۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر| تضاد ظرفیت های اقتصادی و توسعه نیافتگی
بازار گزارش می دهد؛

تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر| تضاد ظرفیت های اقتصادی و توسعه نیافتگی

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد استانی که تا توسعه یافتگی فاصله بسیار دارد، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بالاترین نرخ تورم در کشور را دارد و سفره های مردم این استان هر روز کوچک تر از گذشته می شود.

صدیقه امیدی؛ بازار: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم اردیبهشت ۱۴۰۱ در کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالا بوده و این استان همواره در صدر نرخ تورم کشور قرار دارد و بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۶.٧ درصد است.

بر اساس این گزارش، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز مربوط به استان‌ کهگیلویه و بویراحمد با ۴٧.٨ درصد است.

بیشترین نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ١۴٠١ برای خانوارهای روستایی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۵۰ درصد است

بیشترین نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ١۴٠١ برای خانوارهای روستایی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۵۰ درصد است.

بازدید میدان بازار نیز حاکی از این است که قدرت خرید مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار کاهش یافته است و خرید مرغ در بازار به یک سوم و دیگر کالاها نیز به یک سوم کاهش یافته و سفره های مردم بسیار کوچک شده است.

مردم دیگر قدرت خرید مرغ را ندارند
در این راستا امیر عبدالی که یکی از فروشندگان مواد غذایی در بازار یاسوج است، می گوید: از زمانی که قیمتها افزایش داشته، بیشتر مردم فقط قیمت می گیرند، اما قدرت خرید ندارند.

تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر| تضاد ظرفیت های اقتصادی و توسعه نیافتگی

عبدالی می گوید: بیشتر مردم دیگر قدرت خرید مرغ یا بسیاری از مواد غذایی را ندارند و بسیاری از فروشندگان نیز با قیمتهای جدید قدرت خرید محصولات را از تولید کنندگان ندارند زیرا قیمت اصلی ماده غذایی افزایش یافته و به دنبال آن قیمت تمام شده محصول تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، چند برابر شده است.

وی می گوید: فروش بسیاری از مغازه‌ها به شدت کاهش یافته و با توجه به افزایش بسیار شدید اجاره بها، بسیاری از بازاریان نیز توان ایستادگی ندارند.

عادل اسدی در یک محله از قدیمی ترین محله های شهر یاسوج یک سوپر مارکت دارد.

۹۰ درصد مردم به صورت نسیه خرید می کنند
او می گوید: بسیاری از کسانی که به مغازه مراجعه می کنند، یک سوم گذشته نیز قدرت خرید ندارند و ۹۰ درصد مردم به صورت نسیه خرید می کنند.

تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر| تضاد ظرفیت های اقتصادی و توسعه نیافتگی

وی تصریح می کند: اکنون بسیاری از کالاها از لیست خرید مردم حذف شده است و مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت پایین تری دارند، حتی اگر کیفیت مطلوبی نداشته باشند.

استان کهگیلویه و بویراحمد، به لحاظ پتانسیلها و ذخایر طبیعی و خدادادی از استانهای بسیار برخوردار است اما به لحاظ توسعه یکی از استانهای کم برخورداری است که همواره در تورم رتبه اول کشور را دارد.

کهگیلویه و بویراحمد استان نفت خیزی است که علی رغم داشتن بزرگترین تلمبه خانه خاورمیانه و سقلاتون، بام نفتی ایران و چندین میدان نفتی و گازی بزرگ، با بیکاری، توسعه نیافتگی، محرومیت و تورم دست و پنجه نرم می کند.

در این استان صنعت و تولید، نیز نتوانسته باری از دوش بیکارها بردارد و نبود اشتغال، کاهش درآمد خانوارها، تورم و افزایش بی رویه قیمتها، قدرت خرید را برای ۹۰ درصد خانوارها به یک سوم کاهش داده است.

تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر| تضاد ظرفیت های اقتصادی و توسعه نیافتگی

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۰ درصد هزینه سبد خانوارها مربوط به کیف و کفش و پوشاک است، گفت: نوسان و افزایش قیمت‌ها برای کیف و کفش نیز در استان بسیار زیاد است.

احسان عسکری تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که در کهگیلویه و بویراحمد بسیار افزایش داشته، اجاره بها است.

افزایش اجاره بها بسیار زیاد است و بسیاری از مردم نمی توانند با این شرایط خانه ای را اجاره کنند

وی بیان داشت: متاسفانه، افزایش اجاره بها بسیار زیاد است و بسیاری از مردم نمی توانند با این شرایط خانه ای را اجاره کنند.

عسکری اظهار داشت: در این سالها کنترلی بر افزایش قیمتها نبوده و باید یک اهرم بازدارنده وجود داشته باشد و اکنون ۱۷ درصد از سبد هزینه‌های خانوارهای کهگیلویه و بویراحمدی مربوط به اجاره است.

تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر| تضاد ظرفیت های اقتصادی و توسعه نیافتگی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ تورم در رتبه اول کشور قرار دارد.

تورم در استان کهگیلویه و بویراحمد به ضریب مواد خوراکی بازمی‌گردد
محمدتقی محمدی با بیان اینکه تورم در استان کهگیلویه و بویراحمد به ضریب مواد خوراکی بازمی‌گردد، گفت: تورم شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۳.۵ درصد است.

وی بیان داشت: متوسط کشوری تورم شهری ۳۵.۳ است که کهگیلویه و بویراحمد در این راستا از متوسط کشوری بالاتر است.

محمدی اظهار داشت: تورم روستایی در کهگیلویه و بویراحمد نیز از متوسط کشوری بالاتر بوده و متوسط کشوری تورم روستایی در کشور ۴۸.۳ درصد است اما این میزان در استان، ۵۳.۷ درصد است.

جمعیت بیکار استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر افزایش داشته است

وی با بیان اینکه درصد اشتغال در استان نیز کاهش یافته است، گفت: این میزان از، ۳۵.۴ در سال ۹۸ به ۳۱ درصد در سال گذشته رسیده و نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال استان نیز افزایش یافته و از ۳۳.۷ درصد در سال ۹۸ به ۳۴.۷ درصد در سال گذشته رسیده است.

تورم کهگیلویه و بویراحمد در صدر| تضاد ظرفیت های اقتصادی و توسعه نیافتگی

محمدی افزود:، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال استان نیز از ۳۳.۷ درصد سال ۹۸ به ۳۴.۷ درصد در سال گذشته رسیده است و جمعیت بیکار استان بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر افزایش داشته و به ۵۲۶ هزار و ۴۷۰ نفر رسیده است.

به گزارش بازار، به گفته کارشناسان، هزینه هایی که تورم بر جامعه تحمیل می کند می‌تواند بسیار جدی تر از هزینه های ناشی از کند شدن رشد اقتصادی باشد و برهم خوردن توزیع درآمد در جامعه و بی ثباتی و اختلال در نظام تخصیص قیمت ها از نتایج تورم است که در استان کهگیلویه و بویراحمد مشهود است و در بلندمدت صدمات جدی بر پیکره اقتصاد وارد می کند.

تورم در کهگیلویه و بویراحمد باعث شده که محرومیت بیش از گذشته مردم این استان را بیازارد و فشار تورم در استان‌های محروم بیشتر از استان‌های برخوردار است و بار سنگین تورم در مناطق کمتر برخوردار کشور، همچون استان کهگیلویه و بویراحمد تبعات بسیار سنگینی برای زندگی مردم دارد. سفره ها روز به روز در این استان کوچک تر می شود و بسیاری از مواد غذایی همچون گوشت که نقش مهمی در سلامت مردم دارد به دلیل افزایش چند برابری قیمت از سفره های مردم حذف شده است.

کد خبر: ۱۶۱٬۱۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha