۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
پس از ۵۰ سال هنوز در نقطه مونتاژ و واردات قطعات خودرو هستیم
نماینده مردم بجنورد در مجلس:

پس از ۵۰ سال هنوز در نقطه مونتاژ و واردات قطعات خودرو هستیم

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه وزارت صمت یک وزارتخانه چندوجهی است، گفت: وزارتخانه ای که حوزه صنایع، معادن و بازرگانی و تجارت کشور را تحت پوشش قرار داده، نیازمند اعمال یک مدیریت قوی است.

به گزارش بازار، محمد وحیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۴ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود مبنی بر اینکه دلیل ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره برداران معدن چیست، عنوان کرد: امروز همه صاحب نظران اقتصادی به میدان آمده اند تا با کمک به دولت مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنند، قطعا کمک به دولت آقای رئیسی، کمک به کشور است و نظارت بر عملکرد دولت به منظور رفع ضعف عملکرد دولت نیز مورد تایید است، بنابراین قصد ما برطرف کردن ضعف ها و ایجاد یک نظام شایستگی برای حل مشکلات مردم است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه نباید امید ایجاد شده در مردم با روی کار آمدن دولت جدید تبدیل به ناامیدی شود، افزود: نقش مجلس بسیار مهم است و ما نقش نظارتی داریم. این سوال را به نیابت از ۳۷ نفر از نمایندگان دیگر از ۴ ماه قبل پیگیری کردیم که نهایتاً امروز مطرح شده است.

وی با تایید اظهارات وزیر صمت مبنی بر اینکه این سوال چندوجهی است، گفت: بله، این سوال چند بُعدی بوده چرا که وزارت صمت یک وزارتخانه چندوجهی است. این وزارتخانه حوزه صنایع، معادن و بازرگانی و تجارت کشور را تحت پوشش قرار داده و وزارتخانه ای که قبلا مشتکل از ۳ وزارتخانه بوده و با ۳ وزیر اداره می شده، نیازمند اعمال یک مدیریت قوی است.

وی با بیان اینکه این سوال براساس برنامه های ارائه شده وزیر در زمان رأی اعتماد به وی تدوین شده است، اضافه کرد: نخستین محور این سوال بحث افزایش قیمت ها بوده که آقای وزیر آن را ناظر بر افزایش قیمت ارز دانستند، آیا افزایش قیمت ها فقط باید ناشی از یک شاخص باشد؟ بله، قیمت ارز قطعاً در افزایش قیمت ها تاثیرگذار است، اما سایر شاخص ها نیز در این افزایش بی تاثیر نیستند.

وحیدی با اشاره به محور دیگر سوال خود یعنی حوزه خودرو تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته ایم در این حوزه سهم دولت را در مدیریت صنعت خودرو کاهش دهیم. با وجود اینکه سرمایه گذاری دولت در صنعت خودروسازی کاهش یافته، اما مدیریت دولت در صنعت خودرو حداکثری است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: پس از ۵۰ سال هنوز در خودروسازی از نقطه آغاز یعنی مونتاژ و واردات قطعات صحبت می کنیم، از ۱۷ هزار تلفات سالانه در جاده ها صحبت می کنیم. آمار دقیق پلیس در این حوزه نشان می دهد که ۳۰ درصد تلفات به دلیل ناایمن بودن خودروها اتفاق افتاده است! این آمار بیانگر این است که اگر این روند رو به اصلاح نباشد، دچار مشکل خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های نظارتی در این حوزه صعنی وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست وظایف بسیار مهمی دارند، اضافه کرد: اما مشکلات محیطی زیستی و استاندارد خودروها به هیچ عنوان رعایت نمی شود.

وحیدی با یادآوری بازدید رئیس جمهور از ایرانخودرو و صدور ۸ دستور در این بازدید گفت: آقای رئیس جمهور دستور از رده خارج شدن ۷ میلیون خودروی فرسوده را در این بازدید صادر کردند، در این شرایط نیاز به تولید حداقل یک و نیم میلیون خودرو در کشور داریم نه ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار خودرو! چرا نمی توانیم این تعداد خودرو را تولید کنیم؟

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: متاسفانه ارتباط قطعه ساز با خودروساز نیز دچار تعارض منافع است، قطعه ساز به این دلیل که از خودروساز طلبکار است، سهامدار خودروسازی شده و کیفیت قطعات نیز کاهش یافته و نتیجه آن واردات قطعات و تولید خودروهای بی کیفیت شده است.

وی با انتقاد از اینکه دانش بنیان ها هیچ ارتباطی با خودروسازی ندارند، گفت: متاسفانه بسیاری از دانشمندان ما پس از تحصیل، به خودروسازی سایر کشورها می پیوندند! تا چه زمانی این اتفاق باید رقم بخورد و نخبگان در کشور ما جایگاهی نداشته باشند؟ اگر قرار است هزینه های کشور صرف مدیریت بازار شود، در حوزه خودرو و لوازم خانگی این اتفاق نیفتاده و این حوزه دچار آشفتگی های بسیار است.

وحیدی تاکید کرد: وزیر صمت باید از گمرک سوال کند که ثبت سفارش های صورت گرفته در گمرک توسط چه کسانی صورت می گیرد؟ عمده این ثبت سفارشات توسط واحدهای تولیدی است که خود باید تولیدکننده باشند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه کسی منکر اقدامات صورت گرفته در وزارت صمت نیست، گفت: اما نمایندگان مردم در کف میدان و مواجهه با مردم هستند. وقتی قرار است جراحی بزرگی اتفاق بیفتد ولی ما فقط برای ۴ قلم تعیین تکلیف کرده ایم، نتیجه آن می شود افزایش قیمت ۷۰۰ قلم کالا! در اینجا وزارت صمت باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

وی با انتقاد از اینکه برخی مسئولیت پذیری در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد، نتیجه آن می شود حضور دو وزیر جلسه غیرعلنی مجلس که با فرافکنی از خود سلب مسئولیت کرده در حالی که باید مسئولیت خود را بپذیریم و بدانیم اگر قرار است کاری برای مردم انجام دهیم باید با انسجام باشد.

نایب رئیس فراکسیون راهبردی مجلس با بیان اینکه ما به دنبال حل مشکلات اساسی مردم هستیم، ادامه داد: آقای وزیر در برنامه ارائه شده خود به مجلس مسائل را اولویت بندی کرده، اما آیا این اولویت بندی در عمل پیاده شده؟ امروز شاهدیم پس از ۵ ماه هیچ لایحه ای به مجلس برای رفع مشکلات حوزه های تحت امر وزارت صمت ارائه نشده است. علت تدوین طرح ها در مجلس نیز نبود و فقدان لوایح از جانب دولت است.

وحیدی در بخش دوم اظهارات خود با اشاره به گزارشات مکتوب ارائه شده از جانب وزارت صمت بیان کرد: اتفاقاتی که کف میدان در حال رخ دادن است با گزارشات ارائه شده متفاوت است و نمایندگان در معرض قضاوت آنچه در کف میدان اتفاق می افتد، قرار دارند. همراهی با دولت به معنای اصلاح روند کار وزارتخانه هاست.

وی درخصوص حوزه معدن نیز گفت: کشور ما قریب به ۷۰ نوع مواد معدنی دارد و ظرفیت ۵۸ میلیارد تن ذخیره قطعی دارد و دارای رتبه ۱۴ دنیا در حوزه ذخایر معدنی است و در تنوع ذخایر معدن نیز رتبه ۱۰ را دارد، باید چنین وضعیتی داشته باشد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در برخی از معادن استراتژیک کشور مانند اکسید که ماده اولیه تولید آلومینا در کشور است، کار به جایی رسیده که صنعت ما برای تهیه مواد اولیه مجبور به واردات شده است! این مسئله به هیچ عنوان برای ما خوشایند نیست و خروجی آن فقط آسیب به کشور است.

وحیدی با اشاره به بحث مطرح شده در زمینه سبد تلفیقی گفت: اگر چنین سبدی در حوزه خودرو قرار است ایجاد شود، باید واردات خودرو نیز در کنار تولید داخل وجود داشته باشد. قیمتی که امروز خودروی داخلی دارد با همان ارز آزاد در دنیا چه قیمتی دارد؟ آیا نباید هیچ استراتژی در این حوزه وجود داشته باشد؟

نماینده مردم بجنورد در مجلس یازدهم با بیان اینکه چرا هنوز در کشور ما آقایی دلار حاکم است، عنوان کرد: مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که انحصار دلار باید از بین بروند، اگر در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد، چرا هیچ لایحه ای به مجلس ارائه نشده است؟ آیا چیزی به مجلس آمده که نمایندگان از آن حمایت نکنند؟ ما به دنبال این هستیم که دولت وقتی نقاط استراتژیک را تشخیص می دهد برای آن راهکار بیاندیشد.

وی در پایان گفت: متاسفانه در برخی استان ها با وجود بهره بردای از معادن، اما درصد تعیین شده برای آن منطقه از سهم معدن را پرداخت نمی کنند، بلکه این سهم به شهرهای بزرگ اختصاص می یابد.

براساس این گزارش محمد وحیدی در پاسخ به سوال رئیس مجلس مبنی بر اینکه آیا از پاسخ های وزیر صمت قانع شده است، یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه ۵ ماه از مدت این سوال گذشته و هیچ اتفاق مثبتی در حوزه های مختلف رخ نداده است و حتی هیچ یک از معاونان وزیر در سفرهای استانی همراهی نداشته اند و ۳۷ نفر از نمایندگان نیز این سوال را امضا کرده اند، طرح سوال را از جانب نمایندگان محترم به رأی می گذاریم.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      0 0
      از همه بدتر بعد از 50 سال هنوز وانت نیسان و بنز باری را با همان قیافه ولی کیفیت پایینتر تولید میکنند و این اوج ذلت و درماندگی خودروسازان است در دنیا هر سال از یک خودرو برندهای مختلفی تولید میشود ولی اینجا سپر ماشین عوض میشود ویا دورنگ میکنند و غیرو که باعث شرمساری در دنیاست