبی این لامپ‌ها خیلی ضعیف‌تر و غیر کاربردی هستند. برای این منظور بهتر است از یک فروشگاه لوازم جانبی خودرو معتبر خرید خود را انجام دهید!

کد خبر: ۱۶۱٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha