۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
خسارت کرونا به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قم/ جوجه‌ کُشی نداریم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

خسارت کرونا به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی قم/ جوجه‌ کُشی نداریم

قم - سایه کرونا این‌روزها بر تمام بخش‌ها از جمله بخش کشاورزی قم سنگین شده و تولیدکنندگان روزهای سختی را سپری کرده و با چالش جدیدی مواجه شده‌اند.

هیفاء پردل - خبرگزاری بازار؛ در روزهایی که بحران کرونا بیشترین فضای خبری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را اشغال کرده ناگاه فیلم ناگواری از معدوم‌سازی جوجه‌های نگون بخت یک روزه افکار عمومی را در این شرایط بحرانی مکدر و متأثر کرد.

جوجه‌های بخت برگشته‌ای که تاریخ تولید و یا به عبارتی تولد و مرگ آن‌ها تنها یک روز با هم فاصله داشته و قربانی بی‌برنامگی اقتصادی و یا قربانی به کرسی رفتن خواسته‌های عده‌ای شده و زنده زنده دفن شدند.

و عده‌ای هم به طور غیر اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی فیلم معدوم‌سازی را در فضای مجازی پخش و ذهن عمومی مردم را در شرایط سخت کرونایی که امروز با آن روبرو هستیم را درگیر کردند.

این سوژه بهانه‌ای شد تا وضعیت تولید جوجه در استان قم را بررسی کنیم که خوشبختانه به دلیل نبود مرکز تولید جوجه یک روزه در قم خبری از جوجه‌ کُشی وجود ندارد ولی به رغم اینکه وضعیت تولید مرغ در استان قم بسیار مطلوب است ولی بحران کرونا باعث شده که مصرف مرغ در قم کاهش یابد و ضررهایی به صنعت مرغداری قم وارد شود.

در بخش تولید گل و گیاه زینتی، ماهیان زینتی و صنعت شیر استان هم رد پای کرونا خودنمایی کرده و تولیدکنندگانی که خود را برای فروش در نوروز آماده کرده بودند با کاهش مصرف و تقاضای شدیدی روبرو شده و خسارت‌هایی به آن‌ها وارد شده است.

کارخانه تولید جوجه در قم وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سؤال که وضعیت جوجه‌های یک روزه در قم چگونه است و آیا معدوم‌سازی جوجه‌ها در قم هم رخ داده، گفت: در زمینه معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه باید از چند نکته بررسی شود؛ در ابتدا باید گفت پخش فیلم معدوم‌سازی در هر شرایطی کاری غیر اخلاقی است و این افراد باید شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

عباس پورمیدانی بیان کرد: اما در خصوص خود معدوم‌سازی یک نکته فنی وجود دارد؛ نژادهای مرغی که تولید می‌کنیم و یا به عبارتی جوجه‌ای که تولید می‌شود اگر هدف مرغ تخم‌گذار باشد طبیعی است تقریباً تا پنجاه به پنجاه یا مرغ و یا خروس هستند و خروس‌ها هم دیگر ارزش پرورشی ندارند و در کارخانه‌ها باید به روشی معدوم‌سازی شوند و این روال عادی در همه کشورها وجود دارد.

وی افزود: ظاهرا عده‌ای با هدف مکدر کردن اذهان عمومی این فیلم را منتشر کردند و با توجه به کاهش قیمت جوجه‌ها به روش نادرستی آن‌ها را معدوم‌سازی کردند ولی در قم جوجه‌ کُشی نداریم، اصلاً کارخانه تولید جوجه در قم وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه معدوم‌سازی جوجه‌ها مربوط به شهرهای شمالی است و ما جوجه‌ها را از شمال کشور وارد می‌کنیم، گفت: جوجه‌ها هم از قبل ثبت سفارش می‌شود و مرغداری‌ها همه نهاده‌های مورد نیاز جوجه‌ها را از قبل آماده می‌کنند و نیاز به معدوم‌سازی جوجه‌ها نداریم مگر در شرایطی که بیماری خاصی رخ دهد.

کاهش مصرف مرغ با بحران کرونا

وی با اشاره به وضعیت صنعت مرغداری با توجه به شیوع بحران کرونا، عنوان کرد: در بحث کرونا فقط به خسارت‌های بخش حمل و نقل، گردشگری و صنعت توجه شده است هرچند ما در زمینه تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله صنعت مرغداری در وضعیت مطلوبی قرار داریم ولی با کاهش شدید مصرف روبرو هستیم.

پورمیدانی درباره دلیل کاهش مصرف محصولات کشاورزی، افزود: با شیوع بحران کرونا به دنبال آن برگزاری مجالس، جشن‌ها و مهمانی‌ها منتفی شد و هم‌چنین دانشگاه‌ها هم تعطیل شد که در پی آن مصرف مرغ هم در استان با کاهش شدیدی روبرو شد و خسارت‌هایی به مرغداران و بخش مرغداری استان وارد شد.

به گفته وی، ما به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری این مشکل را ابلاغ و اطلاع دادیم و با کاهش تقاضا مرغ‌ها جمع‌آوری و در سردخانه ذخیره شد.

خسارت‌های ناشی از کاهش مصرف شیر جبران می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کاهش مصرف شیر همزمان با بحران کرونا در قم خبر داد و گفت: مصرف شیر هم با کاهش روبرو شد و در تلاش هستیم با اعتبارت و یا تسهیلات ارزان قیمت این خسارت‌ها را جبران کنیم.

پورمیدانی در ادامه به وضعیت تولید گیاهان و ماهیان زینتی در قم هم اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی به امید کسب بازار و تقاضا تولیدات خود را افزایش دادند اما در نوروز امسال به دلیل کاهش تقاضا آسیب دیدند و در کنار تولید گل و گیاه زینتی ماهیان زینتی هم به شدت متضرر شدند.

کد خبر: ۱۵٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha