۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
اختصاص ۲۰۰ میلیارد دلار برای مقابله آمریکا با چین

اختصاص ۲۰۰ میلیارد دلار برای مقابله آمریکا با چین

آمریکا ۲۰۰ میلیارد دلار برای مقابله با چین اختصاص می‌دهد.

به گزارش بازار، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه از برنامه این کشور برای اجرای یک رشته پروژه‌های زیرساخت جهانی خبر داد و اعلام کرد واشنگتن قصد دارد با اختصاص ۲۰۰ میلیارد دلار از محل بودجه بخش خصوصی و دولتی از این پروژه‌ها به منظور مقابله با تلاش‌های مشابه چین حمایت مالی کند. بایدن در نشست گروه هفت در آلمان در جریان دیدار با سران جهان از این تلاش‌ها خبر داد.

یک مقام بلندپایه اعلام کرد این بودجه در طول پنج سال اختصاص خواهد یافت و آمیزه‌ای از بودجه فعلی فدرال، سایر کشورهای عضو گروه هفت و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شرکت‌های خصوصی و صندوق‌های سرمایه گذاری خواهد بود.

بایدن در سخنانی در نشست سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت اعلام کرد کشورهای در حال توسعه اغلب فاقد زیرساخت‌های اساسی برای کمک به مقابله با شوک‌های جهانی همچون یک همه گیری هستند بنابراین آن‌ها تاثیرات را شدیدتر احساس خواهند کرد و برای آن‌ها بازگشت به شرایط عادی دشوارتر خواهد بود. این تنها یک نگرانی انسان دوستانه نیست بلکه یک نگرانی اقتصادی و امنیتی برای همه ما محسوب می‌شود.

نزدیک به یک دهه چین سرمایه گذاری هنگفتی را در زمینه احداث زیرساخت‌های کشورهای در حال توسعه در آفریقا و آسیا به عمل آورده است همچنانکه بانک‌های چینی از طریق ابتکار عمل کمربند و جاده همه پروژه‌ها را از بنادر دریایی جدید گرفته تا شبکه‌های اینترنتی نسل پنجم حمایت مالی می‌کنند.

تحلیلگران سیاسی خارجی معتقدند این مسئله موجب بروز وابستگی مالی میان این کشورها و چین شده است که می‌تواند به لحاظ اقتصادی و نظامی برای چین اهمیت استراتژیک داشته باشد.

بایدن اعلام کرد این یک کمک خیریه نیست بلکه سرمایه گذاری است که برای همگان از جمله مردم آمریکا و مردم همه کشورها سودمند خواهد بود. این اقدام، اقتصادهای ما را تقویت خواهد کرد و به ما فرصت می‌دهد تا دیدگاه مثبت خود را برای آینده به اشتراک بگذاریم.

یک مقام بلندپایه دولت اعلام کرد آمریکا قصد دارد برنامه تامین مالی خود را برای کشورها با این استدلال که این برنامه به شکل مستقیم در بهبود اوضاع اقتصادی آن‌ها بدون تحمل فشار بدهی نقش خواهد داشت جذابتر کند.

کد خبر: ۱۵۸٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha