۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
سه سناریو در مورد تورم و رکود در اقتصاد جهانی
بازار گزارش می دهد؛

سه سناریو در مورد تورم و رکود در اقتصاد جهانی

اقتصاد دنیا در این روزها درگیر بحران های زیادی است که رکود تورمی یکی از آنها است. سوال این است که آیا راهی برای رهایی از رکود تورمی وجود دارد؟

بازار؛ گروه بین الملل: شاخص های بازارهای مالی در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و خطر ورود به رکود تورمی در تمامی کشورهای دنیا مشاهده می شد. اصلی ترین نگرانی سرمایه گذاران عدم ثبات در بازار است.

مساله ای که تصمیم گیری برای سرمایه گذاری را به سختی امکان پذیر می کند. افت شدید ارزش رمز ارزها هم نشانه دیگری برای اثبات بی ثباتی در بازار است و سیاست افزایش نرخ بهره بانکی که توسط بانکهای مرکزی در کشورهای صنعتی اجرا شده است بر این وضعیت بحرانی دامن می زند.

بلومبرگ در این مورد نوشت: «چراغ قرمز در بازارهای مالی و شاخص های اقتصادی به معنای ضرورت برنامه ریزی دولتی برای مقابله با تورم است. اما باید در نظر داشت تورم کنونی با رکودی سخت همراه شده است. رکودی که با افزایش شدید نرخ بهره بانکی تشدید شود و مشکلات زیادی را برای نیروی کار ایجاد کند.»

این رسانه امریکایی تاکید کرد اوضاغ کنونی اقتصاد دنیا مشابه وضعیتی است که در سالهای دهه ۱۹۷۰ با ان روبرو بودیم و یادآور روزهای سخت رکود تورمی است. در آن دوران درگیری در خاورمیانه و ممانعت از صادرات فراورده های انرژی زمینه را برای افزاش قیمت انرژی و به دنبال آن رکود تورمی فراهم کرده بود.

این بار درگیری در کشورهای اروپایی عامل ایجاد این بحران شده است. البته این بار کشوری درگیر جنگ است که بزرگترین ذخایر نفت و گاز دنیا را دارد و در صادرات فراورده های کشاورزی و مواد معدنی هم سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

این رسانه به نقل از مرکز مطالعات اقتصادی امریکا سناریوهای مختلفی را برای اقتصاد دنیا ارایه داد. در بدترین سناریو اقتصاد دنیا وارد رکودی طولانی می شود که حداقل سه سال به طور می انجامد.بانکهای مرکزی نرخ بهره را با سرعت افزایش می دهند تا مانع از تورم شوند و این سیاست باعث می شود تا تورم حداکثر تا مرز ۱۳درصد افزایش پیدا کند.

هم اکنون متوسط نرخ تورم در دنیا ۱۰ درصد است. در این سناریو انتظار می رود اوضاع اقتصادی وخیم تر شود و روند رشد اقتصادی در دنیا متوقف شود. اما در سناریوی خوش بینانه که احتمال وقوع آن کم است، دنیا یک دوره کاهش نرخ رشد اقتصادی را تجربه می کند ولی رسما وارد رکود نمی شود.

در نتیجه فعالیتهای اقتصادی ادامه پیدا می کند و فرصتهای شغلی از بین نمی رود. در این سناریو تورم در سطح ۱۷ درصد قرار می گیرد و ظرف یک سال آینده این بحران پایان پیدا میکند و روند کاهش تورم آغاز می شود. دلیل اینکه تورم در این سناریو بالا است را می توران در عدم مداخله بانکهای مرکزی در اقتصاد دانست.

در سناریوی میانه رو که شاید محتمل ترین سناریو باشد، رکود در اقتصاد اتفاق می افتد ولی بانکهای مرکزی برای اینکه اوضاع را بدتر نکنند سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می دهند. در این شرایط اقتصاد با وجود تجربه رکود اندک اقتصادی ولی وارد دوره بحرانی نمی شود.

فرصتهای شغلی از بین نمی رود و کسب و کارها به فعالیت ادامه می دهند که خبر خوبی برای اقتصاد است. از آنجا که نرخ بهره بانکی با سرعت پایین افزایش پیدا می کند، نرخ تورم افزایش پیدا می کند ولی سرعت افزایش تورم کمتر از حالتی است که مداخله ای در اقتصاد انجام نمی شود. در این سناریو نرخ تورم به مرز ۱۴ درصد افزایش پیدا می کند و شاید این دوره تورمی حدود دو سال ادامه پیدا می کند.

کد خبر: ۱۵۹٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha