۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
افزایش ۳۶ درصدی تحویل خودرو در ۳ ماهه اول امسال
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد

افزایش ۳۶ درصدی تحویل خودرو در ۳ ماهه اول امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

به گزارش بازار، «سید رضا فاطمی امین» در سخنرانی پیش‌ از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه هفت تیر ماه سالروز شهادت شهید بهشتی است اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ترسیم زندگی شهید بهشتی اعلام کردند زندگی شهید بهشتی برای این بود که با تفکر اصولی اسلامی بتواند مبارزه را از آغاز تا پیروزی هدایت و بعد از پیروزی بنای نوین جامعه را پی ریزی کند.

فاطمی امین با بیان اینکه این عصاره زندگی شهید بهشتی است، گفت: یک دوران دوران مبارزه بود و دوره دیگر دوره سازندگی و پی ریزی تمدن نوین اسلامی است که امیدوارم توفیق داشته باشیم تا در سایه امنیت، قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی بتوانیم پایبند به این مسایل باشیم.

همچنین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یک تیر ماه روز اصناف است گفت: حضرت امام در مورد اصناف تعبیری دارند و معتقدند که اصناف بازوان ستبر انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: اصناف قبل از انقلاب و در حین پیروزی کمک های شایانی داشته اند و در موقعیت های مختلف شاهد بودیم که اصناف در میدان بودند و به وضعیت کشور کمک زیادی کرده‌اند.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: ۱۰ تیر ماه هم به عنوان روز صنعت، معدن و نامگذاری شده که برای این دهه به عنوان دهه تولید و تجارت برنامه‌هایی داریم و اقدامات حوزه صنعت و معدن منتشر خواهد شد.

فاطمی امین به دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه مربوط به حوزه معدن است که رهبر معظم انقلاب همیشه تاکید زیادی به این حوزه داشته اند، چراکه یکی از نقاط آغاز چرخه تولید، حوزه معدن است.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی ذخایر معدنی نخستین بحثی است که در حوزه معدن مطرح می شود، گفت: متاسفانه در این زمینه عقب هستیم و نسبت به ذخایر دقیق آن و نیز به چگونگی برداشت آن بی اطلاعیم.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: در همین راستا اقدام ویژه‌ای از مهر سال گذشته انجام شد و شناسایی ذخایر معدنی را به دقت در همه نقاط امیدبخش کشور یعنی از خراسان جنوبی تا کردستان، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق انجام دادیم. ذخایر با ارزشی درخراسان جنوبی کشف شد که به زودی نسبت به آنها اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی موضوع دیگر را مربوط به برداشت از معادن دانست و افزود: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی برداشت شده اما کمتر از یک درصد به صورت خام صادر شد. ۹۹درصد از استخراجی که از معادن انجام شد در چرخه تولید مورد استفاده قرار گرفت و به جرات می توان گفت صادرات مواد معدنی بسیار کم و در حد یک درصد بوده است که می توان از آن به عنوان افتخاری بزرگ یاد کرد.

فاطمی امین از سرمایه گذاری به عنوان موضوع مهم دیگر یاد کرد و اظهار داشت: اگر به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی هستیم علاوه بر اینکه باید به خوبی از ظرفیت های موجود استفاده کرد باید مساله سرمایه گذاری به عنوان اقدامی مهم و زیرساختی مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در سال های اخیر توجه چندانی به موضوع سرمایه گذاری نشده است، گفت: سال هایی را داشته ایم که سرمایه گذاری کمتر از سرمایه گذاری های قبلی بوده است و حتی برای نرخ استهلاکی که داشتیم سرمایه گذاری انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته سرمایه گذاری ۴۲ پروژه بزرگ معدنی و نیروگاهی به مبلغ ۱۷ میلیارد دلار آغاز شد، افزود: این موضوع نویدبخش تولید و اشتغال در سال های آینده است. در دهه تولید و تجارت حدود ۵۰ پروژه بزرگ با ۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۱۲ هزار اشتغال فعال می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به عدم وجود توزیع جغرافیای مناسب در سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: در برخی از شهرها بیش از حد فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری مستقر شده و در مقابل در دیگر شهرها شاهد بیکاری بالا و مهاجرت هستیم.

وی اظهار داشت: اقدام ویژه ای را که وزارت صمت در دستور کار قرار داد آمایش صنعت، معدن و تجارت است که مطالعات انجام شده است و ضمن تفکیک شهرستانها، طرح هایی را برای شهرهایی که با اشتغال پایین همراه هستند، شناسایی کرده ایم.

فاطمی امین ادامه داد: در یک یا ۲ ماه آینده به تدریج طرح ها فعال می شوند تا از این طریق شاهد توازن منطقه ای در حوزه سرمایه گذاری باشیم.
افزایش ۴۰ درصدی صادرات در در بهار ۱۴۰۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد بر اینکه اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صادرات رخ داده است، گفت: افزایش صادرات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۴۰ درصد بود، همچنین در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ هم حدود ۴۰ درصد افزایش صادرات صورت گرفت.

وی ادامه داد: به طور متوسط از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون هر هفته حداقل یک هیات خارجی وارد کشور شده است.

فاطمی امین گفت: آغاز ارتباط بین استان های کشورهای دیگر و نیز استان های مربوط به ایران اقدام جدیدی است که برای تعمیق بخشیدن صادرات و نیز تقویت تجارت خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سه ماه نخست سال جاری تعداد ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶ درصدی همراه شده است.

وی ادامه داد: تعداد خودروهای کف ۱۷۰ هزار دستگاه بود، در پایان خرداد سال جاری ۴۲ هزار دستگاه خودرو شد، نسبت به ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته است که تولید هم به همین میزان افزایش خوبی داشته است.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha