۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کاهش دغدغه یزدی‌ها با اجرای خط پدافندی آب| کمبود آب شرب همچنان باقی است
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش دغدغه یزدی‌ها با اجرای خط پدافندی آب| کمبود آب شرب همچنان باقی است

یزد- کاهش فشار و افت کیفیت آب شرب در برخی از نقاط یزد همواره به ویژه در تابستان‌ها یک دغدغه اساسی برای مردم بوده اما خبرها حاکی از بهبود اوضاع با اجرای خط پدافندی آب دارد.

سمیه گلابگیریان، بازار: تکرار قطع آب خط اول انتقال آب به استان یزد به ویژه در تابستان نگرانی‌های بسیاری بابت تکرار این رفتار ایجاد کرده است.

استاندار یزد به دنبال تکرار این وضعیت پیش از این در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرده بود که فصل مشترک همه استان‌ها به ویژه در فلات مرکزی ایران، مسئله آب است و این مسئله را در دولت سیزدهم حل خواهیم کرد.

در این گزارش به راه حل‌های کوتاه مدتی از جمله ایجاد یک خط پدافندی به طول سه کیلومتر اشاره شده بود که خط انتقال آب خلیج فارس را به مخزن شحنه وصل می‌کند.

این خط پدافندی که به ابتکار یزدی‌ها قرار است در سایر استان‌های دچار تنش آبی نیز اجرا شود، در مواقع مورد نیاز به ویژه تابستان و زمانی که خط اول نیاز به تعمیر دارد، آب خلیج فارس را به مخزن شحنه وارد و در شبکه توزیع می کند.

کاهش دغدغه یزدی‌ها با اجرای خط پدافندی آب| کمبود آب شرب همچنان باقی است

خط پدافندی آب یزد

افزایش تاب آوری یزدی‌ها در برابر بی آبی
مهران فاطمی در این گفتگو تاکید کرده بود که اگر آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود و تعمیر آن بیش از ۲۴ سال طول بکشد، آب باید جیره بندی شود و آب شرب ناپایدار و بی کیفیت چاه‌ها وارد مدار مصرف می شود اما با ایجاد این خط پدافندی، آب مورد نیاز در مدت زمان طولانی‌تری تامین خواهد شد تا خط تعمیر شود.

این تدبیر مورد تاکید معاون هماهنگی، نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور در سفر یک روزه به یزد قرار گرفت به طوری که بر تسریع بر اجرای خط پدافند یزد تاکید جدی کرد.

محمدهادی زاهدی وفا اعلام کرده بود: این پروژه علیرغم تاخیری که داشته است باید در اولویت قرار بگیرد.

اظهارات اخیر رئیس شورای شهر یزد
اما اخیرا رئیس شورای اسلامی شهر یزد اعلام کرده است که عملیات نهایی انتقال آب خلیج فارس به شهر یزد در حال انجام است و تا چند روز آینده این آب به صورت آب شرب در اختیار شهروندان یزدی قرار می‌گیرد.

عزیزالله سیفی به این موضوع اشاره کرده است که با این اقدام، شهروندان یزدی دیگر در تابستان شاهد قطع یا افت فشار آب نیستند.

کاهش دغدغه یزدی‌ها با اجرای خط پدافندی آب| کمبود آب شرب همچنان باقی است

این موضوع شائبه اجرای خط انتقال آب شرب از خلیج فارس به یزد را ایجاد کرده در حالی که این خط همان خط انتقال آب به صنعت استان است که قرار است در ماه‌های اوج مصرف تیر و مرداد برای جبران اندکی از نیاز آب شرب از بخش صنعت از طریق خط پدافندی وارد مدار مصرف بخش شرب شود.

آب خط پدافندی فقط ۴ دهم مترمکعب از کسری نیم متر مکعبی آب یزد را تامین می کند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای خط پدافندی برای تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان یزدی خبر داد و اظهار داشت: این خط پدافندی در مواقع اضطرار و در زمانی که میزان آب شرب یزد از میزان نیاز کاهش پیدا کرد و به سمت جیره بندی رفت، بخش بسیار ناچیزی از آب انتقالی خلیج فارس برای صنعت را وارد مدار مصرف آب شرب می‌کند.

محمدجواد ابوالحسینی، هدف از این اقدام را رفع نگرانی شهروندان از جیره‌بندی آب در تابستان نام برد و افزود: کسری آب ناشی از افت سفره‌ها و خشکسالی ۹ دهم متر مکعب در ثانیه است یعنی با آب ورودی خط پدافندی نهایتا ۴ دهم مترمکعب کسری آب یزد را حل می کند در حالی که یزد، نیم متر مکعب در ثانیه کسری آب شرب دارد که از محل حفر چاه های جدید تامین می شود تا جیره بندی صورت نگیرد.

با همه این تفاسیر راهکارهای بلندمدت یعنی منابع پایدار برون استانی از جمله خط دوم انتقال آب و اجرای خط انتقال آب از دریای عمان باید به صورت جدی دنبال شود تا دغدغه‌ها به حداقل برسد چرا که راهکارهای کوتاه مدت، همانطور که از نامشان پیداست، برای مدت کوتاهی راهگشا هستند.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha