۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
کوتاهی دست فارسی‌ها از دامن برنج| وُسع خیلی‌ها به خرید نیم‌دانه هم قد نمی‌دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

کوتاهی دست فارسی‌ها از دامن برنج| وُسع خیلی‌ها به خرید نیم‌دانه هم قد نمی‌دهد

شیراز- فارسی‌ها تا سه ماه پیش می‌توانستند با ۳۸۰ هزار تومان، ۱۰کیلو از مرغوبترین برنج‌های ایرانی را بخرند و تا چند وقتی خیالشان از داشتن قوت غالب، راحت باشد اما این روزها نرخ برنج، حسابی قد کشیده است.

بازار؛ گروه استانها: فرقی نمی کند مشتری برنج طارم باشید یا مذاقتان با برنج های قهوه ای و معطر، سازگار باشد؛ قیمت انواع و اقسام برنج از خارجی گرفته تا ایرانی، نجومی شده و حتی برخی خرده‌فروشان، برنج نیم دانهِ پر محصول را کیلویی ۳۵ هزار تومان می‌فروشند!

اگرچه سازمان های مربوطه از ارائه نرخ برنج به «بازار» خودداری کردند اما بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت برنج ایرانی در بازارهای فارس از ۵۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان، متغیر است.

رشد عجیب و غریب قیمت برنج از فروردین ماه آغاز شده و آن طور که برخی خرده فروشان می گویند دلیل گرانی این محصول، مشخص نیست. گرانی باعث شده مردم، برنج را کیلویی بخرند، نه کیسه ای!

سهراب زارعی، یکی از خرده فروشان کلانشهر شیراز در گفتگو با بازار علت گرانی برنج را در بی‌ضابطه بودن بازار جستجو می کند و می گوید معلوم نیست چه اتفاقی موجب افزایش ناگهانی قیمت این محصول شد.

این فروشنده تا اسفندماه سال گذشته، کیسه های برنج کامفیروزی را با یک واسطه از روستای «بکیان» تهیه کرده و هر کیلوگرم از این محصول را با قیمت ۳۸ هزار تومان به دست مشتری رسانده است.

واسطه گران حاضر نیستند هر کیلوگرم برنج کامفیروزی را کمتر از کیلویی ۷۵ هزار تومان به خرده‌فروشان تحویل دهند
به گفته زارعی هر چند در زمینه تولید برنج هیچ گونه مشکلی در استان وجود ندارد اما در عین حال، واسطه گران حاضر نیستند هر کیلوگرم برنج کامفیروزی را کمتر از کیلویی ۷۵ هزار تومان به خرده‌فروشان تحویل دهند.
از دیدگاه او نبود نظارت‌های لازم و جولان دلالان، پای برنج را به داستان گرانی باز کرده و مردم را به دردسر انداخته است.

کوتاهی دست فارسی ها از دامن برنج| وسع خیلی ها به خرید نیم دانه هم قد نمی دهد

این خرده فروش به ماجرای تلخ نداری مردم و کاهش قدرت خرید آنها گریز می زند و تاکید می‌کند که این روزها وسع بیشتر مشتری هایش به خرید دو یا سه کیلوگرم برنج نیم دانه قد می دهد. زارعی می گوید: بسیاری از مردم، برنج را کیلویی می خرند و پس از داستان گرانی، قدرت خرید برنج کیسه ای را ندارند. به قول او قصه گرانی به برنج های خارجی نیز سرایت کرده و قیمت کم کیفیت ترینِ آنها دو برابر شده است.

در هر حال، دست مردم از دامن برنج، کوتاه شده و به گواه برخی فروشندگان، عده ای حتی توان خرید برنج نیم دانه هم ندارند. البته وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش تاکید کرده که خشکسالی ۳۰ درصدی، برنج ایرانی را با کمبود عرضه مواجه کرده و هر جا که عرضه کم می‌شود و تقاضا افزایش می یابد، قیمت بالا می رود.
نرخ های اعلام شده درباره برنج ایرانی، صحت ندارد و رقم مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیلویی ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان است
او به این نکته نیز اشاره کرد که نرخ های اعلام شده درباره برنج ایرانی، صحت ندارد و رقم مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیلویی ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. هر چند مسئولان استانی در این زمینه توضیحاتی به «بازار» ارائه ندادند اما پازل رشد قیمت برنج با اظهارات وزیر جهاد کشاورزی تکمیل نمی شود و در این میان، مردم و برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند افزایش قیمت برنج در بازار، تابع سیاست های کلان و تغییرات سایر بازارهاست.
فروش برنج پاکستانی به جای برنج ایرانی
نکته قابل تأمل اینکه رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز نیز معتقد است افزایش قیمت برنج در برخی موارد، جز جولان دلالان دلیل دیگری ندارد.
علی ذهبی اردکانی در گفتگو با «بازار» تاکید می‌کند که قیمت برخی از انواع برنج ایرانی آنقدر افزایش داشته که عمده فروشان هم نتوانسته اند آن را خریداری کرده و به مشتری عرضه کنند.
به گفته او تولیدکنندگان برنج در شمال کشور، قیمت هر کیلوگرم از این محصول را ۱۲۰ هزار تومان به عمده فروشان پیشنهاد می دهند، این در حالیست که عمده فروشان مواد غذایی باید هر کیلوگرم برنج را بر اساس قیمت مصوب، ۶۴ هزار تومان به فروش برسانند.
رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز به این نکته نیز اشاره می‌کند که تا دو ماه پیش، قیمت همین نوع برنج بین ۶۰ تا ۶۴ هزار تومان بود اما با افزایش قیمت برنج خارجی، ارزش این نوع محصول نیز خود به خود دو برابر شد.
قیمت هر کیلوگرم برنج کامفیروز در مجتمع بازرگانان این کلانشهر به ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج اهوازی به ۵۹ هزار تومان رسیده است
بنابه تاکید وی، اگرچه در یک مقطع، قیمت برنج کامفیروز در شیراز به کیلویی ۷۵ هزار تومان هم رسید اما در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج کامفیروز در مجتمع بازرگانان این کلانشهر به ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج اهوازی به ۵۹ هزار تومان رسیده است.
به گفته رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز، نرخ برنج کامفیروزی بیش از این بین ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان بوده که البته با توجه به هزینه‌های تمام شده در حوزه کشاورزی این افزایش قیمت تا حدودی طبیعی است.

کوتاهی دست فارسی ها از دامن برنج| وسع خیلی ها به خرید نیم دانه هم قد نمی دهد

با این تفاسیر می توان به این نتیجه رسید که قیمت برنج ایرانی از دو سه ماه گذشته تاکنون، دو برابر شده که البته این افزایش نرخ در بازار خرده فروشان، بیشتر بوده است. در هر حال از گرانی برنج در بازار خرده فروشان و نرخ گذاری سلیقه‌ای برخی فروشندگان که بگذریم، این روزها مشکلات دیگری نیز دامن برنج در استان فارس را گرفته است.
گرانی برنج از یک‌سو مردم را نقره داغ کرده و اقدامات متقلبانه سودجویان نیز از سوی دیگر نمک به زخم مصرف‌کنندگان ریخته است
به گواه رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز، عده‌ای از دلالان و سودجویان، برنج های پاکستانی را رنگ کرده و به نام برنج های ایرانی به مردم غالب می کنند. گرانی برنج از یک‌سو مردم را نقره داغ کرده و اقدامات متقلبانه سودجویان نیز از سوی دیگر نمک به زخم مصرف‌کنندگان ریخته است.
البته آن طور که ذهبی اردکانی می گوید بسیاری از این افراد دستگیر شده اند و تعزیرات آنها را جریمه و بارهایشان را توقیف کرده است.
۱۰ نرخ در یک خیابان!
در این میان بسیاری از مردم نیز معتقد هستند گرانی در بازار برنج از بی نظارتی آب می خورد.
سید محمدرضا موسوی یکی از همشهریان شیرازی، علت اوضاع ناخوش احوال برنج را در بی نظارتی و سوءاستفاده برخی خرده‌فروشان و دلالان، جستجو می‌کند.
به گفته او در یکی از خیابان‌های کلانشهر شیراز، چندین خرده فروشی، برنج را با قیمت های متفاوت عرضه می‌کنند و حتی قیمت برنج کامفیروز به کیلویی ۹۲ هزار تومان هم می‌رسد. او تاکید می‌کند که قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و ناظران و بازرسان باید دست به کار شده و جلوی نرخ‌گذاری های سلیقه ای را بگیرند.

کوتاهی دست فارسی ها از دامن برنج| وسع خیلی ها به خرید نیم دانه هم قد نمی دهد

در همین رابطه مهدی حسنی، معاون بازرسی، نظارت و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت فارس در گفتگو با «بازار» تاکید می‌کند که تولید، توزیع و نظارت بر برنج و سایر محصولات کشاورزی از حیطه اختیارات سازمان صمت، خارج شده و صفر تا صد این موضوع، مرتبط با وظایف جهاد کشاورزی است.
هر چند مسئولان جهاد کشاورزی فارس در این رابطه پاسخ مشخصی به «بازار» ندادند اما در هر حال داستان گرانی برنج، زخمِ فقر و نداریِ مردم را عمیق تر کرده و سفره های آنان، بیشتر از همیشه آب رفته است. قیمت برنج، قد کشیده و هیچ نسخه ای برای این درد، مرهم نیست!
کد خبر: ۱۵۶٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha