۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
بی کیفیت، منحصر و بدون رقیب؛ همه چیز به نفع صنعت مونتاژ تراکتور
بازار گزارش می دهد؛

بی کیفیت، منحصر و بدون رقیب؛ همه چیز به نفع صنعت مونتاژ تراکتور

برخی فعالان بخش کشاورزی با انتقاد از پایین بودن کیفیت تراکتورهای ساخت ایران می گویند: وقتی صنعتی انحصاری باشد کیفیت فدا می شود، بنابراین دولت باید انحصار را بشکند و اجازه واردات تراکتور بدهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی جهان با برخی دستگاه ها و ماشین آلات ارتباط تنگاتنگی دارد و استفاده از تجهیزات ضمن بالا بردن سرعت کار بر بالا رفتن بهره وری نیز بسیار تاثیر گذار است. یکی از اصلی ترین ماشین آلات مورد استفاده در مزارع و باغات تراکتور است که انواع و سایزهای مختلفی نیز دارد. در حالی که صنعت تراکتور سازی جهان رو به جلو است و همه ساله شرکتهای نامی دنیا با ارائه نمونه های جدیدتر که حاوی تکنولوژی های پیشرفته تری هستند سعی دارند سهم بیشتری از بازار جهانی تراکتور سازی را به خود اختصاص دهند. ایران نیز جزو کشورهایی است که در حوزه تولید تراکتور وارد شده است و محصولاتی نیز به بازار عرضه می کند با این وجود به گفته کشاورزان و فعالان کشاورزی کشور تراکتور سازی ایران از دنیا بسیار عقب است و گواه این حرف نیز محصولاتی است که پس از تحویل به خریدار سریعا برای تعمیر باید به تعمیرگاه ها ارجاع داده شود. از سوی دیگر از ایرادات وارد به تراکتور سازی کشور بحث افزایش قیمتی آن است که سال گذشته نیز به دلیل سهمیه ای کردن این محصول، ضمن تشکیل صف خرید شاهد افزایش قیمت تراکتور نیز بودیم.

به دلیل انحصاری بودن صنعت تراکتورسازی در بحث کیفیت محصول مشکل داریم و تراکتور بعد از چند روز کار کردن باید راهی تعمیرگاه شود

کیفیت فدای انحصاری بودن صنعت تراکتور سازی شده است
حال سوال اینجا است که چه عواملی موجب شده ایران نتواند در بحث تراکتور سازی خوب عمل کند و این نارضایتی کشاورزان از کیفیت تراکتورهای ایرانی از کجا نشات می گیرد؟ علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید تراکتور سازی نیز مانند صنعت خودروسازی انحصاری است و چون انحصاری است در بحث کیفیت مشکل داریم.

ایمانی با بیان اینکه به دلیل انحصاری بودن صنعت تراکتور سازی کشور، اجازه واردات نمی دهند، می افزاید: این در حالی است که حتی اگر تراکتور به اصطلاح استوک که ۴-۵ سال هم زیر مدل سال است را وارد و استفاده کنیم بهتر از تراکتورهایی است که در کشور تولید می کنیم و دست مصرف کننده می دهیم.

وی اظهار می دارد: نکته جالب توجه اینکه تراکتور از کارخانه به دست مصرف کننده می رسد نهایت ۲ روز کار می کند و سریعا به تعمیرگاه برمیگردد. بنابراین این محصول قطعا کیفی نیست و به نوعی سرهم بندی است.

تراکتورهایی که الان در کشور تولید می شود در واقع مدلهای ۵۰ سال پیش انگلیس و فرانسه است؛ اجازه واردات بدهید تا تولید کننده بتواند از تکنولوژی روز دنیا استفاده کند

انحصار صنعت تراکتور سازی را بشکنید و تراکتور با قیمت مصوب وارد کشور کنید
ایمانی تصریح کرد: پس اگر فرض کنیم بخواهیم تولید تراکتور با کیفیت داشته باشیم باید انحصار را بشکنیم و حتی با نرخ های مصوب و مناسب واردات داشته باشیم که تولید کننده بتواند از تکنولوژی روز دنیا استفاده کند.

وی می گوید: تراکتورهایی که الان در کشور تولید می شود در واقع مدلهای ۵۰ سال پیش انگلیس و فرانسه است.

در حالی که تراکتورهای تولیدی در دنیا الان به قدری پیشرفته است که بدون راننده حرکت می کند و اپراتور در اتاقکی می نشیند و بسیاری از عملیاتها را به راحتی انجام می دهد اما ما هنوز هم در تراکتور فرگوسن چندین سال پیش مانده ایم.

ایمانی تاکید می کند: درست است که تراکتور سازی گاهی چراغها را عوض می کنند، گلگیرها را تغییر می دهند و به عبارتی یکسری تغییرات در شکل و ظاهر محصولات خود ایجاد می کند اما از نظر کیفی وضعیت مناسبی ندارد. لذا از هر کشاورزی سوال کنید می بینید که ناراضی هستند و اظهار می دارند مجبور به استفاده از تراکتورهای تولید داخل هستند.

ایمانی می گود: درست است که در شرایط تحریم هستیم و باید تحمل کنیم تا شاید از این وضعیت خارج شویم اما همانطور که در شرایط تحریم روغن، دانه ذرت، کنجاله سویا، موبایل و بسیاری کالاهای دیگر را وارد می کنیم پس تراکتور هم می توانیم وارد کنیم. سوال این است که حال که قصد دارند مجوز واردات خودرو را بدهند چگونه می خواهند این کار را بکنند؟ خواسته ما این است که در مورد تراکتور و کمباین نیز همین کار را انجام دهند.

از جمله ایرادات وارد به تراکتورهای تولیدی در کشور بالا بودن مصرف سوخت و همچنین پایین بودن قدرت مانور آنها نسبت به محصولات روز دنیا است

انحصار تراکتور سازی و اجبار کشاورزان به استفاده از تولیدات د اخلی
رحیم نیازی سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی نیز با انتقاد از انحصاری بودن صنعت تراکتورسازی به خبرنگار بازار می گوید: وقتی تولید یک کالا در انحصار باشد رقابت نیست. به عبارت دیگر وقتی انحصار باشد هر آنچه تولید می شود باید توسط مصرف کنندگان استفاده شود.

نیازی می گوید: از جمله ایرادات وارد به تراکتورهای تولیدی در کشور بالا بودن مصرف سوخت است و از سوی دیگر استهلاک آنها بالا است ضمن اینکه نسبت به تراکتورهای خارجی آپشنهای کمتر و همچنین قدرت مانور کمتری دارد.

وی ادامه می دهد: بنابراین نمی توان گفت کشاورزان از تراکتورهای ساخت ایران راضی هستند اما چون در ایران تراکتورسازی رقیبی ندارد هر آنچه تولید می کند باید توسط کشاورز استفاده شود.

اگر بخواهیم با صنعت تراکتور سازی دنیا پیش برویم باید فضای رقابت برای تولید و همچنین ورود محصولات داشته باشیم

دولت برای تراکتور فضای باز رقابتی ایجاد کند؛ بگذارید تراکتور سازی رقیب داشته باشد
نیازی خاطر نشان می کند: پیشنهاد ما به دولت این است که فضای باز رقابتی برای تراکتور و دیگر ماشین آلات کشاورزی ایجاد کند. بگذارید کارخانه داران با هم رقابت کنند و خود کشاورز انتخاب کند از کدام شرکت تراکتور خریداری کند. نه اینکه اینگونه انحصاری باشد و کشاورزان در صف خرید و نوبت خرید طولانی مدت بمانند تا تراکتور به دست شان برسد.

وی در پاسخ به این سوال که به طور خاص برای باز کردن فضای رقابتی در صنعت تراکتور سازی دولت چه کاری باید انجام بدهد، می گوید: همانطور که می دانید تراکتور سازی یک صنعت مونتاژ است و اصل کارخانه ایران برای ایران نیست بلکه در ایران مونتاژ می شود. لذا باید اجاره بدهند شرکتها و افراد دیگری به عنوان مثال از یک کشور ثالت بیاورند و در کشور مونتاژ کنند یا بسازند و رقیب تراکتور سازی بشوند. حتی خود دولت هم می تواند اینکار را انجام بدهد و رقیب تراکتور سازی شود.

نیازی اظهار می دارد: به دلیل انحصاری بودن صنعت تراکتور سازی، صدای همه در مورد کیفیت تراکتور درآمده است. پس اگر بخواهیم با دنیا پیش برویم باید فضای رقابت برای تولید محصولات و ورود محصولات داشته باشیم.

کد خبر: ۱۵۶٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 21
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Mbf IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      8 4
      من به شخصه هشت تراکتور 485دوتا399فرستادم قطر که از آن تراکتورها 6تاش یک ماه هم کار نکرد شروع به داغ کردن کرد زنگ زدم به کارخانه میگه همینی که هست این صادراتی بود جواب شد این حالا کشاورز بد بخت داخلی که جای خود دارد کتک نخورد صلوات
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      3 6
      واردات تراکتور بازه
    • نا شناس IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      7 2
      من کشاورز هستم بخدا تراکتور آشغاله. کجا اسلام ناب محمدی هست
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      6 0
      من تابستان 1400یکدستگاه 475‌ گرفتم 25هکتار دیم کاشتم 4لی تر روغن کم کرده چندین با از نمایندگی درخواست باز دید جوابی نگرفتم حال تصمیم دارم بفرستم کارخانه
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      6 0
      اگر کارخانجات تراکتور سازی ایران پلمپ شود خیلی به نفع کشور ومردم میباشد.واردت ترکتور دسته دو خیلی عالیه.
    • ح ش IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      6 1
      سلام من تراکتور۴۷۵ مدل۹۸دارم هرسال بایددیسک وصفحه کلاج عوض کنم
    • مصرف کننده IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      7 0
      #واردات_تراکتور
    • Io IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      4 0
      وضعیت خودرو داخلی در ایران خیلی بهتر از تراکتورهای ساخت داخله. تراکتورسازی ویران و ویلانه
    • مرتضی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      6 0
      #واردات_تراکتور
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      1 0
      همین کیفیت پایینشم کارخانه با هزار تا اما و اگر میده
    • سلیمانی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      سلام واقعا در حین کار که زمان محدوده یک روز کار ودو روز تعمیر سپری میشه من تراکتور۳۹۹ دبل دارم
    • ب اهواز IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      0 0
      درخواست ۳۹۹ دادم ۴۷۵ بم دادن ادوات که من میخواستم بم ندادن گفتن ما تشخیص میدم چی بت بدیم ... ادواتی که بم دادن تو انبار انداختم نصف قیمتی که بم فروختن نمیخرن ازم. تراکتور بعد از دو هفته لوله روغن هیدرولیکش از پیش رادیات سوراخ شد خودم باز کردم جوشش دادم
    • امیر IN ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      4 0
      تراکتورسازی الان فقط به فکر سود سهامدارانش هست یعنی طوری شده که روزانه باید ۳۰ دستگاه تراکتور ۳۹۹ و ۹۰ دستگاه ۴۸۵ مونتاژ بشه. این آمار اونقدر مهم هست که وقتی یه قطعه در خط مونتاژ ایراد داشته باشه و مونتاژ نشه مسئول کیفیت اون قطعه و سرپرست کارگاه توبیخ خواهند شد. خلاصه بگم الان وقتی قطعه تولید میکنیم اصلا به کارکرد اون فکر نمیکنیم هدف اول و آخر اینه که قطعه در خط مونتاژ ، به شاسی مونتاژ بشه همین . تمامش هم تقصیر سیاست گذاری اشتباه مدیر عامل قبلی هست. وقتی که تمام پرسنل کنترل کیفیت و از سر کار برداشت و همشون رو بین کارگاه های تولید پخش کرد تا قطعه تولید کنند. وقتی کنترل کیفیت در کارگاهی وجود نداشته باشه یا به جای مثلا ۶ نفر کنترل شما یک نفر داشته باشید نتیجه میشه این.
    • وطن دوست IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      0 1
      شیر که نباشه قورباغه هفت تیر کش میشه
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      3 4
      باسلام، متاسفانه مقاله حال حاضر بدون اطلاع دقیق از وضعیت کیفی تراکتور بیان شده و بدون شک چنین وضعیتی موضوعیت نداشته و بیشتر شبیه موضع گیری غیر منطقی می باشد.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      3 4
      باسلام، متاسفانه مقاله حال حاضر بدون اطلاع دقیق از وضعیت کیفی تراکتور بیان شده و بدون شک چنین وضعیتی موضوعیت نداشته و بیشتر شبیه موضع گیری غیر منطقی می باشد.
    • محمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      2 0
      سلام کیفیت تراکتورهای داخلی خیلی پایین هست
    • محمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      1 0
      کیفیت تراکتور های تولیدی خیلی پایین هست ولی مردم بدلایل متعدد ازجمله دسترسی به خدمات پس ازفروش آشنایی به تعمیر آن و قطعات زیاد بازار دست دوم مناسب و خرید تسهیلاتی خرید میکنند بنظر من ایرادی نداره که همین تلکنولوژی استفاده شود منتها از کیفیت محصول کاسته نشود تراکتورهای مدل های 85 به قبل فوق العاده باکیفیت بودند سپس مدل های تا 90 بعدش ایرادات اساسی پیدا کردند مدتی است قطعات چینی سوار می کنند پمپ انژکتور یکی از انهاست مصرف سوخت با آن پمپ ها زیاد شده و دور موتور پایین به هیچ وجه قابل تنظیم نیست در صورت پایین آوردن نوسان دور موتور باعث بریدن میل اویل پمپ می شود
    • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      اصولا در محصولات جدید با رشد کیفی مواجه باید باشیم متاسفانه اینطور نیست هر چند از سال 1400 برخی قسمت های تراکتور شامل چراغ ها و بازوهای سه نقطه تغییرات خوبی انجام شده اما در این مدل ها هم با جایگزین کردن استارت تویوتایی بجای استارت لوکاس حتی با تراشیدن پوسته سیلندر از کیفیت تراکتور کاسته اند ضمن اینکه اکثر و قریب به اتفاق تراکتور های مدل 1400 به بعد بدلیل کیفیت بد رینگ های پیستون شدیدا روغن موتور کم می کنند
    • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      تراکتور 285 تراکتوری محبوب در سبد محصولات این شرکت بوده که در سال 92 عرضه آنرا متوقف نمود که به هیچ وجه منطقی نبود اگر بلحاظ مصرف سوخت باشد که 475 جایگزین آن شده مصرف زیادی دارد اگر بلحاظ کارایی باشد 475 کارایی کمتری دارد 285 کم استهلاک تر و دارای قدرت مالبندی و گشتاور بسیار بیشتر از 475 بوده و قطعات آنرا دیگر کشور ها نیز تولید میکنند متاسفانه هیچ دلیلی غیر از سودآوری بیشتر با 475 متصور نیست
    • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      2 1
      الان تو کشورهای هندوستان و پاکستان و ترکیه و فرگوسن تولید میشود ولی کیفیتش به مراتب بهتر. ایران هم میتوانست تولید تراکتور فیات 3 و 4 سیلندر را در سبد محصولات خودش قرار دهد هنانطور که اکنون در پاکستان و مصر و لیبی و ترکیه فیات تولید می شود