۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
بلاتکلیفی طرح تعویض یک میلیون کولر فرسوده
وسایل سرمایشی چه میزان از برق کشور را می بلعد؟

بلاتکلیفی طرح تعویض یک میلیون کولر فرسوده

این روزها کولرها  بیش از ۲۱ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور را می‌بلعد. برای درک بزرگی این عدد باید بدانید که ایجاد چنین ظرفیت تولیدی در صنعت نیروگاهی بیش از ۱۷ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رکورد مصرف برق هر روز در حال جابه شدن است. جالب است که بدانید ساعت ۱۲ دیروز ۵تیرماه میزان مصرف برق ۶۴‌هزار مگاوات را پشت سر گذاشت. البته مسئولین توانیر مدعی اند که با وجود این رشد مصرف در هیچ جای کشورمان خاموشی اتفاق نیفتاده است. این وضعیت گویا تا ۱۴تیرماه به اوج خود خواهید رسید، سپس از نیمه تیرماه به دلیل کاهش دمای هوا در کشور، روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.

مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق با استناد به پیش بینی های سازمان هواشناسی درباره افزایش دمای کشور، پیش‌بینی کرده است که این موضوع میزان تقاضای انرژی را از ۶۶‌هزار و ۵۰۰مگاوات به ۶۸‌هزار مگاوات برساند.

این روزها کولرها بیش از ۲۱ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور را می‌بلعد. برای درک بزرگی این عدد باید بدانید که ایجاد چنین ظرفیت تولیدی در صنعت نیروگاهی به بیش از ۱۷ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد

بر اساس آمار موجود حجم زیادی از برق مصرفی برق در این روزها مربوط به وسایل سرمایشی است. جالب است که بدانید بویژه در زمینه وسایل سرمایشی که حدود یک سوم مصرف برق کشور را در تابستان به خود اختصاص می‌دهد. به عبارتی می توان گفت که این روزها کولرها بیش از ۲۱ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور را می‌بلعد. برای درک بزرگی این عدد باید بدانید که ایجاد چنین ظرفیت تولیدی در صنعت نیروگاهی به بیش از ۱۷ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اما حجم بالای مصرف برق وسایل سرمایش تنها به گرمای زیاد این روزها مربوط نیست. طبق گفته های مسئولین وزارت نیرو بهره وری در وسایل سرمایشی بسیار پایین تر از استاندارد جهانی است.

حدود ۲.۵ سال از مطرح شدن طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده در کشور سپری می شود، اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست

همین مساله موجب شده که زمستان سال ۹۸ رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو از اجرای طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده با کولرهای نو خبر بدهد. حالا حدود ۲.۵ سال از آن روزها می گذرد اما خبری از اجرای طرح نیست. طرحی که گفته می شد اجرایی آن موجب صرفه جویی ۱۶۰۰ مگاوات در زمان اوج بار و صرفه جویی سالانه ۲ میلیارد متر مکعب گاز در نیروگاه ها می شود، هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا کرده است. فروردین امسال شرکت توانیر اعلام کرد که فراخوانی برای شناسایی مجموعه های توانمند در این زمینه برگزار شده است. اما بعد از آن دیگر هیچ جزییاتی درباره این طرح به ارث مانده از دولت قبل منتشر نشده است. به نظر می رسد که تابستان امسال هم قرار نیست که کولرهای گازی فرسوده شهرهای گرمسیر تعویض شود و همچنان انرژی کشور به دلیل بهره وری پایین تجهیزات تلف شود. این در حالی است که کشور به شدت با کمبود برق دست و پنجه نرم می کند و طبق گفته های علی اکبر محرابیان با کسری 15 هزار مگاواتی برق مواجه هستیم.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha