۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
جایگاه ممتاز اردبیل در وصول مطالبات گمرکی| تعرفه ماشین‌آلات صنعتی حذف شود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

جایگاه ممتاز اردبیل در وصول مطالبات گمرکی| تعرفه ماشین‌آلات صنعتی حذف شود

اردبیل - پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل گفت: این استان در وصول مطالبات در جایگاه اول و در پرداخت تسهیلات بانکی در رتبه ۲۸ کشور قرار دارد.

حسین پیرمؤذن درگفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: به رغم تلاش و پیگیری مسئولان استانی همچنان بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی بر اساس آیین‌نامه‌های داخلی سختگیرانه عمل می‌کنند در حالی که باید در این فرآیند تسهیل و روان‌سازی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات بر اساس شرایط توسعه‌یافتگی و عقب‌ماندگی استان‌ها با توسل به اصل منابع و مصارف سعی می‌کنند تا پرداخت تسهیلات را برای واحدهای صنعتی و تولیدی به سختی انجام دهند که این کار خود مانعی جدی در مسیر توسعه و پیشرفت استان است.

ضرورت تأمین منابع از محل کمک‌های فنی و اعتباری در حمایت از واحدهای تولیدی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: انتظار می‌رود بانک مرکزی قوانین و مقررات بانکی را در این حوزه با سهولت خاص اعلام کند تا سهم استان‌ها بر اساس آمایش سرزمینی و توسعه صنعتی در پرداخت این تسهیلات مشخص شود.

پیرمؤذن بلوکه کردن بخشی از تسهیلات پرداختی را اقدام غیرقانونی از سوی بانک‌ها اعلام کرد و افزود: برخی بانک‌ها با زیر پا گذاشتن قوانین شفاف در این حوزه سعی می‌کنند تا ۱۰ تا ۲۰ درصد این تسهیلات را به عنوان سپرده نزد خود نگه دارند در حالی که با احتساب این رقم، نرخ بهره تا ۳۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید در کنار ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از تسهیلات در بانک‌ها، گردش سنواتی صاحبان واحدهای تولیدی در بانک‌ها را نیز نادیده گرفته و بر اساس توانمندی واحدهای تولیدی پرداخت تسهیلات را با سهولت خاص و قوانین و مقررات راحت‌تر انجام دهد.

پیرمؤذن ضرورت تأمین منابع از محل کمک‌های فنی و اعتباری را در حمایت از واحدهای تولیدی یادآور شد و اضافه کرد: به دنبال افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه انتظار می‌رود فعالان اقتصادی در قالب گشایش‌های اعتباری و وجوه نقدی تأمین شده، مورد حمایت قرار گرفته و همراهی بیشتری را در این بخش شاهد باشیم.

ضرورت نصب دستگاه اکس. ری در گمرک بیله‌سوار
وی با استقبال از اقدام دولت سیزدهم در حذف ارز ترجیحی از نظام اقتصادی کشور بیان کرد: فعالان بخش خصوصی به ویژه اتاق‌های بازرگانی سال‌هاست که انتظار این اقدام انقلابی را داشتند که بالاخره در دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی جلوی رانت‌ها و دلال‌بازی‌ها گرفته شد.

پیرمؤذن ضرورت نصب دستگاه اکس. ری را در گمرک بیله‌سوار یادآور شد و ادامه داد: به رغم وعده‌های مکرر وزرای قبلی، امیدواریم در دولت سیزدهم زمینه برای نصب این دستگاه در گمرک بیله‌سوار فراهم آید تا جلوی قاچاق و برخی دیگر از تخلفات مرزی گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به فعال بودن گمرک بیله‌سوار نصب این دستگاه از ضرورت‌هاست و امیدواریم در ماه‌های آینده با خرید و نصب این دستگاه بخشی از دغدغه صادرکنندگان نیز برطرف شود.

وی در مورد اعمال تعرفه برای واردات ماشین‌آلات واحدهای صنعتی و تولیدی نیز تصریح کرد: باید هر چه سریعتر این تعرفه گمرکی حذف شود چرا که این فرآیند بزرگترین مانع در مسیر توسعه صنعتی استان اردبیل خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۶٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha