۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
کاهش یک میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی دلار| افت قیمت ها در بازار ادامه دارد! صرافی ها گران نکنند
«بازار» از وضعیت این روزهای بازار ارز گزارش می دهد

کاهش یک میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی دلار| افت قیمت ها در بازار ادامه دارد! صرافی ها گران نکنند

با آنکه قیمت سکه طی چند روز گذشته به بیش از ۱۶ میلیون تومان و دلار نیز فراتر از ۳۳ هزار ۵۰۰ تومان در حال افزایش بود اما اجرای سیاست های ارزی موجب شد تا قیمت ها در این بازار بشدت نزولی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ سکه و ارز که طی چند هفته گذشته بر مدار رشد قرار گرفته بود، اوائل هفته جاری روند تندتری به خود گرفت آنطور که طی ۲ روز گذشته دلار به بیش از ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد و سکه نیز به بیش از ۱۶ میلیون تومان رسید. افزایش بی منطق و غیر واقعی که همه را شوکه کرد چرا که با افزایش نرخ دلار در بازار قیمت همه کالاها و خدمات نیز افزایش می یابند.

بانک مرکزی دراقدامی دیرهنگام اما موثر برای ساماندهی بازار ارز وارد عمل شد و با عرضه انبوه ارز به بازار صرافی ها را مجاز به ارایه ارز نامحدود به متقاضیان این کالا کرد. چنین اقدامی موجب شد تا التهاب بازارفروکش شود و قیمت ها نیز بر مدار نزول قرار گیرند آن گونه که اکنون قیمت دلار در کانال ۳۱ هزار تومان قرارگرفته و سکه نیز با افت قیمت به کانال ۱۵ میلیون تومان بازگشته است

عرضه ارز به بازار قیمت ها را کاهشی کرد
درچنین شرایطی بانک مرکزی دراقدامی دیرهنگام اما موثر برای ساماندهی چنین آشفته بازاری وارد عمل شد و با عرضه انبوه ارز به بازار صرافی ها را مجاز به ارایه ارز نامحدود به متقاضیان این کالا کرد. چنین اقدامی موجب شد تا التهاب بازار ارز و سکه فروکش شود و قیمت ها نیز بر مدار نزول قرار گیرند. آن گونه که اکنون قیمت دلار در کانال ۳۱ هزار تومان قرارگرفته و سکه نیز با افت قیمت به کانال ۱۵ میلیون تومان بازگشته است.

کاهش قیمتی که کارشناسان تاکید دارند؛ چنانچه عرضه ارز به بازار با سیاست های جدید بانک مرکزی در بازار ادامه دار شود بی تردید قیمتها همچنان روندی کاهشی خواهد داشت چرا که اکنون سکه با حباب قیمت همراه است و ارز نیز نرخ واقعی آن رقمی نیست که در بازار وجود دارد بلکه باید بیش از این کاهشی شود.

اینکه چرا قیمت ها در بازار ارز و سکه طی هفته های گذشته بخصوص در این هفته با شیبی تند افزایش یافت، به تاثیرگذاری برخی اخبار از چگونگی روند مذاکرات برجام و طولانی شدن آن بر می گردد. از طرفی نیز خیلی ها از ترس افت ارزش دارایی هایشان با ورود به بازار سکه و ارز با هدف تبدیل پولهایشان به چنین کالاهایی سطح تقاضا را در بازار افزایش دادند که این مسائل باعث شد تا نرخ سکه و ارز بی منطق در بازار و بصورت هیجانی افزایش یابد.

اقدام بانک مرکزی در ساماندهی بازار موجب شده است تا خریداران سکه و طلا برای تهیه این کالاها صبوری کنند تا با کاهش قیمت ها آرامش واقعی به بازار برگردد. بنابراین خریداران طلا و سکه در چنین شرایطی خیلی راغب به ورود در چنین بازاری نیستند و همچنان به امید کاهش بیشتر قیمت ها به انتظار نشسته اند

بازار سکه و طلا در مسیر آرامش و کاهش قیمت
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهرتهران درگفتگو با «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازارطلا و سکه، گفت: بازار ملتهبی که طی روزهای گذشته در پی هجوم خریداران ارز و سکه به بازار میزان تقاضا را بالا برد و باعث افزایش بی منطق قیمت ها شد، اکنون شاهد نیستم و ۲ روز است که این بازار نسبتا آرام شده است.

وی به تاثیر گذاری مثبت اجرای سیاست گذاری ارزی بانک مرکزی و تصمیم درست دست اندرکان این طرح برای عرضه انبوه ارز به بازار و رفع محدودیت در تامین میزان تقاضا توسط صرافی ها البته با حفظ چارچوب مقرراتی اشاره کرد و اظهارداشت: این رویکر باعث شد تا علاوه بر توقف رشد قیمت ارز در بازار نرخ ها نیز بر مدار نزول قرار گیرند، طوری که با کاهش قیمت ارز در بازارنرخ طلا و سکه نیز کاهشی شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهرتهران در ادامه افزود: اقدام بانک مرکزی در ساماندهی بازار موجب شده است تا خریداران سکه و طلا برای تهیه این کالاها صبوری کنند تا با کاهش قیمت ها آرامش واقعی به بازار برگردد. بنابراین خریداران طلا و سکه در چنین شرایطی خیلی راغب به ورود در چنین بازاری نیستند و همچنان به امید کاهش بیشتر قیمت ها به انتظار نشسته اند.

افزایش قیمت ارز در بازار طی اوائل هفته جاری تاثیر خود را بر رشد قیمت سکه و طلا به جای گذاشت آنطور که قیمت سکه به بیش از ۱۶ میلیون تومان رسید این در حالی است که این رشد قیمت همراه با حباب بود. حباب قیمت سکه که طی چند روز گذشته به حدود یک و نیم میلیون رسیده بود اما اکنون به حدود ۱ میلیون تومان رسیده است

سکه همچنان ۱ میلیون تومان حباب دارد
محمدولی خاطرنشان کرد: نگاه ویژه دولت بخصوص بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی به بازارطلا و ارز طی دو سه روز اخیر موجب شده است تا خوشبختانه سکه و ارز با افت قیمت در بازار همراه شوند طوری که هم قیمت سکه با افت شدید مواجه شد و هم اینکه ارز در حال کاهش پله پله ای قیمت است.

وی افزود: ادامه سیاست بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز با اصول کارشناسانه بی تردید مانع از رشد بی منطق قیمت ها در این بازار شده و از طرفی آرامش در چنین بازارهای مهمی فراهم می کنند طوری که قیمت ها در بازار واقعی و داد و ستدها به خوبی انجام شود.

این فعال بازار طلا اظهارداشت: افزایش قیمت ارز در بازار طی اوائل هفته جاری تاثیر خود را بر رشد قیمت سکه و طلا به جای گذاشت آنطور که قیمت سکه به بیش از ۱۶ میلیون تومان رسید این در حالی است که این رشد قیمت همراه با حباب بود.

وی در پاسخ به اینکه حباب سکه تمام بهار آزادی الان چقدر است گفت: حباب قیمت این کالا در چند روز گذشته به حدود یک و نیم میلیون رسیده بود اما اکنون حباب قیمت سکه حدود ۱ میلیون تومان است.

قیمت ارز در بازار آزاد در حالی سمت و سوی کاهشی را در پیش گرفته است که متاسفانه امروز باز هم قیمت ارز در صرافی های بانکی نسبت به دیروز افزایشی شده بود اقدام عجیبی که کارشناسان چنین رویکردی را کسب منابع دولت از طریق فروش ارز در چنین شرایطی می دانند

ارز صرافی ها همچنان در حال افزایش!
بنا به این گزارش قیمت ارز در بازار آزاد در حالی سمت و سوی کاهشی را در پیش گرفته است که متاسفانه امروز باز هم قیمت ارز در صرافی ها نسبت به دیروز افزایشی شده بود اقدام عجیبی که کارشناسان چنین رویکردی را کسب منابع دولت از طریق فروش ارز در چنین شرایطی می دانند.

آن طور که آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» گفت: بنده بارها گفته ام و می گویم که اگر بانک مرکزی بخواهد به راحتی می تواند قیمت ارز را در بازار کنترل کند اما این بانک گویا در ساماندهی چنین بازار مهم و سرنوشت سازی منافع خود را بیشتر در نظر می گیرد.

وی با بیان اینکه چرا نرخ ارز باید در صرافی ها افزایش یابد؟ گفت: زمانی که نرخ ارز در صرافی های مجاز به دستور بانک مرکزی افزایش می یابد بازار آزاد نیز با مشاهده نرخ روزانه ارز صرافی ها قیمت ها را بالا می برد و چنانچه این بانک نرخ روزانه ارز را کمتر در نظر گیرد بی تردید قیمت ارز در بازار آزاد نیز کاهشی می شود.

بنا به این گزارش، قیمت دلار امروز در بازار آزاد کاهش یافت و در کانال ۳۱ هزار تومان قرار گرفت، دلاری که ۳ روز پیش برای رسیدن به ۳۴ هزار تومان خیز برداشته بود اما اکنون در بازار آزاد به ۳۱ هزار ۷۰۰ تومتان رسیده است.

قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید امروز به ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. از طرفی نیز قیمت دلار از ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان در ۲ روز گذشته هم اکنون به ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان در روز جاری کاهش یافته است، کارشناسان نیز کاهش قیمت این کالا در روزهای آینده را پیش بینی می کنند

سکه در حال ورود به کانال ۱۴ میلیون تومان
جالب اینجاست با وجودی که نرخ ارز در بازار آزاد کاهشی شده است اما قیمت ارز در صرافی ها نسبت به روز گذشته روندی افزایشی به خود گرفته اند. طوری که هم اکنون در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز قبل، ۲۷ هزار و ۳۹۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۱۱۹ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به دیروز معادل ۲۸ هزار و ۷۵۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۶۷ تومان اعلام شده است. این در حالی است که دیروز فروش دلار در صرافی ها ۲۷ هزار و ۲۴۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۹۷۶ تومان تعیین شد. امروز نیز بدنبال کاهش نرخ ارز در بازار آزاد قیمت سکه نیز کاهشی شد.

طوری که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید به ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. از طرفی نیز قیمت دلاراز ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان در ۲ روز گذشته هم اکنون به ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان در روز جاری کاهش یافت و کارشناسان کاهش قیمت این کالا در روزهای آینده را پیش بینی می کنند.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      با دستور زورکی و غیراقتصادی نمی توان قیمتها را کنترل کرد