۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
صادرات گلیم نقش برجسته در ایلام ۱۵ درصد افزایش یافت
در گفتگو با بازار مطرح شد

صادرات گلیم نقش برجسته در ایلام ۱۵ درصد افزایش یافت

ایلام- شریفی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: در سال جاری صادرات گلیم نقش برجسته در استان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

فرزاد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلیم نقش برجسته هنر بی بدیل زنان ایلامی است، سال هاست این هنر با متن زندگی زنان ایلامی گره خورده است.

وی گفت: این میراث ماندگار در تاریخ غنی صنایع دستی استان ایلام جاودانه شده است، گلیم نقش برجسته هنری بسیار زیبا و تلفیقی از فرش و گلیم ساده است که نسل به نسل در استان در حال ترویج است.

شریفی با اشاره به رونق بافت گلیم نقش برجسته در روستاهای استان، بیان کرد: مبدا این دست بافته اعجاب انگیز در روستاهای استان ایلام بوده است، در دل این روستاها زنان و دختران این سرزمین ساعت‌ها پای بافت گلیم می‌نشینند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام اضافه کرد: در حال حاضر ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته ایران شناخته می شود،بانوان هنرمند ایلامی در دنیا حرف های زیادی در این زمینه برای گفتن دارند.

شریفی بیان کرد: با افزایش تولید این دست بافته زیبا حالا استان ایلام سهم ۲۵ درصدی از صادرات گلیم ایرانی را دارد.

افزایش صادرات گلیم در ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: در استان ایلام ۴ هزار بافنده گلیم فعال هستند که در حدود ۲۰ هزار مترمربع گلیم در سال تولید دارند.

شریفی افزود: حدود ۶۰ کارگاه تولید گلیم نقش برجسته در استان وجود دارد که امسال با توجه به حمایت‌هایی که از طرف وزارت و تسهیلاتی که به بافندگان این هنر انجام شده، ۱۰ کارگاه به این تعداد افزوده شده است.

وی ادامه داد: برآورد مسئولان میراث فرهنگی استان این است که امسال حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به تولیدات گلیم در استان افزوده شود.

وی گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در حوزه صادرات گلیم نقش برجسته افزایش داشته ایم، این صادرات به کشورهای مختلف اعم از صادرات چمدانی و گمرکی است.

شریفی بیان کرد: صنایع‌دستی از جمله عوامل مهم اشتغال‌زایی و توسعه مالی به‌شمار می‌رود، از این‌رو شناساندن صنایع‌دستی هر منطقه یکی از راه‌های مناسب و ارزان اشتغال‌زایی به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری مناسب امکان‌پذیر است و حل معضل اشتغال را به دنبال دارد.

استان ایلام با دارا بودن تمدن کهن ۱۰ هزار ساله، سهم قابل توجهی از تولیدات صنایع‌دستی در کشور را به خود اختصاص داده است.هم اکنون بیش از ۳۴ رشته صنایع دستی استان فعال است.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha