۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
اختلاف قیمت ۱۵ میلیون تومانی کولرهای قاچاق با داخلی ها | ۷۰ درصد قطعات کولرهای داخلی وارداتی است
چرا مردم کولر گازی قاچاق می خرند؟

اختلاف قیمت ۱۵ میلیون تومانی کولرهای قاچاق با داخلی ها | ۷۰ درصد قطعات کولرهای داخلی وارداتی است

پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: کولرهای گازی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود ۵ الی ۱۵ میلیون تومان ارزان تر از تولیدات داخلی است. به همین دلیل قاچاق این محصول توجیه اقتصادی دارد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: گرانی ارز هم نتوانست جلو قاچاق لوازم خانگی به ایران را بگیرد. فعالین بازار می گویند با وجود گرانی های اخیر بازهم برخی از لوازم خانگی همچون کولر گاز اختلاف زیادی با قیمت های موجود در بازار داخلی دارد.

علی اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بیش نیمی از بازار کولرهای گازی در اختیار خارجی هاست، ادامه داد: هم اکنون ظرفیت تولید این محصول در بازار داخلی بسیار محدود بوده و مقدار تولید جوابگوی نیاز کشور نیست. به همین دلیل ناچار هستیم که بخش زیادی از نیاز کشور را از محل واردات تامین کنیم.

او همچنین درباره اختلاف قیمت کولرهای داخلی و خارجی گفت: اختلاف قیمت تولیدات داخلی با کولرهایی که به صورت رسمی وارد کشور می شوند بسیار اندک بوده و حدود ۲ الی ۳ میلیون تومان است. البته این اختلاف قیمت در کولرهایی که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شود بسیار بالاست.

قیمت کولر گازی از ۳ سال پیش تاکنون ۱۰ برابر شده است. امسال شرایط به گونه ای است که مردم حتی توانایی خرید کولر آبی را هم ندارند چه برسد به کولر گازی

رشد ۱۰ برابری قیمت کولر گازی در ۳ سال

این فعال صنفی با اشاره به افزایش قیمت کولرهای گازی، گفت: قیمت کولر گازی از ۳ سال پیش تاکنون ۱۰ برابر شده است. رشد قیمت ها در امسال به گونه ای بوده که حتی مصرف کنندگان قادر به خرید کولر آبی نیستند. در چنین شرایطی تقاضا برای کولرهای گازی نصف شده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره چرایی اختلاف اندک کولرهای داخلی و خارجی گفت: عمده قطعات کولرهای داخلی از جمله موتور آن از محل واردات تامین می شود. به طوری که ۶۰ الی ۷۰ درصد قطعات کولرهای گازی خارجی است. به همین دلیل قیمت و البته کیفیت تولیدات داخلی فرق چندانی با خارجی ها ندارد. البته این اختلاف قیمت با کولرهایی که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شوند، بسیار بالاست.

برخی از کولرهای گازی که از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شود در برخی موارد ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان ارزان تر از نمونه های مشابه ایرانی است. به همین دلیل تقاضای خرید کولرهای گازی قاچاق در ایران همچنان بالاست

او با اشاره به اختلاف قیمت بالای لوازم خانگی قاچاق با تولیدات داخلی گفت: کولرهای گازی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند حداقل ۵ میلیون تومان ارزان تر از داخلی ها یا کولرهایی که به صورت رسمی وارد کشور شده اند، است. البته در برخی از مدل های کولر گازی بزرگ این اختلاف قیمت به حدود ۱۵ میلیون تومان می رساند؛ همین مساله توجیه اقتصادی قاچاق را بالا برده و موجب شده بسیاری از مردم تمایل به خرید اجناس از شهرهای مرزی همچنان بانه را داشته باشند.

این فعال صنفی همچنین با اشاره به مشکلات خریداران کولرهای گازی گفت: برای کولرهای گازی خارجی هیچ گونه خدمات پس از فروشی ندارد. اما کولرهای گازی داخلی در زمینه خدمات پس از فروش وضعیت بهتری دارند. هرچه که تامین بیشتر قطعات کولرهای داخلی هم باید از خارج از کشور صورت گیرد.

به گفته پازوکی، کالای تقلبی و قاچاق در بازار کولر گازی فراوان است. بسیاری از مصرف کنندگان که خواهان تعمیر محصولات خود بوده، با چالش های متعددی در تامین و خرید قطعه روبرو هستند.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ممد IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      4 3
      شما همت کنید و قطعات رو بومی سازی کنید دولت هم همت کنه جلوی قاچاق رو بگیره تا هم شما هم دولت و هم مردم سود کنن
      • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
        0 0
        فقط شعار یه بومی ساز یاد گرفتیم الکی می گیم فقط
      • بهزاد FR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
        0 0
        اخه ادم بی سواد خیلی مثلا علممون و تکنولوژی مون بالاس قطعات هایتک رو خودمون بسازیم بومی سازی بشه ؟ به فرض که ساخته بشه یه کارگاهی کارخونه ای چیزی که داره تولید میکنه چی که نه کارگراش امنیت شغلی دارن نه صاحبان کسب و کار . اول اقتصاد پر فساد رو درست میکنن بعد میرن بومی سازی که همونم باید با دوستی و همکاری کشور ها انجام بشه دوستانه
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      چرا دولت با یک کشورخارجی قرار داد مونتاژ را نمی بندد تا در کشور خودمان ارزان تر تولید شود .البته کولر گازی ۳۰ هزار در مغازه تا قچاق ان حدود ۶ الی ۷ ملیون فرق دارد