۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
بلاکچین «روس تِک» و مزایای آن برای کاربران ایرانی| کمک بزرگ فین تک به کم اثر کردن تحریم ها
بازار بررسی کرد؛

بلاکچین «روس تِک» و مزایای آن برای کاربران ایرانی| کمک بزرگ فین تک به کم اثر کردن تحریم ها

شرکت دولتی «روس تِک» از طراحی و توسعه شبکه بلاکچین خود در راستای انجام مبادلات مالی بین المللی و جایگزین سازی آن با سیستم سوئیفت خبر داد که می تواند کمک شایانی به تجار ایرانی نماید.

وحید پورتجریشی؛ بازار: روز دوشنبه، شرکت دولتی «روس تِک» با انتشار بیانیه ای رسمی از طراحی و توسعه شبکه بلاکچین خود در راستای انجام مبادلات مالی بین المللی و جایگزین سازی آن با سیستم سوئیفت خبر داد. بنا به گفته مدیران روس تک، جایگزینی سازی بلاکچین با سوئیفت، این امکان را به شرکت های بزرگ صنعتی روسیه خواهد داد تا مبادلات مالی بین المللی خود را از طریق روبل دیجیتال و بر بستر بلاکچین انجام داده تا نیاز به دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی برای انجام این مبادلات نیز برطرف گردد.

روس تک همچنین معتقد است این سیستم می تواند امکان پرداخت دیون شرکای تجاری روسیه بابت کالاهای خریداری شده از این کشور را فراهم نماید.

سیستم بلاکچین روس تک قرار است با نام CELLS آغاز به کار کند و طراحی و توسعه آن نیز بر عهده شرکت روسی «نووسیبریسک» که از زیرمجموعه های روستک محسوب می شود، قرار دارد. بنا بر اطلاعات موجود از این بلاکچین، عملکرد آن بر اساس فناوری لجر توزیعی بوده و امکان مبادله نامحدود روبل و برخی ارزهای دیجیتال دیگر بر بستر آن وجود دارد.

در همین راستا، شرکت نووسیبریسک نیز اعلام کرد که این سیستم بلاکچینی جدید، بهترین جایگزین برای سیستم سوئیفت بوده و تمامی قابلیت های ارائه شده توسط سوئیفت نیز بر بستر آن فراهم است. همچنین به دلیل بلاکچین محور بودن این سامانه پرداخت جدید، زمان انجام تراکنش های مالی بر روی آن نیز بسیار کوتاه بوده و با سوئیفت قبال قیاس نخواهد بود.

مزایای احتمالی سیستم بلاکچین روس تِک برای ایران
هنوز اطلاعات فنی خاصی از جزئیات سیستم بلاکچین جدید روسیه و اینکه ارزهای مد نظر این شرکت برای افزوده شدن به این سامانه، ارز رسمی کدام کشورها هستند، منتشر نشده است. با اینحال، نگاهی گذرا به وضعیت روابط خارجی مسکو و دسته بندی دولت روسیه از «کشورهای دوست» و «غیر دوست» که همواره در ادبیات شخصیت های مهم دولت روسیه همچون ولادیمر پوتین، سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو به وفور دیده می شود و همچنین هدف از راه اندازی این بلاکچین که فاصله گرفتن از زیر ساخت های اقتصادی غرب مانند استفاده از دلار آمریکا در مبادلات بین المللی و همچنین مکانیسم های مربوط به آن مانند سوئیفت اعلام شده، تشخیص اینکه ارز رسمی کدام کشورها، پتانسیل پیوستن به این بلاکچین را خواهند داشت، چندان سخت نیست.

بلاکچین «روس تِک» و مزایای آن برای کاربران ایرانی| کمک بزرگ فین تک به کم اثر کردن تحریم ها

بدون شک، ایران از دید سیاستمداران ارشد مسکو، یکی از کشورهای دوست روسیه محسوب می شود که پتانسیل زیادی برای پیوستن به این مکانیسم مبادلات مالی جدید را خواهد داشت. به ویژه اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قول داده تا رمزارز ریال را طی سال جاری به بازار عرضه نماید.

بر اساس تعریف ارائه شده بانک مرکزی از رمزارز ریال، این ارز جدید ملی تفاوت های ماهوی بسیار زیادی با ارزهای دیجیتال مرسوم بازار داشته و در یک کلام می توان گفت که می تواند از آن تنها برای سیستم پرداخت ها به ویژه در بسترهای بلاکچین بین المللی استفاده کرد. این همان کارویژه ای است که دو کشور چین و روسیه نیز برای ارزهای دیجیتال ملی خود یعنی یوآن و روبل در نظر گرفته اند.

با این حساب، در صورت پیوستن دو ارز مهم یعنی ریال و یوآن به این بلاکچین، طبیعی است که مبادلات بین بانکی این کشورها و احتمالا دیگر کشورهای منطقه آسیای میانه مانند قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان به این سامانه حتی با توجه به بلاکچین محور بودن آن، بسیار ساده و سریعتر از دوران اتصال به سوئیفت انجام خواهد شد.

بلاکچین «روس تِک» و مزایای آن برای کاربران ایرانی| کمک بزرگ فین تک به کم اثر کردن تحریم ها

این همان مکانیسم مبادلات است که کشورهای مذکور در قالب عضویت در دو سازمان کلیدی همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بارهای خواستار راه اندازی آن شده اند تا بتوانند بدون استفاده از دلار و با اتکا به ارزهای ملی کشور خود نسبت به مبادلات مالی با یکدیگر اقدام نمایند.

لذا در صورت راه اندازی این ساز و کار بلاکچینی، هیچ بعید نیست که ایران یکی از نخستین کشورهای مشارکت کننده در آن باشد.

تفاوت های بلاکچین روس تِک و بلاکچین های عادی بازار
پیش از هر چیز باید در نظر داشته باشیم که بلاکچین مد نظر روس تک و رمز ارزهای فعال در بستر آن، تفاوت های بسیار زیادی با آنچه از یلاکچین های عادی بازار و ارزهای دیجیتال مبتنی بر آنها می شناسیم دارند.

نخست اینکه روبل یا هر ارز دیگر تعریف شده بر بستر این بلاکچین، یک ارز دولتی و با پشتوانه بانک مرکزی ملی کشورها خواهد بود. لذا تمامی تراکنش ها با نظارت کامل دولت ها و بانک های مرکزی انجام شده و حتی در صورت انجام تراکنش های اشتباه، بر خلاف رمزارزهای عادی، امکان بازیابی آن وجود دارد.

دوم، این رمزارزها بر خلاف ارزهای دیجیتال عادی بازار به هیچ عنوان ارزش افزوده حاصل از سرمایه گذاری به همراه نداشته و وسیله مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب نمی شوند.

سوم، علیرغم این محدودیت ها، استفاده از بلاکچین مد نظر دولت روسیه می تواند در صورت عملیاتی شدن کامل، ابزاری بسیار مناسب برای رهایی از محدودیت های تحریمی اعمال شده علیه ایران، روسیه و دیگر کشورهای تحت پیگرد تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا و سیستم بانکی اتحادیه اروپا محسوب شده و مبادلات مالی تجار میان این کشورها به سادگی بر بستر آن انجام شود؛ چراکه بدون نیاز به زیرساخت هایی غربی چون سوئیفت، امکان انجام مبادلات مالی کشورهای عضو این بلاکچین وجود خواهد داشت.

بازار دیجیتال منطقه ای و امکان سرمایه گذاری در کشورهای هم پیمان روسیه
هنوز برای سخن گفتن از این قابلیت بسیار زود است و نمی توان به قطعیت سخنی در این خصوص بیان کرد. اما بهتر است بدانیم اگرچه بلاکچین دولتی مذکور، وسیله مناسبی برای سرمایه گذاری علاقمندان به فعالیت در بازار رمزارزها بر روی ارزهای عرضه شده بر روی آن محسوب نمی شود، اما درست مانند هر بلاکچین دیگری، می توان قابلیت های اثبات سهام، سپرده گذاری و ... را به آن اضافه کرده و بر همین اساس، نسبت به فعالسازی شرکت های ملی صنعتی فعال بر روی این بلاکچین سرمایه گذاری انجام داد.

بلاکچین «روس تِک» و مزایای آن برای کاربران ایرانی| کمک بزرگ فین تک به کم اثر کردن تحریم ها

منظور از این مدل، چیزی شبیه به عرضه سهام وال استریت، توکیو، شانگهای، هنگ کنگ و دیگر بازارهای بورس بین المللی است که هر فرد در کشورهای غیر تحریمی می تواند نسبت به خرید و فروش سهام آنها اقدام نماید. تنها مانع وجود بر سر این راه، لزوم توکنی سازی دارایی های شرکت های بزرگ صنعنتی است که امروزه در بسیاری از کشورها به ویژه در دو منظقه جنوب شرق آسیا و آفریقا به شدت مورد پیگیری دولت هاست.

با این حساب، کافی است هر سهم موجود در بازار بورس ملی را با استفاده از فرآیند توکنی سازی و قرار دادن آن بر روی شبکه بلاکچین، نسبت به عرضه ومعامله آن میان فعالان حاضر در بلاکچین اقدام نمود. به عنوان مثال، شما می توانید به سادگی، سهام یک شرکت روسی را از تهران خریداری کرده و یا از روسیه نیز می توان به سامانه خرید و فروش سهام شرکت های ایرانی بر بستر همین بلاکچین دسترسی داشت.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha