۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کشت زیره اشتغال روستاهای مرزی گلستان را تضمین می کند
در گفتگو بازار مطرح شد؛

کشت زیره اشتغال روستاهای مرزی گلستان را تضمین می کند

گنبدکاووس- توغدری، تولید کننده گیاهان دارویی گلستان گفت: مناطق خشک نوار مرزی گلستان بستر مناسبی برای توسعه کشت زیره است، ظرفیتی که اشتغال مردم این منطقه را تضمین خواهد کرد.

اسحاق توغدری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: زیره یک گیاه دارویی و پرخاصیت است که با توجه به مقاومت بالای آن در برابر خشکسالی، قابلیت توسعه کشت این محصول در مناطق نوار مرزی گلستان وجود دارد.

تولید کننده گیاهان دارویی گلستان با اشاره به اینکه در هر هکتار امکان برداشت ۴۰۰ کیلو زیره در مراتع وجود دارد، خاطرنشان کرد: در زمان ترسالی در این مراتع گندم و جو کشت می شد که با توجه به تغییر اقلیم منطقه و همچنین چندین برابر بودن قیمت زیره نسبت به محصولات صنعتی، کشت این محصول در استان انجام شد.

وی افزود: در سال های گذشته به دلیل نبود شغل و عدم برخورداری اراضی از قابلیت کشت گندم و جو، بسیاری از روستائیان به شهر مهاجرت کردند و به این ترتیب روستاهای نوار مرزی خالی از سکنه شد.

توغدری ادامه داد: با گسترش کشت این محصول در نقاط خشک گلستان کارگران پنج الی شش ماه از سال مشغول فعالیت کاشت، داشت و برداشت این محصول هستند بر این اساس مهاجرت روستائیان به شهر متوقف شد.

این پرورش دهنده گیاهان دارویی ضمن تاکید برحمایت دولت از نقاط محروم و مرزی کشور، یادآور شد: برای توسعه اشتغال در این نقاط دولت باید منابع ملی درنظر بگیرد و به روستاییان این انگیزه را بدهد که بتواند در محل زندگی خود امرار معاش داشته باشند.

وی در خاتمه متذکر شد: برای کشور ما زیبنده نیست که روستاهای مرزی به دلیل نبودن شغل مناسب خالی از سکنه شوند و با توجه به اینکه قابلیت ۱۲ نوع گیاه دارویی در مراتع وجود دارد دولت می تواند با حمایت از کشت این نوع گیاهان، بستر مناسبی برای اشتغال مردم در این مناطق فراهم سازد.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha