۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
مصرف کننده داخلی خواهان روغن زیتون با ظاهر خارجی است| توسعه باغات زیتون با هدف متعادل سازی قیمتها
فعال صنعت روغن زیتون در گفتگو با بازار مطرح کرد

مصرف کننده داخلی خواهان روغن زیتون با ظاهر خارجی است| توسعه باغات زیتون با هدف متعادل سازی قیمتها

عبدالهی فعال صنعت روغن زیتون می گوید: مشتریان داخلی غالبا به دنبال محصول با ظاهر خارجی هستند پس بایستی محصول باکیفیت داخلی را در بسته بندی های زیبا و شکیل به بازار عرضه کرد تا این نیاز جامعه رفع شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: زیتون جزو محصولاتی است که برای کشت آن نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی است و لذا تنها در برخی مناطق کشور قابل کشت است. با این وجود محصول زیتون و روغن زیتون همیشه جزو کالاهای مصرفی با قیمت نسبتا بالا بوده و هست که برخی معتقدند توسعه باغات زیتون می تواند در متعادل شدن قیمتها موثر باشد. با این وجود برخی نیز می گویند استفاده از روغن زیتون به صورت خاص در بین مردم فرهنگ سازی نشده است و همین امر موجب می شود تمایل چندانی به افزایش تولید این محصول وجود نداشته باشد. از دیگر موضوعات پیرامون روغن زیتون وجود محصولات ناخالص و تقلبی است که باعث شده مصرف کنندگان اعتماد چندانی نسبت به سلامت و خلوص این محصول نداشته باشند و همین امر نیز تا حدودی موجب می شود بیشتر به سمت مصرف دیگر روغن های گیاهی سوق پیدا کنند.

یکی از آیتم های مهم در بحث زیتون بوی آن است؛ به این معنا که زیتون وقتی تازه باشد طعم تازگی و بوی مشخصی دارد

شناخت روغن زیتون خالص از تقلبی از روی بوی آن و به صورت آزمایشگاهی شدنی است
هادی عبدالهی، عضو هیات مدیره یک شرکت فعال در حوزه تولید روغن زیتون در خصوص تشخیص روغن های تقلبی به بازار می گوید: تشخیص روغن زیتون مانند عسل از روی رنگ و مزه کار سختی است اما تا حدودی از بوی زیتون می توان تشخیص داد؛ یعنی یکی از آیتم های مهم در بحث زیتون بوی آن است؛ به این معنا که زیتون وقتی تازه باشد طعم تازه گی و بوی مشخصی دارد.

وی می افزاید: البته برای تشخیص خلوص روغن زیتون از روغن تقلبی یکسری آیتم های دیگر وجود دارد که به صورت آزمایشگاهی قابل تشخیص است. در واقع استفاده کردن دائم از روغن زیتون به فرد کمک می کند تا در مورد کیفیت آن به یک تجربه و دانش دست یابد.

گران بودن روغن زیتون به قیمت زیتون مرتبط است؛ برای متعادل سازی قیمت ها باید باغات زیتون را توسعه داد

برای متعادل سازی قیمت ها باید باغات زیتون را توسعه داد
عبدالهی در خصوص گران بودن همیشگی روغن زیتون علیرغم داخلی بودن اصلی ترین ماده اولیه آن نیز می گوید: به هر حال وقتی ارائه ماده اولیه یعنی زیتون در بازار کم باشد ۱۰۰درصد قیمت برای مصرف کننده هم بالا می رود. بنابراین بالا بودن قیمت به ماده اولیه و تولید برمی گردد؛ یعنی اگر وسعت زراعت و درختکاری زیتون را در اکثر شهرهایی که قابلیت کشت دارد، ادامه دهند قیمت زیتون را متعادل می سازد و به تبع بر قیمت روغن زیتون نیز اثرگذار خواهد بود.

او همچنین در خصوص تامین مواد اولیه خاطر نشان می کند: مواد اولیه چه وارداتی باشد چه داخلی همیشه کمبود هست و در واقع الان تغییر قیمت ماده اولیه برای تولید چالش برانگیز است. اما چون جزو کشورهایی هستیم که همیشه تحریم هستیم به نظر بنده باید بیشتری روی تولید داخل اتکا کنیم.

این فعال حوزه تولید روغن زیتون در خصوص بازارهای هدف نیز می گوید: بیشتر دید ما برای صادرات است اما اولین اولویت ما برای داخل است که بتوانیم نیاز افراد داخل را تامین کنیم تا به این ترتیب پایه قیمتی ثابتی ایجاد شود.

روغن زیتون را با طراحی های خارجی به بازار عرضه می کنیم در حالی که صفر تا صد تولید از شیشه تا روغن تولید داخل است و این یک تکنیک برای ایجاد خودباوری در بین جامعه است

برای رقابت در بازار روی تبلیغات و طراحی های حرفه ای تمرکز داریم
عبدالهی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود رقبا در این حوزه، برای داشتن سهم از بازار روی چه فاکتورهایی تاکید دارید، می گوید: در مورد این محصول در وهله اول مشتری ایرانی غالبا به ظاهر جنس توجه دارد و لذا همان کالا را با تبلیغات و طراحی های داخلی خوب ارائه می دهیم که می تواند رقابت کند.

او ادامه می دهد: در واقع  برخی از افراد که کالای تولیدی ما را می بینند تصورشان بر این است که این کالا خارجی است در صورتی که صفر تا صد کالا از شیشه، سرشیشه، زیتون و غیره همه در داخل تولید شده است.

عبدالهی می افزاید: در واقع ما از این تکنیک استفاده می کنیم تا این خودباوری را ایجاد شود که مصرف کنندگان بدانند می توانیم محصولات تماما داخلی تولید کنیم و این خود کمک بزرگی است. به خصوص اینکه همیشه کالای خارجی نبوده که بازارهای ما را تامین کرده بلکه گاهی مواقع نیز کالای داخلی بوده اما با نام و ظاهر خارجی فروخته شده است.

او در پایان در خصوص اصلی ترین دغدغه و چالش زیتون کاران کشور نیز اظهار می دارد: شاید یکی از چالشهای مهم در این حوزه این باشد که کمتر روی محصول زیتون تبلیغ شده است در حالی که وقتی روی تولید و مصرف محصولی تبلیغات گسترده تری از سوی سازمانها و نهادهای مربوطه صورت بگیرد رونق آن محصول را هم رقم می زند.

کد خبر: ۱۶۰٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha