۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
فقر فناوری‌های نوظهور در صنعت ساختمان گلستان| نیازمند بهره‌گیری از اینترنت اشیاء هستیم
در میزگرد بازار مطرح شد؛

فقر فناوری‌های نوظهور در صنعت ساختمان گلستان| نیازمند بهره‌گیری از اینترنت اشیاء هستیم

گرگان- اگرچه صنعت ساختمان گلستان طی سال‌های اخیر در بحث به‌کارگیری تجهیزات سخت افزاری سبک تر، ایمن تر و البته همسو با محیط زیست حرکت کرده اما در بخش فناوری‌های نوظهور از فقر مشهودی رنج می‌برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سال‌های اخیر مصالح جدیدی با هدف افزایش سرعت و کیفیت ساخت و ساز، سبک سازی، افزایش مقاومت در برابر زلزله و افزایش عمر مفید به صنعت ساختمان وارد شده که معماران و فعالان مسکن در گلستان هم سعی کرده اند از آن استفاده کنند.

بازنگری در اجرای ساختمان ها از روش های سنتی به صنعتی و مطابقت این روش ها با معماری و شرایط اقلیمی استان از دیگر مباحثی است که فعالان مسکن به سمت و سراغ آن رفته اند اما با وجود همه این تلاش ها جایگاه بکارگیری از تجهیزات و فناوری های نوظهور بسیار محدود و به زبان ساده تر ناچیز بوده است.

بخشی از تکنولوژی‌های نوین مرتبط با حوزه آی تی است که از آن جمله می توان به مقوله هایی همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء اشاره کرد، مباحثی که در صنعت ساختمان گلستان کمتر به آن توجه شده و برخلاف تصور بسیاری از سازندگان هزینه تمام شده مسکن را افزایش نمی دهد.

در این راستا میزگردی با موضوع «تکنولوژی های نوین ساختمان» با حضور «هادی حسینی» مدیر توسعه بازار و امور نمایندگان مجموعه نگزیو، «محمد رضایی» مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان و «محسن علاءالدین» مدیر پروژه تولوس ترتیب دادیم که در ادامه خواهد آمد.

امکان گریز از فناوری نیست
حسینی: مباحث تکنولوژی و فنون جدید در بخش های مختلف دانش رو به گسترش است و هر یک به فراخور میزان کاربرد بر یک یا چند بخش از زندگی انسان اثر می گذارد اما برخی فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی، پرینترهای سه بعدی و اینترنت اشیاء اثرگذاری بیشتر بر زندگی بشر دارند.

استفاده از اینترنت اشیا (IOT) روزبه‌روز در حال پیشرفت بوده و این پیشرفت باعث تغییر روند زندگی ما انسان‌ها در حوزه مراودات اقتصادی و حتی اجتماعی شده است. در آینده، بسیاری از وسایل کاربردی فعلی در زندگی بشر از بین رفته و فناوری IOT جایگزین آن می‌شود و زندگی ما را دستخوش تغییرات محسوسی می‌کند.

در آینده، بسیاری از وسایل کاربردی فعلی در زندگی بشر از بین رفته و فناوری IOT جایگزین آن می‌شود

در آینده همچنین نزدیک تراکنش تبادلات مالی حوزه فناوری‌های نوظهور مانند IOT از تبادلات صنایع انرژی هم فراتر خواهد رفت، کارشناسان بر این اعتقاد هستند تا سال ۲۰۳۰ تراکنش چند ۱۰ هزار میلیارد دلاری در حوزه صنایع مرتبط با اینترنت اشیا به ثبت خواهد رسید.

دستاوردهای ناشی از مطالعات انجام شده در مراکز تحقیقاتی بیانگر آن است که امکان گریز از تکنولوژی های جدید در دهه پیش رو برای هیچ کشوری ممکن نیست.

فقر فناوری‌های نوظهور در صنعت ساختمان گلستان| نیازمند بهره گیری از اینترنت اشیاء هستیم

زیرساخت های ایران برای گام نهادن در اتمسفر بیکران این علوم به ویژه اینترنت اشیا بسیار گسترده و شبکه تبادل اطلاعات درکشور از جایگاه مطلوبی برخوردار است، با سرمایه‌گذاری گسترده دولت در سالیان گذشته شاهد آن هستیم جایگاه ایران حتی از برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا هم بالاتر رفته است.

در حالی که بخش عمده ای از مساحت کشور زیر پوشش فیبر نوری قرار دارد اما بهره گیری مناسبی از این ظرفیت ارزشمند که با هزینه دولت اجرایی شده انجام نمی شود. سازندگان مسکن در کشور توجه ای به این پتانسیل مهم نداشته و ظرفیت های مناسب شبکه فیبر نوری در معابر و کوچه ها در داخل ابنیه و ساختمان ها به کابل های آنالوگ و با ظرفیت اندک اطلاعاتی تبدیل می شود.

برای همراه سازی بیشتر فعالان بخش های صنعتی و تولیدی کشور با این فناوری های نوظهور باید در حوزه فرهنگ سازی اقدامات گسترده تری در دستور کار قرار بگیرد. حرکت به سوی فناوری های نوین و یا اینترنت اشیا اعتماد به نفس فعالان حوزه تولید را ارتقاء داده و زمینه دست یابی به بازارهای جدید منطقه را فراهم می کند.

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی مطرح جهان قابلیت هوش مصنوعی را در محصولات خود منظور کرده اند و فعالان لوازم خانگی ایران هم برای بقاء در این صنعت راهکاری به جز حرکت در این مسیر ندارند.

در حال حاضر با جاگذاری یک چیپ ست چند صد هزار تومانی می توانیم امکان بهره مندی لوازم خانگی را از ظرفیت‌های پرشمار اینترنت اشیا فراهم و از قابلیت هایی همچون بروزرسانی نرم افزارها و خدمات پشتیبانی بهره گیری کرده و رضایتمندی مشتریان را افزایش دهیم.

در حوزه مدیریت پدافند غیرعامل در کشور در حوزه اینترنت اشیا اقدامات خوبی انجام شده و سرورهای پشتیبان را به داخل کشور منتقل کردیم تا سطح امنیتی لوازم برخوردار از اینترنت اشیا را ارتقا دهیم. با تقویت زیرساخت‌های پشتیبانی زمینه کاهش یا قطع وابستگی در حوزه فناوری‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا فراهم شده است.

فقر فناوری‌های نوظهور در صنعت ساختمان گلستان| نیازمند بهره گیری از اینترنت اشیاء هستیم

اگر قرار بر قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و فروش گاز باشد باید فناوری های نوظهور را در کشور توسعه داده و ورود سرمایه گذاران به بخش فناوری های نوظهور را فراهم کنیم که تسهیل در صدور مجوزها و پروانه های کسب و کار این حوزه یکی از پیش شرط های تحقق این موضوع است.

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی مطرح جهان قابلیت هوش مصنوعی را در محصولات خود منظور کرده اند

اعمال مشوق ها و بسته های حمایتی از تولیدکنندگان در بخش های فناوری های نوظهور از دیگر مباحثی است که زمینه رشد شرکت های فناور را محقق می‌کند.

تخفیف و یا حذف مالیات های اعمالی بر فعالان این بخش باید به یکی از مباحث جدی در دستور کار متولیان دولتی قرار بگیرد اگر بر اساس میزان اشتغال و یا ارزآوری ناشی از صادرات معافیت های مالیاتی و یا بیمه‌ای پیش‌بینی شود به طور حق شاهد توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه فناوری های نوظهور خواهیم بود.

توجه به ساختمان های سبز
رضایی: باید نیازهای فناورانه در تمامی حوزه ها اعم از آموزش، اقتصاد، ساختمان و سایر بخش ها احصا و براساس آن تولیدات دانش بنیان ارائه کنیم.

تقویت ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه از جمله راهکارهای تحول آفرین در بخش تولید است؛ در این مسیر باید از شعار فاصله بگیریم و با حمایت از ایده های خلاق و نوین به دنبال بازار های جدید و رونق تولید باشیم.

یکی از تولیدات دانش بنیان در صنعت ساختمان در مبحث اینترنت اشیاء است که می تواند زمینه تحول اساسی از فضای سنتی فعلی به سوی فصل جدید سکونتگاه بشری را فراهم کند.

در حال حاضر با استفاده از برنامه‌های کاربردی همچون واقعیت افزوده می توان قبل از تکمیل و یا بهره برداری از واحدهای مسکونی جانمایی بسیاری از وسایل زندگی مانند مبلمان فرش آشپزخانه را در منزل طراحی کرد و این کارآیی تنها بخشی از فرصت هایی است که فناوری های نوظهور در اختیار ما قرار داده اند.

باید ایده‌ها و طرح‌های نو که بر محور استفاده از اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی طراحی شده را شناسایی و با حمایت‌های مالی امکان کاربردی شدن آنها را در صنعت ساختمان فراهم کنیم.

فقر فناوری‌های نوظهور در صنعت ساختمان گلستان| نیازمند بهره گیری از اینترنت اشیاء هستیم

یکی از مباحثی که در حوزه صنعت ساختمان با چالش روبرو هستیم کم توجهی به ساخت و بهره برداری از ساختمان های سبز است موضوعی که در بسیاری از کشورها سال ها در حال اجرا است.

برای رونق تولید و حمایت از فعالان فناوری های نوظهور باید پرداخت تامین سرمایه در گردش و اعطای منابع مالی به این فعالان تسهیل و تسریع شود.

برای حمایت از فعالان فناوری های نوظهور باید پرداخت تامین سرمایه در گردش و اعطای منابع مالی به این فعالان تسهیل و تسریع شود

برای آنکه بتوانیم در حوزه تولید یک انقلاب اساسی و بنیادین شکل دهیم باید رویکرد و نگاه دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی به مقوله تولید تغییر کند.

هنگامی که نگاه نهادهایی همچون اداره کار، تامین اجتماعی و مالیات در حوزه تولید متحول نشود، دگرگونی در تولید و خلق اشتغال های پایدار غیر مممکن و یا سخت است.

رشد کیفیت ساختمان با استفاده از فناوری‌ها نوین
علاءالدین: صنعت ساختمان با چالش های متعددی دست به گریبان است که از آن جمله می توان به هزینه های بالای سرمایه گذاری و دوره بازگشت طولانی آن اشاره کرد. برای عبور از این تنگناها بهره گیری از فناوری های جدید می تواند نقش بسزایی در مانایی و رشد صنعت ساختمان ایجاد کند.

عدم استقبال نسل جدید از فعالیت های یدی سبب شده تا نیروی کار در بخش صنعت ساختمان کمتر و کمتر شده و هزینه استخدام نیرو افزایش یابد که برای عبور از چالش تلاش شده است تا واحدهای مسکونی خاصی طراحی شود که امکان ساخت کارگاهی آن با سرعت مطلوب و کیفیت حداکثری فراهم شود.

تلاش کردیم با قیمت مناسب سازه هایی هم سو با محیط زیست طراحی کنیم تا جایی که ۹۵ درصد سازه طراحی شده قابلیت بازیافت با سرعت بالا داشته و مابقی هم در زمان قابل قبولی جذب طبیعت می شود. موضوع عایق بندی انرژی در این واحدها بسیار مد نظر قرار گرفته شد و کمترین پرت انرژی یا نفوذ غبار یا صدا را دارا هستند.

سعی شده با تمرکز بر نظارت در مرحله ساخت در کارگاه یا استقرار در محل پیشنهادی مشتری حداکثر کیفیت منظور شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha