۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
ساخت پمپ‌های سانتریفیوژ در ایران‌ با کیفیت جهانی

ساخت پمپ‌های سانتریفیوژ در ایران‌ با کیفیت جهانی

گروه های دانش‌بنیان با تولید پمپ‌های سانتریفیوژ نیاز صنایع به این محصولات را تامین کردند. محصولاتی که پیش از این با قیمت بالایی از بازارهای جهانی خریداری می‌شد. این نوع از پمپ‌ها محصولی پرکاربرد در صنعت نفت محسوب می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تامین نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای کشوری که اقتصادش مبتنی بر استخراج و فروش نفت است ضروری است. کشوری با منابع بالای زیرزمینی که سالها است بار اقتصادی کشور را به دوش می کشند. تامین نیازهای این صنعت مهم از دیگر کشورها هزینه بالای اقتصادی به کشور تحمیل می کرد. همین شد که ۱۰ نفر از برگزیدگان تحصیلی کشور گرد هم جمع شدند و شرکتی دانش بنیان با نام پترو رهان پمپ را راه اندازی کردند.

آرش شورشی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه ۱۳ سال از فعالیت این شرکت می گذرد، می‌گوید: از سال ۸۶ با هدف ایجاد ساختار و نظام سازمانی تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌های صنعت انرژی و نمایشگاه نفت و پترو شیمی کار خود را آغاز کردیم. در ادامه راه و سال ۸۷ بود که شروع  به ساخت قطعات پمپ‌های رفت و برگشتی و سانتریفوژ به شیوه مهندسی معکوس با انعقاد قرارداد با مجتمع گاز پارس جنوبی و پالایشگاه نفت بندرعباس کردیم.

در واقع پمپ‌های سانتریفیوژ از جمله پمپ های متداول در انتقال آب و انواع مایعات هستند که از انرژی جنبشی استفاده می‌کنند. نیروی گریز از مرکز مایع را با فشار از چشمی پروانه و از جایی که وارد لوله می‌شود خارج می‌کند. فشارهای متفاوتی می‌توانند با تغییر سرعت پروانه، استفاده از پروانه بزرگتر و یا با افزایش تعداد پروانه ها ایجاد شوند. پروانه و مایع پمپاژ شده از قسمت خارجی به وسیله مکانیکال سیل ها تفکیک شده اند. محور شفت و بار محوری یاتاقان ها مانع حرکت شفت و کاهش اصطکاک در چرخش می‌شوند.

پمپ های پلانجری هم مانند پمپ پیستونی با حرکت پلانجر درون پمپ هد باعث حرکت سیال می‌شوند با این تفاوت که آب بندی در این پمپ ها به صورت فلز به فلز و بدون استفاده (یا استفاده خیلی کمتر) از اورینگ ها و واشر ها انجام می‌شود.

محصولاتی که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و آتش نشانی کاربرد دارند تماما از دیگر کشورها به ایران می آمد و خرید آنها ارزبری بالایی برای کشور داشت. اما با تولید این محصولات در داخل کشور، همه این تولیدات، ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزان تر از محصولات مشابه خارجی به صنایع ارائه می شود.

با راه‌اندازی این شرکت، ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند. این مجموعه دانش بنیان با دریافت کمک های مالی از معاونت علمی فعالیت های خود را توسعه دادندو به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، قرار است به زودی محصولاتشان به بازارهای جهانی ورود کند.

کد خبر: ۱۶٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha