۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
تفاوت قیمت کشمش؛ دلیل جاماندن صادرکنندگان ایرانی از تجار ترکیه | عوامل گرانی انواع میوه در بازار
بازار گزارش می دهد؛

تفاوت قیمت کشمش؛ دلیل جاماندن صادرکنندگان ایرانی از تجار ترکیه | عوامل گرانی انواع میوه در بازار

امسال عرضه میوه برای تازه خوری به صرفه تر از تولید خشکبار است

در شرایطی که گرانی انواع میوه در بازار صدای مصرف کنندگان را درآورده، فعالان بخش خشکبار میگویند: به دلیل بالا بودن قیمت باغداران ترجیح میدهند به جای خشک کردن میوه آن را برای تازه خوری روانه بازار کنند.

بازار؛ گروه کشاورزی: با بالا رفتن قیمت مواد غذایی و به عبارتی بحران غذایی که پیش روی جهان قرار دارد به گفته کارشناسان، احتمال افزایش قاچاق زیاد است و با توجه به اینکه ایران نیز در همسایگی کشورهایی همچون عراق و افغانستان قرار دارد که با بحران های بیشتری مواجه هستند، احتمال خروج مواد غذایی از کشور قوت می گیرد. این در حالی است که در حال حاضر نیز برخی محصولات همچون زعفران کماکان به صورت چمدانی و مسافری از کشور خارج می شود. با این وجود برخی معتقدند بحث قاچاق کالا و مواد غذایی به شکل های مختلف صورت می گیرد و حتی ممکن است شکل قانونی داشته باشد. به طوری که در مورد محصول خشکبار به این گونه است. محمد حسن شمس فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور به خبرنگار بازار می گوید: خشکبار هم قاچاق می شود آن هم به این صورت که برخی افراد از طریق کارت بازرگانی یکبار مصرف خشکبار به کشورهای خارجی ارسال می کنند و ارز آن را برنمی گردانند. این در حالی است که به هیچ وجه هم نمی توان آن را پیدا کرد.

صادرات کشمش حدود ۹۰درصد متوقف شده است که غالبا به دلیل بحث رقابتی است؛ به این معنا که ترکیه کشمش را به نرخ ۱۵۰۰ دلار می فروشد اما در ایران که می خواهند بارگیری کنند ۱۸۰۰ دلار تمام می شود

نرخ هر تن کشمش در ترکیه ۱۵۰۰ دلار است و برای صادر کننده ایرانی ۱۸۰۰ دلار تمام می شود
بر اساس این گزارش، یکی دیگر از مشکلات بخش خشکبار، بحث ماندن بخشی از خشکبار سال قبل در انبارها است که به دلیل شرایط خاصی که سال قبل بر بازار جهانی خشکبار حاکم بود محصولاتی همچون کشمش به خوبی صادر نشده است که به گفته کارشناسان این شرایط بر بازار ترکیه نیز به عنوان یکی از تولید و صادرکنندگان عمده این محصول حاکم بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از وضعیت کشمش در سال جاری چگونه است، می گوید: الان مقداری کشمش صادر نشده از سال قبل مانده است و چون قیمت ها در اینجا بالا است لذا ترکیه رقیب سرسختی برای ما است.

شمس فرد می افزاید: در واقع ترکیه کشمش را به نرخ ۱۵۰۰ دلار می فروشد اما در ایران که می خواهند بارگیری کنند ۱۸۰۰ دلار تمام می شود و این هم متوقف شده است.

وقتی زرد آلو تازه به نرخ ۱۴۰ هزار تومان فروخته می شود کمتر کسی راغب می شود آن را تبدیل به قیسی کند و بفروشد؛ یعنی امسال برای باغدار ارسال میوه به بازار برای تازه خوری به صرفه تر است

امسال قیمت انگور تازه به ۷۰ هزار تومان هم خواهد رسید
وی با بیان اینکه صادرات کشمش حدود ۹۰درصد متوقف شده است که غالبا به دلیل بحث رقابتی است، می افزاید: یعنی وقتی ترکیه با نرخ ۱۵۰۰ دلار به ازای هر تن محصول خود را می فروشد ایران نمی تواند رقابت کند. آن هم در شرایطی که صادرات آن به ازای هر تن ۱۸۰۰ دلار برای صادرکنندگان کشور تمام می شود.

شمس فرد همچنین تاکید می کند: مساله اینجا است که الان وضع میوه جات به نحوی است که به تازه خوری هم نمی رسد؛ یعنی وقتی زرد آلوی تازه به نرخ ۱۴۰ هزار تومان فروخته می شود کمتر کسی راغب می شود آن را تبدیل به قیسی کند و بفروشد. به عبارت دیگر امسال برای باغدار ارسال میوه به بازار برای تازه خوری به صرفه تر است.

وی ادامه می دهد: در مورد محصول انگور هم همین طور می شود و به نظر بنده نرخ انگور امسال کمتر از ۷۰ هزار تومان نخواهد بود و لذا تازه خوری می شود.

به دلیل چهارفصل بودن واینکه به تناسب فصل تنوع میوه داریم همیشه مردم میوه را ارزان مصرف کرده اند اما امسال با بالا رفتن هزینه های جانبی انواع میوه ها گران به دست مصرف کنندگان می رسد

هزینه های جانبی قیمت انواع میوه ها را در بازار گران کرده است
بر اساس این گزارش، در حال حاضر میوه و صیفی جات کشور غالبا به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، عمان و قطر صادر می‌شود و اصولا به دلیل این است که قیمت محصولات لب مرز بالاتر از داخل است و کشاورزان راغب هستند بخشی از محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنند.

اسدالله کارگر گلشن آبادی در خصوص گرانی انواع میوه ها در بازار به خبرنگار بازار می گوید: پایه میوه فروشی در کشور بر این است که از ابتدا مردم ارزان مصرف می کرده اند که عمدتا به دلیل چهارفصل بودن است و لذا به تناسب فصل تنوع میوه داریم و همیشه میوه ارزان به دست مصرف کنندگان می رسیده است.

کارگر گلشن آبادی می افزاید: با این وجود الان انواع میوه ها در بازار گران به دست مصرف کنندگان می رسد که عمدتا به دلیل بالا رفتن هزینه های جانبی است.

وی با تایید اینکه میوه در بازار گران است، گفت: البته ما در تعیین قیمت نقشی نداریم و فقط بر بخش خرده فروشی نظارت داریم چرا که قیمت ها در میدان مرکزی اعلام می شود و بر اساس فاکتور خرید و احتساب سود مشخص، اعضای ما اقدام به فروش می کنند.

گلشن آبادی همچنین در خصوص قیمت برخی میوه ها گفت: در حال حاضر قیمت توت فرنگی گرگان در میدان مرکزی از ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان متغیر است و قیمت توت فرنگی گلخانه ای نیز بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان است.

وی افزود: قیمت «زردآلوی قله که ای» نیز که در واقع مرغوب ترین محسوب می شود در میدان مرکزی ۵۵ تا ۷۵ هزار تومان است و به طور میانگین می توان گفت قیمت آن ۶۰ هزار تومان است.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha