۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
مشکل اصلی آب برداشت بیش از حد و توان اکولوژیک کشور از منابع آبی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مشکل اصلی آب برداشت بیش از حد و توان اکولوژیک کشور از منابع آبی است

زنجان- عباسی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی زنجان گفت: مشکل اصلی در بخش کشاورزی تلفات بیش از حد آب نیست و مشکل اصلی  آب،  برداشت بیش از حد و توان اکولوژیک کشور از منابع آبی است.

نادر عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کشاورزی عرصه‌ای بسیار متنوع بوده و به صراحت می‌توان گفت که این حوزه از کف دریا شروع شده و تا قله کوه ادامه دارد، گفت: حال وقتی مقوله بازار را نیز به این حوزه اضافه می‌کنیم، خواهیم دید که عرصه کشاورزی بسیار گسترده است.

وی با اشاره به اینکه بحث مصرف آب و امنیت غذایی دو موضوع بسیار مهم در حوزه کشاورزی در شرایط کنونی به شمار می‌رود،اظهار کرد: راندمان آبیاری به معنای نسبت ستاده به داده و یا مقدار آب مصرف شده توسط گیاه نسبت به میزان آب برداشت شده از منبع است و این شاخص در کشور حدود ۴۳ درصد و در کشورهای پیشرفته حدود ۶۰ درصد است و راندمان پایین آبیاری الزاما به معنای تلفات بیشتر آب در بخش کشاورزی نیست و آبی که از چرخه استفاده یک مزرعه خارج می شود ممکن است دوباره در مزارع دیگر مصرف و به یا به منبع برگردد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان ، با یادآوری اینکه مشکل اصلی در بخش کشاورزی تلفات بیش از حد آب نیست، تصریح کرد: مشکل اصلی آب، برداشت بیش از حد و توان اکولوژیک کشور از منابع آبی است و این امر درست یا نادرست با هدف افزایش تولید صورت گرفته است.

عباسی با اشاره به اینکه چهار دهه پیش تولیدات ما در حوزه کشاورزی حدود ۲۰ میلیون تن بود، ادامه داد: این در حالی است که امروز این میزان به حدود ۱۲۰ میلیون تن رسیده و دلیل این کار نیز به خاطر دست‌یابی به امنیت غذایی بود که در این راستا اقدام به سدسازی و یا حفر چاههای عمیق کرده و با برداشت آب بیشتر، تولید محصولات کشاورزی را افزایش دادیم تا به امنیت غذایی دست یابیم.

وی با یادآوری اینکه در آینده باید به سمت کاهش برداشت آب از منابع حرکت کنیم، اظهار کرد: در واقع باید از آب‌های زیرزمینی و سطحی کمتر برداشت کنیم، از طرفی باید در حوزه تولید محصولات کشاورزی یا در همین نرم تولید داشته باشیم و یا اینکه این روند را افزایش دهیم، در واقع ما با دو رویکرد متضاد مواجه هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه فصل مشترک این دو رویکرد به ظاهر متضاد یعنی کاهش برداشت از منابع آبی و افزایش تولید محصولات کشاورزی، ورود دانش به مزرعه و عرصه‌های تولیدی است، عنوان کرد: شعار حکیمانه و خردمندانه سال مبنی بر تولید، دانش‌بنیان از همین جا ناشی می‌شود، یعنی تولیدی که با کاهش مصرف آب همراه باشد و این به معنای تولید به هر قیمتی نیست، بنابراین امروز باید به سمت افزایش تولید با افزایش دانش در این حوزه حرکت کنیم و این همان تولید مبتنی بر دانش‌بنیان است.

عباسی با تاکید بر اینکه وقتی پای دانش در مزارع باز شود، شاهد جهش تولید در دیمزارها خواهیم بود و این یعنی ما بدون استفاده از آب جاری و زیرزمینی و صرفاً از آب سبز بتوانیم تولید انجام دهیم، خاطرنشان کرد: تولید در دیمزارها متاثر از اقلیم و بارندگی است، بنابراین اگر در این حوزه فقط به فکر بارندگی باشیم، نمی‌توان آن را دانش نامید، بلکه ما باید دانش را وارد این عرصه کرده و به جای انجام کار دیمی، کار مهندسی دیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه امسال برای افزایش تولید در محصولات استراتژیک طرحی با عنوان جهش تولید در دیمزارها در وزارت جهادکشاورزی اجرا شد، گفت: در سال اول تجربیات زیادی کسب شد و بی‌تردید بروز نواقص در اجرای این طرح در سال اول نیز اجتناب‌ناپذیر بود، این در حالی است که از سال دوم و از همان ابتدا بنا داریم با تکیه بر دانش، تولید را به سمت ارتقای امنیت غذایی سوق دهیم.

کد خبر: ۱۵۶٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha