۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
ارز در سراشیبی قیمت! | دلار به کانال ۲۹ هزار تومان آمد
«بازار» از وضعیت این روزهای بازار ارز گزارش می دهد

ارز در سراشیبی قیمت! | دلار به کانال ۲۹ هزار تومان آمد

اجرای سیاست های ارزی بانک مرکزی منجر به کاهش دلار ۳۳ هزار ۵۰۰ تومانی و سکه ۱۶ میلیون ۵۰۰ هزاری شد طوری که اکنون دلار در کانال ۲۹ هزار و سکه نیز در کانال ۱۵ میلیون تومان قرار گرفته است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش قیمت ها در بازار سکه و ارز طی ۲ هفته گذشته و رسیدن قیمت دلار به بیش از ۳۳ هزار تومان، بانک مرکزی در اقدامی درست بالاخره سر کیسه ارز را شل و صرافی ها را مجاز به فروش نامحدود آن کرد تا عطش هیجانی و کاذب تقاضای ارز در بازار از بین رود. با این وجود اکنون به برکت وجود ارز انبوه در بازار، تقاضا برای خرید این کالا کاهش و صف های خرید طولانی بازار ارز برچیده شده است.

اجرای سیاست های ارزی، مسیر کاهش قیمت ها را در بازار سکه و ارز هموار کرده و از آنجایی که تقاضای آنچنانی در بازار برای خرید این کالاها وجود ندارد قیمت ها پله پله در حال کاهش است. سیاستی که منجر به افت ۴ هزار تومانی قیمت دلار شده و به گفته کارشناسان چنانچه این سیاست ادامه دار شود قیمت ها کمتر هم می شود

کاهش حباب قیمت سکه در بازار
بازاری که به دلایلی چون تاثیر گذاری ابهام در توافقات برجام و طولانی شدن مذاکرات به همراه ایجاد تورم انتظاری بی دلیل موجب شد تا خیلی ها برای حفظ ارزش دارایی هایشان خریدار طلا و ارز شوند، آنطور که نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» اعلام کرد؛ رشد قیمت ها در بازار طلا و رسیدن قیمت سکه به بیش از ۱۶ میلیون تومان ناشی از افزایش بی منطق نرخ ارز بوده که بهای این کالا را با حباب حدود یک میلیون ونیم تومانی همراه کرده است. کشتی آرای اظهارداشت: تقاضای بالا برای خرید و رشد نرخ ارز در بازار آزاد تاثیر مستقیم خود را بر روی قیمت ها در بازار طلا به جای گذاشته است و در صورت افت نرخ ارز در بازار بی تردید قیمت سکه و طلا نیز در مسیر نزول قرار خواهند گرفت.

اکنون با جریان سیاست های ارزی بانک مرکزی، مسیر کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز هموار شده و از آنجایی که تقاضای آنچنانی در بازار برای خرید این کالاها وجود ندارد قیمت ها پله پله در حال کاهش و آرامش به بازار ارز برگشته است. سیاستی که منجر به کاهش ۴ هزار تومانی قیمت دلار شده که به گفته کارشناسان چنانچه این سیاست ادامه دار شود، قیمت ها به کمتر از این هم می رسد چرا که بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای رسماً دست صرافی ها را در فروش ارز به صادرکنندگان باز گذاشته و از طرفی نسبت به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی تاکید دارد.
هرچند شیوه مدیریت بازار ارز با راهکارها و سیاست هایی اخیر بانک مرکزی چون خرید توافقی ارز و نیز عرضه آن به بازار باعث افت قابل توجه قیمت و میزان تقاضای غیر واقعی برای خرید این کالا در بازار شده است اما برخی کارشناسان می گویند؛ گرچه چنین اقداماتی برای مهار نرخ ارز درست به نظر می رسد اما اصل ساماندهی چنین بازاری تلاش بانک مرکزی در کنار تیم اقتصادی دولت برای کاهش نرخ تورم، توجه به رشد اقتصادی و در نهایت تثبیت نرخ ارز در بازار را می طلبد.

علاوه بر ناهمگونی میزان عرضه و تقاضا که منجر به رشد قیمت ها در بازار ارز می شود، ایجاد تورم انتظاری به دلیل عدم انجام توافقات برجامی و ابهام در حل مسائل سیاسی و بین المللی نیز موضوع دیگری است که این روزها ثاثیر خود را بر افزایش نرخ ارز در بازار به جای گذاشته است

بازار عرضه و تقاضا متعادل شود قیمتها کاهشی خواهد شد
علی قنبری، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگو با «بازار» درباره علل نوسان قیمت ها در بازار ارز و افت نرخ دلار پس از رسیدن قیمت آن به بیش از ۳۳ هزار تومان گفت: نرخ ارز تابع عواملی چون عدم تعادل میزان عرضه و تقاضا و نیز اتخاذ برخی تصمیم ها و مسائل سیاسی چون توافقات برجام است، در چنین شرایطی اگر تقاضا برای ارز در بازار بالا برود و عرضه این کالا به نسبت میزان تقاضا کم باشد قیمتها در این بازار افزایشی خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر ناهمگونی میزان عرضه و تقاضا که منجر به رشد قیمت ها در بازار ارز می شود، ایجاد تورم انتظاری به دلیل عدم انجام توافقات برجامی و ابهام در حل مسائل سیاسی و بین المللی نیز موضوع دیگری است که این روزها ثاثیر خود را بر افزایش نرخ ارز در بازار به جای گذاشته است. زیرا خیلی ها به دلیل ترس از تورم انتظاری و کاهش ارزش پول ملی سعی می کنند با خرید سکه و ارز از افت ارزش داریی هایشان جلوگیری کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه سیاست اخیر بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارز به بازار برای متعادل کردن میزان عرضه تقاضا در صورتی که ادامه نباشد، باز شاهد افزایش میزان تقاضا و در نهایت رشد قیمت ارز در بازار خواهیم بود، افزود: حل مسائل اقتصادی در داخل و راهکارها و سیاست گذاری ها مهار نرخ ارز در بازار یک بعد قضیه است و ارتباط با دنیا همچنین تعاملات بین المللی برای ارزآوری قابل توجه از محل فروش کالاهای صادراتی بخصوص نفت موضوع دیگری است که این دو موضوع باید همراه و همگام باشد چرا که مسائل اقتصادی اکنون تابع مسائل سیاسی و بین المللی است تا مشکلات در این بخش به درستی حل و خلاء های موجود پر شود.

سیاست بانک مرکزی درعرضه ارز به بازار اگر چه به صورت مقطعی کارساز و اثر بخش است اما به نظر می رسد سیاست گذاری ها و تصمیمات باید به گونه ای باشد که ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود، ثبات اقتصادی که منجر به ثبات قیمت ها در بازار بخصوص بازار ارز و رونق کسب و کارها و توسعه صادرات منجر شود

ضرورت ثبات قیمت و نظارت بر بازار برای جلوگیری از رشد قیمت ها
قنبری خاطرنشان کرد: سیاست بانک مرکزی درعرضه ارز به بازار اگر چه به صورت مقطعی کارساز و اثر بخش است اما به نظر می رسد سیاست گذاری ها و تصمیمات باید به گونه ای باشد که ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود، ثبات اقتصادی که منجر به ثبات قیمت ها در بازار بخصوص بازار ارز و رونق کسب و کارها و توسعه صادرات منجر شود.

وی در مورد چگونگی مدیریت بازار ارز گفت: این که قیمت ارز همچون سایر کالاها در بازار روندی افزایش به خود می گیرد به عدم نظارت و کنترل قیمت همه کالاها در بازار بر می گردد. اما واقعیت این است که نرخ ارز چون تعیین کننده قیمت ها در بازار است نباید بی منطق افزایش یابد چرا که با افزایش نرخ ارز قیمت همه کالها و خدمات در بازار افزایش خواهد شد.

قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۲۹ هزار تومان قرار دارد و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان همچنین قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۴۳۳ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

دلار در کانال ۲۹ هزار تومان و سکه در کانال ۱۵ میلیون
بنا به این گزارش، قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون در کانال ۲۹ هزار تومان قرار دارد و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان همچنین قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۴۳۳ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

در صرافی‌های بانکی نیز امروز قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز قبل، ۲۷ هزار و ۶۳۵ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۳۶۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به دیروز معادل ۲۸ هزار و ۷۷۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۸۷ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۱۵۷٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha