۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
روشن نگه داشتن چراغ تولید با چنگ و دندان| عطش «سرمایه در گردش» واحدها
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

روشن نگه داشتن چراغ تولید با چنگ و دندان| عطش «سرمایه در گردش» واحدها

بیرجند-تولیدکنندگان خراسان‌جنوبی علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای چون کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی با چنگ و دندان چراغ تولید را در دیار خاوران روشن نگه داشته‌اند.

بازار؛ حکیمه بهمن زاده: شاید بارها زمین خورده باشند اما با تکیه بر همت و تلاش خویش دوباره عزم خود را جزم کرده، راهی برای پرداخت بدهی‌ها یافته و دوباره واحد تولیدی را راه انداخته‌اند.

برخی نیز قدم به قدم کار را پیش برده‌اند. روزی با پنج نفر کارگر و همکار خط تولید را راه انداخته‌اند و امروز برای ۸۰-۹۰ نفر کارآفرینی کرده‌اند و زمینه اشتغال به وجود آورده‌اند.

کافی است سری به شهرک صنعتی بیرجند بزنیم و پای درد دل و صحبت تولید کنندگان بنشینیم که هر کدام ماجراهای درست آموزی برای ما دارند تا بدانیم از چه مسیری عبور کردهاند تا امروز با افتخار بگویند تولید کنندهام.

محمدرضا یوسفی مدیرعامل شرکت تولیدی مهراس کویر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: زمینه کار مجموعه ما تولید انواع لوله و اتصالات UPVC است که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید سالانه ۹ هزار و ۵۰۰ تن محصول
این کارآفرین فعال خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مجموعه ما از سال ۸۵ کار خود را آغاز کرده است، بیان کرد: من کار را با دو نفر شروع کردم ولی در حال حاضر ۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در مجموعه مشغول به کار هستند.

یوسفی با اشاره به اینکه کار را با یک خط تولید شروع کردم، ادامه‌داد: در حال حاضر در واحد تولیدی ما ۱۴ خط تولید فعالیت دارد که بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تن میزان تولید سالیانه ما است.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه ما اولین مجموعه تولیدی دانش بنیان در کشور در این حوزه است، گفت: این اتفاق در سال ۹۵ رخ داد و از همان زمان فعالیت خود را به عنوان یک مجموعه دانش بنیان ادامه دادیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی مهراس کویر با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی بزرگترین واحد تولیدی لوله و اتصالات هستیم، اظهار کرد: طرح‌های توسعه متفاوت و متعددی نیز برای ادامه فعالیت در نظر دارد.

روشن نگه داشتن چراغ تولید با چنگ و دندان| عطش «سرمایه در گردش» واحدها

حمایت از تولید دچار شعارزدگی شده است
یوسفی بیان کرد: مشکلات در حوزه تولید بسیار است و این مسائل و گره‌ها در خراسان جنوبی بیشتر خود را نشان میدهد.

وی با بیان اینکه با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی انتظار بر این است که نگاه ویژه تری به مجموعه‌های تولیدی وجود داشته باشد، گفت:متأسفانه این نگاه ویژه در شرایط فعلی وجود ندارد.

این کارآفرین خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه انتظار ما از دولت این است که شعار حمایت از تولید را در عمل نشان دهد، بیان‌کرد: تا الان صحبت‌های زیادی مطرح شده است که بسیاری از آنان عملی نشده است.

مشکلی برای بازار فروش نداریم و همانطور که گفتم دغدغه اصلی در تأمین نقدینگی و بحث سرمایه در گردش است

کمبود نقدینگی مشکل واحدهای تولیدی
یوسفی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در خراسان‌جنوبی کمبود نقدینگی و نیاز به سرمایه در گردش است، گفت: در اینجا نقش سیستم‌های بانکی بسیار پررنگ است.

وی اظهار کرد: در بازار مواد اولیه به واسطه شرایط قیمت‌گذاری که آن هم تأثیر گرفته از تصمیمات دولت است دچار مشکلاتی هستیم ولی مسئله اصلی بحث تأمین نقدینگی است.

مدیرعامل شرکت تولیدی مهراس کویر با اشاره به اینکه صادراتی به کشور عراق و افغانستان نیز داریم، یادآور شد: ما مشکلی برای بازار فروش نداریم و همانطور که گفتم دغدغه اصلی در تأمین نقدینگی و بحث سرمایه در گردش است.

یوسفی اظهارکرد: شرایط کشور افغانستان خاص است و گاه صادرات با موانع و مشکلاتی رو به رو می شود ولی به عراق با قیمت قابل رقابت و با محصول با کیفیت بالا توانسته‌ایم صادرات خوبی داشته باشیم.

وی یادآور شد: دستگاه‌های اولین خط تولید ما از ترکیه وارد شد ولی بقیه دستگاه‌های خطوط تولید ما از داخل کشور تأمین شده است.

روشن نگه داشتن چراغ تولید با چنگ و دندان| عطش «سرمایه در گردش» واحدها

مجدد برخواستیم
آرش وحیدنیا مدیرعامل مجموعه تولیدی سپهر خاوران که در واحد او انواع روغن تولید می‌شود، هم در گفتگو با بازار اظهارکرد: مجموعه تولیدی ما از کارخانه‌هایی است که بعد از تعطیلی مجدد احیاء شده است.

وی بیان‌کرد: در سال ۸۸ یک واحد صنعتی با محوریت صنایع فلزی اقتتاح کردیم که به واسطه تحریم‌ها و مشکلاتی که بعد از آن رخ داد، تعطیل شد.

وحید نیا افزود: بعد از پیگیری‌ها تغییر کاربری دادیم و با تلاش مجدد و حل مشکلات بانکی مجموعه را احیاء کرده و در حال حاضر روغن گیری از کنجد و کلزا و دانه‌های روغنی را داریم.

این کارآفرین خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه در مجموعه ما دستگاه ها به صورت اتوماتیک و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کنند، گفت: کارهای لازم برای صادرات محصولات خودمان را نیز انجام داده‌ایم ولی به واسطه مشکلات جذب سرمایه در گردش هنوز این اقدام عملی نشده است.

وحیدنیا با اشاره به اینکه به اینکه با راه‌اندازی دستگاه‌های جدید به زودی ظرفیت پنج تن ورودی دانه های روغنی به مجموعه ما به بیش از ۱۰ تن خواهد رسید، اظهارکرد: این دستگاه‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری شده است.

وی بیان‌کرد: بیشتر فروش من در خارج استان خراسان‌جنوبی و در استان‌های تهران، اردکان یزد و اصفهان است.

باز هم موضوع کمبود سرمایه در گردش
این تولید کننده خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری ما به قیمت روز ۱۴ میلیارد تومان بوده است، ادامه‌داد: مجوز بسته بندی انواع روغن های گیاهی تحت برند را نیز گرفته‌ایم.

وحید نیا با اشاره به اینکه مسئله تأمین نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات و چالش های مجموعه ما است، یادآور شد: مجموعه ما یک بار زمین خورده است ولی فعلا توانستن را صرف کردیم و دوباره بلند شدیم.

حسن ناصری عضو هیئت مدیره یکی از واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: مجموعه تولیدی ما کارش را از سال ۹۵ شروع کرده و به روزترین و مدرترین دستگاه‌ها را نیز برای واحد تولیدی خود وارد کردیم.

روشن نگه داشتن چراغ تولید با چنگ و دندان| عطش «سرمایه در گردش» واحدها

وی با اشاره به اینکه ما در مجموعه تولیدی خود نانوپولیش تولید می‌کنیم، بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ نفر نیرو در مجموعه ما هستند.

فعال اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در واحد تولیدی خود از دانش فنی مهندسان هندی نیز استفاده کرده‌ایم، یادآور شد: هدف گذاری ما این است که ۹۵ درصد محصول را صادر کنیم.

افزایش پروانه های بهره برداری در بخش صنعت
حامد حسن نژاد، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسانجنوبی نیز درباره وضعیت صنعت در استان اظهارکرد: پروانه‌های بهره‌برداری بخش صنعت در خراسان‌جنوبی طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ دو برابر رشد کرده است.

وی بیان‌کرد:در سال گذشته در همین بازه زمانی هشت مورد پروانه بهره‌برداری داشته‌ایم که امسال به ۱۵ فقره به سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال رسیده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه اشتغال در بخش صنعت رشد سه برابری داشته است، افزود:در همین سه ماهه نخست سال جاری جواز تأسیس صادره ۶۸ فقره با سرمایه گذاری ۲۷ هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: پیش بینی ما بر این است که این جوازهای تأسیس برای هزار و ۳۸۶ نفر شغل ایجاد کند.

حسن نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در خراسان‌جنوبی برگزار شده است، اظهارکرد: با پیگیری‌های در این کارگروه تعداد ۲۴ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشتند.

وی ادامه‌داد: میزان تویاد کنسانتره زغال سنگ در خراسان‌جنوبی نیز در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و سیمان ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است که امیدواریم این روند همچنان ادامه پیدا کند.

در روزگار سخت تحریم و مشکلات اقتصادی باید قدردان کسانی باشیم که با رنج فراوان نگذاشتند چراغ تولید در خراسان‌جنوبی خاموش شود و آمار بیکاری بیش از آنچه امروز شاهد آن هستیم، شود.

باید پای درددل هایشان نشست و بدور از شعار در راستای رفع مشکلات آنان کوشید.

کد خبر: ۱۵۹٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha