۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
احتمال موج جدید گرانی در بازار لوازم یدکی| امروز هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی تهران تغییر می کند
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران مطرح کرد

احتمال موج جدید گرانی در بازار لوازم یدکی| امروز هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی تهران تغییر می کند

کاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران، گفت: عامل تورم در بازار لوازم یدکی عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان است، ضمن اینکه در آینده نزدیک نیز باید انتظار مجدد افزایش قیمت قطعات را داشته باشیم.

بازار؛ گروه خودرو: امروز هیات مدیره بازار لوازم یدکی تهران تغییر خواهد کرد و تیم جدید به زودی سکان هدایت مهم ترین بازار قطعات خودرو ایران را به دست خواهند گرفت. بازار لوازم یدکی تهران، یکی از موثرترین بازارهای حاکم در صنعت خودرو است. خودروسازان و قطعه سازان همواره در تلاش هستند که نفوذ بیشتری در این بازار به واسطه توسعه فروشگاه ها و نمایندگی ها ایجاد کنند. شاید تا پایان سال گذشته می توانستیم اعلام کنیم تنها بازاری که وزیر صمت و وزارت متبوعش قیمت گذاری دستوری در آن اعمال نکرده است، همین بازار بود. اما از ابتدا سال جاری علیرغم اجرا طرح قابل تمجید شناسایی کالا تقلبی، قیمت گذاری دستوری نیز وضع شده است. قیمت گذاری که به زعم فروشندگان و فعالان این بازار منجربه تغییرات لحظه ای بهای برخی از قطعات شده است. از سوی در فصل گرم سال افزایش خرابی و قیمت قطعات دامن مالکان را گرفته، اما تغییرات قیمت کابوسی برای تعمیر نیز ایجاد کرده است. برای بررسی این موضوع در آخرین روز کاری هیات مدیره فعلی اتحادیه لوازم یدکی با مهدی کاظمی سخنگوی این اتحادیه به گفت و گو پرداختیم:

به دلیل بازرسی و پیگیری مداوم اتحادیه لوازم یدکی تهران میزان قطعات کم کیفیت کاهش و افراد سودجو نیز مانند سابق توان عرضه محصول بی کیفیت را ندارند

* در فصل گرم سال قرار داریم وشاهد افزایش خرابی قطعات خودرو هستیم، تعمیرکاران دلیل این موضوع را کاهش کیفیت عنوان می کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟
باتوجه به فشار فراوان وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و طرح شناسا کالا به صنف وارد شده است، بنابراین کیفیت قطعات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. برخی از افراد سودجود در بازار قطعاتی را در گذشته توزیع کردند که کیفیت مناسبی نداشته، اما به دلیل بازرسی و پیگیری مداوم اتحادیه لوازم یدکی تهران میزان این قطعات کم کیفیت کاهش و افراد سودجو نیز مانند سابق توان عرضه محصول بی کیفیت را ندارند. این مورد را تاکید و تایید می کنم که به تازگی قطعات بی کیفیت در بازار توزیع نشده است.

احتمال موج جدید گرانی در بازار لوازم یدکی|امروز هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی تهران تغییر می کند

عامل تورم در بازار لوازم یدکی، تولیدکنندگان یا فروشندگان نیستند، بلکه عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان سبب افزایش قیمت ها شده است. ضمن اینکه در آینده نزدیک نیز باید انتظار مجدد افزایش قیمت قطعات را داشته باشیم

* شاهد هستیم که برخی از قطعات در بازار لوازم یدکی طی یک ماه گذشته چند درصدی افزایش قیمت را تجربه کردند، دلیل این موضوع به نظر شما چیست؟
افزایش قیمت قطعات همانطور که اشاره کردید، سه دلیل دارد؛ نخست اینکه قیمت ارز افزایش قابل توجهی نسبت به ابتدا سال جاری داشته است. دوم اینکه بها مواداولیه و نهاده های تولید طی دو ماه گذشته چند درصدی تغییر یافته است. سوم اینکه، پیشتر نیز طی گفت و گو با «بازار» در خصوص افزایش دستمزدها و هزینه بیمه و مالیات توضیح داده بودم، این دلایل در کنارهم سبب افزایش قیمت قطعات در روزهای اخیر نیز شده است. عامل تورم در بازار لوازم یدکی، تولیدکنندگان یا فروشندگان نیستند، بلکه عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان سبب افزایش قیمت ها شده است. ضمن اینکه در آینده نزدیک نیز باید انتظار مجدد افزایش قیمت قطعات را داشته باشیم.

اعضای هیات مدیره قبلی و فعلی که از امروز سکان را به دست می گیرند، مخالف طرح شناسایی هستند. زیرا بازار لوازم یدکی یک صنف رقابتی است که در اثر حضور تعداد فروشندگان قطعات، رقابت در صنف ما همچنان حکم فرما است

* ظاهرا امروز شما به عنوان آخرین روز کاری سخنگو اتحادیه لوازم یدکی تهران هستید، به نظر شما بازار لوازم یدکی برای ساماندهی به چه چیزی نیاز دارد؟
اعضای هیات مدیره قبلی و فعلی که از امروز سکان را به دست می گیرند، مخالف طرح شناسایی هستند. زیرا بازار لوازم یدکی یک صنف رقابتی است که در اثر حضور تعداد فروشندگان قطعات، رقابت در صنف ما همچنان حکم فرما است. با رقابت تمام قطعات با کیفیت و قیمت معقول به فروش می رسد. همکاران ما نیز در بازار با سود سه یا چهار درصد معامله می کنند. اما چون مجلس شورای اسلامی طرح شناسایی کالا تقلبی را مصوب کرده است، آن را انجام و در اجرا نیز راهکار و کمک می کنیم.

کد خبر: ۱۵۹٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha