۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
فروکش کردن التهاب بازار ارز با دستورالعمل جدید بانک مرکزی
کارشناس پول و ارز مطرح کرد

فروکش کردن التهاب بازار ارز با دستورالعمل جدید بانک مرکزی

کارشناس پول و ارز و بانکداری گفت: نیاز روزانه در مجموع حدود ۱۵ میلیون دلار است، چنانچه در سطح بازار عرضه شود و دستورالعمل جدید بانک مرکزی درست به اجرا در آید، بازار از التهاب خواهد افتاد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یوسف کاووسی؛ کارشناس پول و ارز و بانکداری درباره دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها گفت: صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی اقدام مثبتی است.

وی دراین باره بیان کرد: صادرکنندگان پیش از این دستورالعمل مکلف بودند تا ۳۰ درصد از ارز خود را در بازار متشکل ارزی به فروش برسانند، قیمت ارز هم در این بازار ۲۵، ۲۶ یا ۲۷ تومان بود و از ارز نیمایی هم فقط برای کالاهای اساسی استفاده می‌شد. پس از این تصمیم، صادرکننده با قیمت نزدیک بازار، ارز خود را به فروش می‌رساند و اسکناس بازار هم از این طریق تامین می‌شود. البته نیاز بازار، خیلی عمیق نیست و بیشتر انتظارات تورمی در نتیجه بحث مذاکرات، قطعنامه حکام و ... است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص یادآور شد: نیاز روزانه در مجموع حدود ۱۵ میلیون دلار است که چنانچه در سطح بازار عرضه شود و دستورالعمل جدید بانک مرکزی درست به اجرا درآید، بازار از التهاب خواهد افتاد. در واقع این بخشنامه بسیار به کاهش قیمت ارز کمک خواهد کرد. برای صرافان هم تصمیم مناسبی است زیرا در شهرستان‌ها کار حوالجات و ... انجام نمی شود و محدود هستند، این تصمیم برای آنها مثبت خواهد بود.

کاووسی درباره نتیجه کوتاه یا بلند مدت دستورالعمل جدید بانک مرکزی تصریح کرد: تاثیر کوتاه یا بلند مدت آن به ادامه مسیر بستگی دارد. اکنون صادرکنندگان عمده کالای خود را تهاتر می‌کنند و این بخشنامه صادرکنندگان خصوصی و جزء را در برمی‌گیرد و چنانچه صادرکنندگان بتوانند فعالیت خود را بیشتر کنند در بلندمدت تاثیرگذار خواهد بود.

وی درباره پیشنهادات خود را در تکمیل این تصمیم بانک مرکزی اظهار داشت: حل ریشه مشکلات در کاهش انتظارات تورمی است زیرا از زمان شروع به کار دولت سیزدهم بیش از ۳۰ درصد برنرخ ارز اضافه شده که نشان دهنده انتظارات تورمی و بالا رفتن تقاضا در بازار است، بنابراین با ارزپاشی نمی‌توان بازار را کنترل کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه اضافه کرد: مشکل فوق باید به صورت ریشه‌ای برطرف شود که نیاز به کاهش تنش و برقراری آرامش دارد. به این معنا؛ وقتی مردم پولی در اختیار دارند، نباید نگران آن باشند که چه خریدی انجام دهند تا از ارزش آن کاسته نشود.

کد خبر: ۱۵۶٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha