افزایش ۵۰ درصدی تعمیر لوازم خانگی| قدرت خرید مردم باز هم کمتر شد
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

افزایش ۵۰ درصدی تعمیر لوازم خانگی| قدرت خرید مردم باز هم کمتر شد

پازوکی، رییس اتحادیه لوازم خانگی از افزایش ۵۰ درصدی تعمیر لوازم خانگی خبر داد و گفت: به دنبال رشد قیمت ها، بازار در رکود بی سابقه ای فرو رفته و تقاضا نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کمتر شده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: حدود دو هفته ای از مجوز گرانی لوازم خانگی می گذرد. مجوزی که علی اکبر پازوکی رییس اتحادیه لوازم خانگی به خبرگزاری «بازار» می گوید رکود بازار را چندین برابر کرده است. وزارت صنعت از ابتدای تیر با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی بزرگ موافقت کرد.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، قیمت تلویزیون ۱۵ درصد و قیمت یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی ۱۰ درصد افزایش یافته است. اما فعالان بازار مدعی هستند که رشد قیمت ها خیلی بیشتر از این حرف ها بوده و در برخی از اجناس حتی به ۵۰ درصد هم می رسد.

تقاضا در بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد کمتر شده است. بسیاری از مردم دیگر قادر به خرید لوازم خانگی نیستند و همین مساله موجب شده که تعمیرات ۵۰ درصد بیشتر شود

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی رشد سرسام آور قیمت ها موجب شده که قدرت خرید مردم به پایین ترین مقدار خود در طول ۳۰ سال گذشته برسد و بسیاری از مردم دیگر توان خرید را نداشته باشند.

به گفته پازوکی، تقاضا در بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد کمتر شده است. این کاهش تقاضا در شرایطی رخ داده که سال گذشته هم وضعیت بازار چنگی به دل نمی زد. به همین دلیل بسیاری از فروشندگان دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند.

وی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی تعمیرات لوازم خانگی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشتر مردم به دنبال تعمیر لوازم خانگی خود هستند و کمتر کسی سراغ خرید کالای جدید می روند.

لوازم خانگی قاچاق در صدر کالاهای قاچاق قرار دارد. البته عرضه این محصولات از طریق واحدهای صنفی عرضه نمی شود. جالب است که بدانید۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق و فیک از طریق فضای مجازی خرید و فروش می‌شود

سهم بالای لوازم خانگی از قاچاق
وی همچنین با اشاره به اینکه هنوز بخشی از نیاز بازار لوازم خانگی از محل قاچاق تامین می شود، ادامه داد: قاچاق کالا به خصوص در کالاهای ممنوعه وارداتی بسیار مشاهده می شود. البته گرانی تنها محدود به لوازم خانگی داخلی نبوده و حتی قیمت محصولات قاچاق هم در ماه گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

او همچنین درباره نحوه عرضه کالاهای قاچاق هم گفت: ۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق و فیک از طریق فضای مجازی خرید و فروش می‌شود، البته کسبه‌ بدون جواز هم وجود دارند که چنین تخلفاتی را انجام می‌دهند و نمی‌توان وجود آنها را انکار کرد.

گفتنی است بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال گذشته ۵۱۷ هزار و ۲۹۸ مورد بازرسی برای مقابله با عرضه، نگهداری و فروش کالای قاچاق در سراسر کشور انجام و در نتیجه آن ۸۵۲۸ فقره پرونده به ارزش بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان قاچاق کالا تشکیل شده است. جالب است که بدانید بیشترین کالای قاچاق کشف شده شامل لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع لاستیک خودرو بوده است.

همچنین محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت پیشتر اعلام کرده بود که بیش از ۳۰ درصد بازار معادل ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان از بازار لوازم خانگی، دست کالای قاچاق و یا تقلبی است.

کد خبر: ۱۵۹٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha