۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان آمد| هشدار نسبت به قلابی بودن سکه ها با برندهای جعلی!
گزارش «بازار» از وضعیت قیمتها در بازار سکه و ارز

سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان آمد| هشدار نسبت به قلابی بودن سکه ها با برندهای جعلی!

با آنکه سکه طی دو هفته گذشته برای ورود به کانال ۱۷ میلیون تومان خود را آماده کرده بود اما قیمت این کالا طی چند روز اخیر کاهشی شده و نرخ آن هم اکنون درکانال ۱۴ میلیون تومان قرار گرفته است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت سکه و طلا به تبع کاهش نرخ ارز در بازار روندی نزولی به خود گرفته است. بازاری که چون دو هفته گذشته ملتهب نیست و خریداران همچنان به انتظار کاهش بیشتر قیمت ها ها نشسته اند. طلا و سکه که با افزایش قیمت ارز و دلار ۳۳ هزار تومانی در هفته های گذشته به اوج قیمت رسید بهای هر گرم طلا را به حدود یک و نیم میلیون تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را نیز ۱۶ میلیون و نیم کرد. اما با ساماندهی بازار ارز و عرضه انبوه این کالا در صرافی ها، در پی اجرای سیاست جدید بانک مرکزی نسبت به الزام صرافی‌ها در خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش آن به متقاضیان، خوشبختانه قیمت ارز مسیر سراشیبی را در پیش گرفته و این کاهش قیمت در بازار ارز، تاثیر مستقیم خود را بر روی نرخ طلا و سکه به جای گذاشته است.

شاید مهمترین عامل را بتوان بحث از سر گیری مذاکرات در قطر دانست که منجر به کاهش قیمت ارز و در نتیجه قیمت انواع سکه و طلا شده است.
آن طور که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۵۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا نیز در بازار داخلی، ۵ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و طلا ناشی از افت روز افزون قیمت ارز در بازار است که خیلی سریع و به صورت آنی تاثیر خود را بر روی کاهش قیمت این کالاها در بازار به جای می گذارد. عامل دیگر افت قیمت ها در بازار سکه و طلا طی چند روز اخیر، کاهش جو روانی حاصل ا افت قیمت هاست، چرا که وقتی قیمت ارزهمچنان بر مدار نزول قرارمی گیرد

سیر نزولی قیمت ارز سکه و طلا را ارزان کرد
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش نرخ سکه و طلا در بازار طی چند روز اخیر گفت: سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و طلا ناشی از افت روز افزون قیمت ارز در بازار است که خیلی سریع و به صورت آنی تاثیر خود را بر روی کاهش قیمت این کالاها در بازار به جای می گذارد.
وی بابیان اینکه عامل دیگر افت قیمت ها در بازار سکه و طلا طی چند روز اخیر، کاهش جو روانی حاصل از افت قیمت های ارز است، چرا که وقتی قیمت ارز همچنان بر مدار نزول قرارمی گیرد، سکه و طلا نیز در پی آن با کاهش قیمت مواجه می شوند، بنابراین عرضه ارز در بازار میزان تقاضا نیز کاهشی می شود، این عامل نیز تاثیر بسزایی برکاهش قیمت سکه و طلا در بازار به جای گذاشته است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، درپاسخ به این سئوال که آیا احتمال تداوم افت قیمت ها در بازارسکه و طلا همچنان وجود دارد، گفت: پیش بینی قیمت در این بازار بسیار سخت است اما آن طور که مشخص است چنانچه نرخ ارز همچون چند روز گذشته روندی نزولی داشته باشد بی تردید قیمت سکه و طلا نیز در بازار کاهشی خواهد شد.

ضرب سکه فقط و فقط از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام می شود. اما معمولا برخی سازندگان طلا پلاک های طلایی و به شکل سکه با برندهای مختلف سازنده طلا نظیر سکه پارسیان و...وجود دارد که نباید نام آن را سکه گذاشت

بانک مرکزی فقط سکه طلا ضرب می کند ولاغیر
این کارشناس بازارطلا و جواهر همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا سکه بهار آزادی پرسی با نام، نشانه و برندهای خاصی که بعضا مدعی هستند، چنین سکه هایی در بازار موجود است، صحت دارد یا نه؟ گفت: خیر، چرا که ضرب سکه فقط و فقط از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام می شود. اما معمولا برخی سازندگان طلا پلاک های طلایی و به شکل سکه با برندهای مختلف سازنده طلا نظیر سکه پارسیان و...وجود دارد که نباید نام آن را سکه گذاشت.
کشتی آرای به مردم توصیه کرد؛ در صورت خرید طلا همیشه باید مواظب بود تا طلای کیفی و استاندارد را از مراکز شناخته شده و واحدهای رسمی معتبر تهیه کرد چرا که این احتمال وجود دارد طلا با ناخاصی و ... برخوردار باشد.
بازار طلا و سکه این روزها و در پی ساماندهی نرخ ارز در حالی زرق و برق چندانی ندارد که مردم به دلیل ضعف اقتصادی، تنگای معیشتی، کاهش درآمد و هزینه های بالای زندگی همچنین تنگای معیشتی، افزایش هزینه درمان برای حفظ سلامت و... مواجه اند و از آنجایی که هزینه های مردم در پی افت ارزش پول ملی کاهش یافته است، خیلی ها توان خرید طلا، سکه و جواهر را چون سالهای گذشته ندارند و سرمایه گذاران نیز در زمانی که قیمت ها افت می کند برای خرید این کالاها اقدام به خرید می کنند.

مسئولان اقتصادی بازار ارز را به آرامش رسانده اند. کنترل قیمتها در پی برنامه ریزی بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار به جای گذاشته و مانع از رشد حبابی قیمت سکه شده است. از طرفی نیز داد وستدها طلا و سکه در بازار تا حدودی خوب شده و این احتمال وجود دارد که روزهای آینده با افزایش میزان تقاضا هم مواجه شویم

دلار آزاد ۳۰ هزار تومان
قیمت دلار آزاد نیز اکنون در کانال ۳۰ هزار تومان در نوسان است از طرفی در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۷۴۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۴۶۷ تومان تعیین شده است همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۶۴۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۵۷ تومان اعلام شده است.
ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهرتهران نیز در گفتگو با «بازار» درباره علت کاهش قیمت ها در این بازار اظهارداشت: وضعیت بازار هم اکنون نسبت به یکی دو هفته گذشته بهتر شده است و انتظار بهتر شدن نیز داریم. چرا که مسئولان اقتصادی بازار ارز را به آرامش رسانده اند.
وی با بیان اینکه بازار ارز دیگر چون ۲ هفته گذشته هیجانی و ملتهب نیست، گفت: کنترل قیمتها در پی برنامه ریزی بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز تاثیر قابل توجهی را بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار به جای گذاشته و مانع از رشد حبابی قیمت سکه شده است. از طرفی نیز داد و ستدها طلا و سکه در بازار تا حدودی خوب شده و این احتمال وجود دارد که روزهای آینده با افزایش میزان تقاضا هم مواجه شویم.
رئیس اتحادیه طلا و جواهرتهران در ادامه خاطرنشان کرد: طی ۲ روز اخیر تقاضا برای خرید سکه و طلا ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و این تقاضا نسبت به سال گذشته مناسب تر شده است.
بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالی روندی کاهشی به خود گرفته که این افت قیمت بدنبال سیر نزولی قیمت ارز در بازاراست. در چنین شرایطی کارشناسان پیش بینی می کنند؛ با ادامه سیاست های ارزی و کنترل قیمت ها در بازار ارز قیمت سکه و طلا نیز حباب گونه افزایش نمی یابد و بازار در چنین شرایطی به آرامش می رسد.

کد خبر: ۱۵۸٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha