۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
رنج معدن داران از کیفیت پایین تایرهای چینی| سنگ اندازی پیش پای تجار تایر برای دریافت هزینه بیشتر
مدیرعامل یک شرکت بازرگانی تایر مطرح کرد

رنج معدن داران از کیفیت پایین تایرهای چینی| سنگ اندازی پیش پای تجار تایر برای دریافت هزینه بیشتر

نائینی، مدیرعامل یک شرکت بازرگانی تایر به بازار گفت: قبل از تشدید تحریم ها، تایر های با کیفیت اروپایی و ژاپنی به کشور می آمد اما اکنون تایر های چینی با یک سوم کیفیت و همان هزینه به کشور وارد می شود.

بازار؛ گروه صنعت: تحریم ها و افزایش نرخ ارز به عنوان چالشی جدی در مسیر تامین تایر های وارداتی خودروهای سبک و سنگین راه سازی و معدنی قد علم کرده است؛ لاستیک هایی که در برخی از مدل ها و سایز های آن حتی نمونه داخلی وجود ندارد. از همین رو فعالان صنایع به خصوص معدنی ها به اجبار باید از لاستیک های چینی استفاده کنند که نه تنها کیفیت مطلوب تایر های اروپایی را ندارند بلکه در بازده زمانی کوتاه تری نیاز به تعویض دارند.

بنابراین همین نبود تایر های با کیفیت باعث افزایش قابل توجه هزینه های صنایعی همچون صنایع معدنی و هر صنعت دیگری که حمل و نقل آن نیاز به تایر سنگین دارد شده است. در این رابطه برای بررسی چالش های واردات تایر های راه سازی و معدنی به سراغ حسن نائینی، مدیرعامل یک شرکت بازرگانی تایر رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* چند سال است که در حوزه تامین تایر های سنگین معدنی و راه سازی فعالیت دارید و طی این سال ها با چه چالش هایی مواجه شده اید؟
نزدیک به ۲۰ سال است که در زمینه فروش لاستیک فعالیت دارم و حدود هشت سالی هم می شود که یک شرکت بازرگانی ثبت کرده ام و از این طریق فروش را ارائه می دهم.

در حال حاضر نیز در زمینه تایر های سنگین معدنی و راه سازی با شرکت های مختلفی در استان های یزد و کرمان همکاری داریم. همچنین از طریق شرکت به صورت مویرگی لاستیک یک سری از معادن سنگ تزئینی را تامین می کنیم.

وضعیت تایر در حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش خیلی خوب بود و برند های با کیفیتی همچون میشلن، بریجستون، یوکاهاما و غیره به کشور می آمد و هر معدن داری با خیال راحت آن ها را خریداری می کرد و نزدیک به ۱۰ سال می توانست از آن ها بهره ببرد

* در حال حاضر چه تایر هایی را برای صنایع مختلف وارد می کنید؟ تایر هایی که قبل از تشدید تحریم ها وارد می کردید چه تفاوتی با تایر های فعلی دارند؟
وضعیت تایر در حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش خیلی خوب بود و برند های با کیفیتی همچون میشلن، بریجستون، یوکاهاما و غیره به کشور می آمد و هر معدن داری با خیال راحت آن ها را خریداری می کرد و نزدیک به ۱۰ سال می توانست از آن ها بهره ببرد.

در آن سال ها کمتر کسی به سراغ برند های چینی تایر می رفت و اغلب چنین برند هایی در ردیف اولویت چهارم و پنجم خریداران بود که آن ها هم قدرت مالی چندانی نداشتند. اما حالا به واسطه تحریم ها چندین سال است که برند های اروپایی و ژاپنی لاستیک وارد کشور نمی شود و همه ناچار به این هستند که از تایر های چینی استفاده کنند.

هرچند برخی از برند های چینی هم از کیفیت مطلوبی بهره می برند اما همان ها هم عملکرد شان نسبت به اروپایی ها یک سوم است. حالا با این شرایط به این دلیل که دیگر برند های خوب تایر وارد کشور نمی شود، تایر های چینی با افزایش قیمت مواجه شده اند و خریداران ناچار به این هستند که همان هزینه تایر های با کیفیت را برای تایر های چینی کم کیفیت تر بپردازند.

* در بازده های زمانی مختلف شاهد تشدید سیاست های کنترل واردات تایر به حمایت از تولیدات داخلی هستیم، آیا لاستیک سازان داخلی تایر های سنگین راه سازی و معدنی را هم می توانند تولید کنند یا تامین این گروه فقط از طریق واردات انجام می شود؟
خیر، متاسفانه تایرها تا سایز لودر های کوچک در ایران تولید می شود ولی لودر های بزرگ و کامیون های بزرگ که اصطلاحا در معادن به آنها دامپ تراک می گویند به هیچ عنوان در ایران تولید نمی شود چون تکنولوژی آن را نداریم.

تکنولوژی لاستیک در ایران متعلق به ۴۰ سال قبل است و تاکنون به دلیل مسائلی همچون تحریم ها و تمایل کشورهای خارجی به حفظ وابستگی ایران به آن ها، از دادن تکنولوژی نیز امتناع کرده اند. بنابراین تکنولوژی ای که اکنون در اختیار داریم نیز متعلق به بیش از ۴۰ سال گذشته است.

با توجه به تنوع سبد کالایی تایر که به سه بخش سواری، کامیون و صنعتی معدنی تقسیم می شود باید متولیان مجزایی انتخاب شوند که ضمن آگاهی از صنایع بدانند چه میزان تولید داخلی، چه مقدار واردات و چه حجمی نیاز داخلی است. با این حال شاهد این هستیم که افراد انتخاب شده نه بر اساس معیار دانش بلکه بر اساس معیار روابط پشت میز قرار گرفته اند

* گاهی شنیده می شود برخی از سایز های تایر که نمونه داخلی نیز ندارند با ممنوعیت واردات مواجه می شوند، این موضوع چقدر صحت دارد؟ در صورت حقیقت داشتن آن به نظرتان دلیل ممنوعیت های گاه و بی گاهی که به صنایع معدنی کشور ضربه وارد می کند چیست؟

بله چنین اتفاقاتی رخ داده است که در نتیجه عدم آشنایی مسئول مربوطه به موضوع می شود. متاسفانه مسئولان همگی پشت میز نشین هستند و آشنایی کافی نسبت به کار و زمینه فعالیت ندارند. این درحالی است که با توجه به تنوع سبد کالایی تایر که به سه بخش سواری، کامیون و صنعتی معدنی تقسیم می شود باید متولیان مجزایی انتخاب شوند که ضمن آگاهی از صنایع بدانند چه میزان تولید داخلی، چه مقدار واردات و چه حجمی نیاز داخلی است. با این حال شاهد این هستیم که افراد انتخاب شده نه بر اساس معیار دانش بلکه بر اساس معیار روابط پشت میز قرار گرفته اند و همین اتفاق منجر به این می شود که مصرف کننده صنعت معدن و در نهایت مصرف کننده پایانی یا همان مردم متضرر شوند.

همین الان حقوق عوارض گمرکی را از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۴ هزار و ۵۰۰ افزایش داده اند؛ یعنی تعرفه گمرک را ۶ برابر کردند که سود آن را دولت می برد و برای مصرف کننده وارد کننده چه امتیازی دارد؟ بنده به عنوان وارد کننده این هزینه ها را از مصرف کننده نهایی دریافت می کنم. همچنین وقتی قیمت برای مصرف کننده بالا برود، آن هم مجبور است قیمت محصولات خود را افزایش دهد که در نهایت به گرانی و تورم منتهی می شود.

بنابراین باید از متولیان پرسید بالا بردن این مبلغ چه امتیازی دارد؟ وقتی می خواهیم جنسی را وارد یک کشور کنیم تعرفه اش مشخص است؛ برای مثال می گویند ۳ یا ۵ درصد اما اینکه بخواهیم از ابتدا این مبلغ را بالا ببریم چه امتیازی دارد؟ نمیدانم چه کسی میخواهد پاسخ دهد.

* نوسانات و افزایش قیمت ارز چه تاثیری بر روی روند فعالیت تجار لاستیک می گذارد؟
علاوه بر نوسانات ارزی و افزایش قیمت ارز که تایر را گران و گران تر می کند با چالش مهمتری مواجه هستیم که مرتبط با سیاست گذاری های داخلی است. تا حدود ۶ تا ۷ سال قبل لاستیک را را از چین وارد می کردیم و نهایت ۲۰ روز بعد محصول در انبار تهران قرار می گرفت اما اکنون اگر حتی کارت بازرگانی هم داشته باشیم باید یک ماه دنبال تخصیص ارز باشیم.

همچنین به تازگی قانون تازه ای اجرایی کرده اند باید برای یک فعالیت تجاری به مراکز متعددی مراجعه کنیم و زمان ثبت سفارش به شدت افزایش یافته است. به طوری که در گذشته که می خواستیم ثبت سفارش انجام دهیم باید به ساختمان نادری در بلوار کشاورز مراجعه می کردیم و یک هفته بعد ثبت سفارش انجام می شد.

اما اکنون ۲۰ شرکت زیر مجموعه ایجاد شده که باید به هر کدام از این شرکت ها مبلغی پرداخت کنیم تا یکی رتبه بندی و دیگری شاخص مشخص کند و شرکت بعدی بگوید آیا میتوانیم واردات انجام دهیم یا نه! هر کدام از این شرکت ها سنگی در مسیر تامین نیاز صنایع ایجاد می کنند و تا هزینه ای دریافت نکنند آن سنگ را کنار نمی زنند.

کد خبر: ۱۵۶٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha