۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
افزایش چراغ خاموش قیمت بستنی در بازار
دبیر انجمن صنایع لبنی؛ خبری از تغییر قیمت‌ها ندارم

افزایش چراغ خاموش قیمت بستنی در بازار

با وجود افزایش دو برابری قیمت بستنی برخی از برندها، باکری دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید که هیچ درخواستی برای تغییر قیمت به انجمن ارسال نشده و هیچ مجوزی برای گرانی محصولات لبنی صادر نشده است.

خبرگزاری بازار- بستنی هم گران شد. در حالی قیمت برخی از بستنی‌ها تا دوبرابر بیشتر شده که دبیر انجمن صنایع لبنی به بازار می‌گوید: هیچ درخواستی برای افزایش قیمت محصولات لبنی و بستنی برای ما ارسال نشده است. رضا باکری که از افزایش قیمت‌ها در بازار ابراز بی اطلاعی می‌کند، می‌گوید: هر گونه تغییر قیمت محصولات لبنی باید به تایید ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برسد در غیر این صورت غیرقانونی است.

کارخانه‌ها شیرخام ارزان می‌خرند و لبنیات گران می‌فروشند

قیمت بستنی در حالی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده که قیمت شیر به عنوان ماده اولیه اصلی این محصول نه تنها افزایش نیافته بلکه روند کاهشی هم به خود گرفته است. سعید سلطانی سروستانی رییس اتحادیه مرکزی دامداران در اینباره به بازار می‌گوید: تولید هر کیلو شیر حدود ۲۸۸۰ تومان برای دامدار تمام می‌شود اما صنایع لبنی این محصول را به قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان خریداری می کند.

او ادامه داد: در واقع صنایع لبنی جدای از اینکه نرخ مصوب ۲۶۵۰ تومانی تعیین شده برای شیر خام که پارسال به تصویب سازمان حمایت رسیده را رعایت نمی کنند، بلکه بازپرداخت پول دامداری‌ها در بازه‌های زمانی ۳ تا ۴ ماهه انجام می شود که منجر به زیان سنگین دامداری‌ها شده است.

قیمت مصوب شیر خام ۲۶۵۰ تومان است، اما صنایع لبنی آن را به قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۳۵۰ تومان از دامدار خریداری می‌کنند. این در حالی است که با توجه به افزاش قیمت نهاده‌های دامی و سایر هزینه ها تولید هر لیتر شیر برای دامدار حدود ۲۸۸۰ تومان تمام می‌شود.

اما باکری این گفته‌ها را قبول نداشته و می‌گوید: صنایع لبنی شیر را به قیمت ۲۶۵۰ تا ۲۷۵۰ خرید می‌کنند و هیچ گاه هم قیمت‌ها به کمتر از این مقدار نرسیده است. دامداران اگر مدعی هستند که تخلفی صورت گرفته بهتر بروند به تعزیرات حکومتی شکایت کنند.

قیمت‌ها چقدر گران شدند؟

گشتی در بازار نشان می‌دهد قیمت بستنی کیم دو برند معروفی(دومینو و میهن) که پیش از این به قیمت هزار تومان عرضه می‌شد، حالا ۲ هزار تومان خرج روی دست مشتریان می‌گذارد. قیمت بستنی قیفی هم از ۲ هزار تومان به ۳ هزار تومان، نیم لیتری ساده از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان، شیری شکلاتی از ۱۵۰۰ به ۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت به بازار محصولات سنتی که بستنی سنتی و فالوده جزئی از آن است هم سرایت کرده است. به عنوان مثال بستنی لیتری‌های سنتی زعفرانی خامه دار که پیش از این حدود ۲۴ هزار تومان قیمت داشت به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است. بستنی‌ها ی زعفرانی مغزدار هم این روزها به قیمت لیتری ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

حالا این نگرانی وجود دارد که با گرم تر شدن هوا سایر برندهای تولیدکننده محصولات لبنی شروع به افزایش قیمت محصولات خود کنند و موجی از گرانی در این محصول خوراکی دلچسب روزهای گرم تابستان به راه افتد.

کد خبر: ۱۵٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرشید IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      1 0
      متاسفانه قیمت بستنی در یک فصل دوبرابر شده و کسی هم پیگیر نیست بازار خراب و مشتری کم شده پس کی میخواد اولین زنگ این وضعیت رو به صدا دربیاورد