۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱
سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی زیر ۲ درصد؛ کشورهای پیشرفته بالای ۳۰ درصد
معاون برنامه ریزی سازمان بنادر اعلام کرد

سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی زیر ۲ درصد؛ کشورهای پیشرفته بالای ۳۰ درصد

بیک محمدلو، معاون برنامه ریزی توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سهم اقتصاد دریایی در تولید ناخالص داخلی حداقل باید به چهار درصد افزایش یابد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حسن بیک محمدلو در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سهم دریا در تولید ناخالص داخلی زیر ۲ درصد افزود: سهم اقتصاد دریایی ایران از تولید ناخالص داخلی حدود ۲ درصد است در حالی که سهم دریا در تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای مشابه بیش از ۳۰ درصد است.

وی با بیان اینکه سهم دریا در تولید ناخالص داخلی به سختی به دو درصد می‌رسد ادامه داد: در کشورهای پیشرفته دریایی دنیا این رقم بالای ۳۰ درصد است بنابراین ما باید حداقل سهم اقتصاد دریا را در تولید ناخالص داخلی به دو برابر افزایش دهیم.

بیک محمدلو با تاکید بر اینکه سند تحول دولت در بخش دریایی سندی مترقی و پیشرفته است،‌ ادامه داد: پس از استقرار دولت سیزدهم در دو موضوع سند تحول برای اجرای ابلاغ شد که دریا یکی از محورهای این سند تحول است.

وی در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین موضوع این سند تحول چه بود؟ تاکید کرد: اصلی‌ترین موضوع سند تحول این است که باید از نظر فکری و محتوایی و ساختاری متمرکز به سمت دریا حرکت کنیم.

معاون برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه حوزه و ظرفیت دریایی کشور از نوعی بلاتکلیفی ساختاری رنج می‌برد ادامه داد:
در بحث شورای عالی صنایع دریایی باید این موضوع پیشنهاد شود تا ظرفیت دریایی کشور از نوعی بلاتکلیفی ساختاری خارج شود و سازمان اداری و استخدامی هم همکاری کند.

بیک محمدلو افزود: شورای عالی صنایع دریایی، شورای عالی اقیانوس‌شناسی و کارگروه‌های بخشی در ساختار دولت ذیل یک شورای عالی دریایی قرار گیرند و دولت تصمیم کار ملی برای بخش دریا داشته باشد.البته لازم است نهادهای متولی دریایی نیز به طور متمرکز سیاست‌زدایی شوند.

معاون برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که سرنوشت آزادسازی اراضی ساحلی به کجا رسید؟ خاطر نشان کرد: دستگاه‌ها برای آزادسازی اراضی ساحلی باید برنامه داشته باشند و مدیریت یکپارچه سواحل و مطالعات آن در حال انجام است و امیدواریم با سرعت به نتیجه برسد.

وی افزود:‌ قرارداد موقت هندی‌ها در بندر چابهار در مرحله رسیدگی است برخی اختلافات حقوقی وجود دارد در متن قرارداد بحث‌هایی است و مجلس چون قرارداد بین‌المللی است ورود کرده است.

معاون برنامه‌ریزی توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی افزود: هندی‌ها جرثقیل‌ها را به بندر چابهار آورده‌اند اما این قرارداد در حال بررسی است.

بیک‌محمدلو در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه امسال گفت: مجموعه‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه مستقر هستند و این موجب توسعه صنایع دریایی می شود ، بنابراین در نمایشگاه امسال موضوع آب متوازن کشتی‌ها با مشارکت شرکت دانش‌بنیانی از دانشگاه شریف دنبال شده است همچنین تولید جرثقیل‌های ۲۵ تنی در داخل را داریم.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha