۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
هشدار! نگران پرداخت بهای برگ سبز بهاره به کشاورزان هستیم
مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال:

هشدار! نگران پرداخت بهای برگ سبز بهاره به کشاورزان هستیم

حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال با بیان اینکه ۴۰ درصد بهای برگ سبز کشاورزان از محل فروش برگ سبز بهاره‌ است گفت: نگران این هستیم که امسال به دلیل شیوع کرونا، تورم و کاهش خرید نتوانیم چای را به قیمت مناسب بفروشیم و همچنین نتوانیم پرداخت بهای چای سبز را به چایکاران بپردازیم.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار- صادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال در خصوص شرایط تولید و بهره‌برداری گفت: تولید بهاره  ما احتمالا در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت شروع خواهد شد و بهره برداری در برخی از شهرستانها بتدریج آغاز می‌شود. کارخانجات چای ما نیز برای بستن قراردادها در حال مراجعه به سازمان چای هستند.

صادق حسنی افزود: قیمت تضمینی چای درجه ۱، ۴۶۰۰ تومان است که ۲۷ درصد افزایش داده‌اند. قیمت چای درجه دو نیز ۳۳۰۰ تومان تعیین شده که درواقع ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

وی در خصوص قدر سهم کارخانجات و دولت نیز گفت: سال گذشته قدرسهم کارخانجات در ابتدا ۵۴ درصد بود سپس ۶۰ درصد شد و با افزایش قیمتی که به درخواست سندیکای چای شمال صورت گرفت، الان  ۷۵ درصد شده، سهم دولت نیز ۲۵ درصد است.

 حسنی خاطرنشان کرد: در واقع در میزان اعتبار دولت نسبت به سال گذشته تغییری انجام نگرفته و این افزایش را کارخانجات باید بدهند که براساس آماری که ما گرفتیم این افزایش در میانگین برای کل بالغ بر ۹۰ درصد است؛ یعنی درحالی که در گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت میکردیم الان باید ۵۰۰ میلیارد تومان بدهیم. البته این افزایش فقط در بحث برگ سبز است.

وی تصریح کرد: گفتنی است ما نسبت به این موضوع که این افزایش بیش از ۹۰ درصدی را باید بپردازیم، اعتراضی نداریم چون باید برای کشاورزان ما اقتصادی باشد تا باغ‌های خود را حفظ کنند.

تاخیر در پرداختی‌ها چایکاران را دچار مشکل میکند

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای با ابراز نگرانی از اینکه نتوانیم چای را به قیمت مناسب بفروشیم، خاطرنشان کرد: غالب ملزومات ما افزایش یافته، دستمزد کارگران افزایش یافته اگرچه این میزان افزایش جوابگوی هزینه کارگران نیست، حق بیمه ما ۳۰ درصد افزایش یافته و غیره. تمام این موارد باعث شده نگران باشیم که آیا با این افزایش قیمتها و وضعیت اقتصادی مردم، آیا می‌شود به چای سبزمان اضافه کنیم بدون اینکه سودی هم در نظر بگیریم، یا خیر.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر نگرانی مدیران کارخانجات ما این است که امسال با توجه به شیوع کرونا، تورم و کاهش خرید مردم نتوانیم چای را به قیمت مناسب بفروشیم.

حسنی گفت: با توجه به مسائل پیش آمده به نظر می رسد امسال در به موقع فروختن چای، تامین نقدینگی و پرداختن به سازمان چای و به تبع آن پرداخت شدن توسط این سازمان به چایکاران سختی هایی داشته باشیم که این موضوع برای کشاورزان قطعا سخت تر خواهد بود. چون اکثر چایکاران ما تک محصولی هستند و تنها چای تولید می‌کنند. بنابراین وقتی کشاورز در فصل بهار برگ سبز به ما میدهد انتظاری بازپرداخت سریع و نهایتا یک ماهه دارد نه طولانی مدت.

وی با بیان اینکه در دوسال گذشته پرداختها بسیار خوب و به موقع بود، افزود: با توجه به اینکه ۴۰ درصد بهای برگ سبز کشاورزان از محل فروش برگ سبز بهاره‌شان است بنابراین تاخیر در پرداختی ها چایکاران را دچار مشکل خواهد کرد.

سختی فراهم سازی شرایط اسکان نیروی کار غیربومی و تهیه مواد ضدعفونی‌کننده در روزهای کرونایی

حسنی در خصوص دیگر مشکلات ایجاد شده بوسیله شیوع کرونا گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نیروی کار ما غیربومی و مهاجر هستند که مادر شرایط عادی برایشان محل اسکان فراهم میکردیم اما با این فاصله گذاری که تعیین شده در این مقطع کوتاه نمیتوانیم الزاماتی که قانون پیش بینی کرده را اجرا کنیم.

وی افرود: از سوی دیگر درست است که چون چای سبز با حرارت ۹۵ درجه سانتی گراد خشک می‌شود و از نظر بهداشتی مشکلی ندارد اما الزامات رعایت قوانین بهداشتی را داریم که این قوانین را نمی‌توانیم بطور کامل انجام بدهیم و این الزامات سخت و هزینه آور است.

حسنی ادامه داد: درواقع علیرغم همه تبلیغاتی که مدعی هستند مواد شوینده و ضدعفونی‌ها  براحتی در دسترس قرار دارد اما اینگونه نیست و در تهیه آن سخت در مضیقه هستیم. بنابراین درخواست داریم ملزومات را در اختیار ما بگذارند.

افزایش ۴۰ درصدی واردات چای و کاهش تعرفه واردات، برخلاف سیاست حمایت از تولید داخل است

این فعال حوزه چای در خصوص میزان صادرات چای گفت: میزان صادرات چای ما حدود ۶۰ درصد کاهش داشته که این موضوع خوشحال کننده ای است چون صادرات چای به قیمت یک دلار و ۳۰ سنت انجام میشود و واردات با قیمت ۵ دلار صورت میگیرد.

وی ادامه داد: کاهش صادرات به این دلیل بود که چای ایرانی در سال ۹۸ بیشتر در داخل کشور مصرف شد، چون در تولید چای افزایش کیفی داشتیم.

حسنی در مورد حجم واردات چای به کشور نیز گفت: طبق آمار ۱۱ ماهه سال ۹۸،   ۷۵ هزار تن چای وارد شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته، یعنی نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۱ هزار تن چای بیشتر وارد شده است.

وی افزود: از سوی دیگر در بحث واردات چای در سال ۹۶ ارزش افزوده ۹ درصد را از واردات چای حذف کردند، در اوایل بهار سال ۹۸  نیزارز دولتی را حذف کردند و قرار شد با ارز نیمایی آن را وارد کنند. به این ترتیب واردکنندگان متعهد بودند مابه التفات را به دولت پرداخت کنند اما ظاهرا بخشی این مابه التفاوت را ندادند.

حسنی گفت: علاه بر این در شرایطی که تعرفه واردات ۲۰ درصد بود آن را به ۵ درصد کاهش دادند و علیرغم پیگیری های ما این تعرفه افزایش نیافت.    

وی در پایان تاکید کرد: این سلسله کارهای صورت گرفته در مورد واردات چای، سیاست حمایت از تولید داخل نیست.

کد خبر: ۱۵٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha