۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی
در اتاق بازرگانی تبریز مطرح شد؛

ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

تبریز- معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما امروز در محصولات کشاورزی و صنایع غذایی حدود ۲۵ درصد ضایعات داریم که پرتو دهی می‌تواند این ضایعات را پنج الی ۱۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار بازار، دومین سمینار توسعه کاربرد پرتودهی در صنایع غذایی و کشاورزی شامگاه چهارشنبه با حضور معاون سازمان انرژی اتمی ایران در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

سید پژمان شیرمردی در این سمینار اظهار کرد: امروز اگر اورانیومی وجود نداشته باشد، حدود ۱۰ درصد از برق کل دنیا نیز وجود نخواهد داشت.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: ما امروز در محصولات کشاورزی و صنایع غذایی حدود ۲۵ درصد ضایعات داریم که پرتو دهی می‌تواند این ضایعات را پنج الی ۱۰ درصد کاهش دهد.

وی همچنین گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات ما بحث نگه‌داشت محصولات صادراتی استراتژیک است که به‌عنوان مثال ۹۰ درصد پسته‌ی صادراتی از کشورهای اروپایی برگشت می‌خورد درحالی‌که اگر ما بتوانیم بحث پرتودهی را اجرا کنیم، این محصول که یک شناسنامه برای کشور است، صادر می‌شود و یا در بحث زعفران اگر به‌درستی بتوانیم فرآوری را انجام و به آخرین حلقه‌ی زنجیره‌ی تولید رسیدگی کنیم، قطعاً زعفران تولید شده نیز مرغوبیت بیشتری خواهد داشت.

شیرمردی در پاسخ به شبهاتی که درخصوص تأثیرات منفی پرتودهی بر روی مواد غذایی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: پرتودهی بر روی عوامل ماکرونوترینت و ویتامین‌ها تاثیر بسیار ناچیزی دارد درحالی‌که اگر یک محصول مواد غذایی را بدون پرتودهی نگه داریم به‌طور طبیعی میزان ویتامین‌های آن کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: بعضی افراد نیز شبهه‌ی تاثیر پرتودهی بر روی بو و مزه‌ی محصولات را مطرح می‌کنند درحالی‌که ما برای پرتودهی دز و میزان بهینه‌ای را در نظر می‌گیریم و زمانی‌که قصد پرتودهی محصولات غذایی و کشاورزی را داریم، چند خاصیت از جمله نگه‌داشت و ارگانیکی را بررسی کرده و مطمئن می‌شویم که بو، رنگ و مزه‌ی مواد غذایی تغییر نمی‌کند.

ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

شیرمردی با اظهار تاسف از افرادی که سعی در ایجاد شبهه در بحث پرتودهی می‌کنند، گفت: این تکنولوژی از دهه‌ی ۱۹۵۰ در دنیا در حال اجراست و حتی فضانوردان آمریکایی از غذاهای پرتودهی شده استفاده می‌کنند؛ مگر امکان دارد در جامعه‌ای که ادعای سردمداری اقتصادی جهان را می‌شود، امنیت جانی دانشمندان اهمیت نداشته باشد؟ آیا مدت‌زمان ۷۰ سال برای بررسی این موضوع کافی نیست؟ ما باید وظیفه‌ی خود را در خصوص بیان ظرفیت‌های حوزه‌ی پرتودهی که عامل اصلی برای کاهش مواد نگهدارنده‌ی شیمیایی که به‌عنوان یکی از ریز فاکتورهای سرطان‌زا شناخته می‌شود، انجام دهیم.

وی با اشاره به تنظیم «سند توسعه سامانه‌های پرتودهی کشاورزی در کشور» یادآور شد: ما در این سند میزان تولید محصولات کشاورزی و همچنین تولید محصولات راهبردی را آمایش و ۱۲ نقطه‌ی اولویت‌دار را استخراج کردیم که آذربایجان شرقی یکی از این ۱۲ نقطه است؛ چراکه این استان ظرفیت بالایی در تولید محصولات کشاورزی، پروتئینی، باغی و زراعی و همسایگی با استان‌های غربی و همسایگی با کشورهای مجاور را دارد و آذربایجان شرقی امتیاز بالایی در این سند به خود اختصاص داده‌است.

معاون سازمان انرژی اتمی در خاتمه خاطرنشان کرد: براساس آمارهای منتشرشده کشورهای آمریکا، چین، هندوستان و روسیه بزرگترین سامانه‌های پرتودهی مواد غذایی در جهان را در اختیار دارند و ما باید برای حمایت از افرادی که می‌خواهند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند، اقداماتی را انجام دهیم؛ چراکه طبیعی است فردی که در بحث پرتودهی سرمایه‌گذاری می‌کند باید محصولش را با قیمت متفاوت‌تر عرضه کند و بدین‌جهت افرادی که در این موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند باید از سوی مجلس و دولت حمایت شوند.

ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

نقش ویژه‌ پرتودهی در بهبود کیفیت، نگه‌داشت و دوام عمر محصولات غذایی و کشاورزی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: متأسفانه فعالیت‌های هسته‌ای در کشور ما به‌جهت شیطنت‌هایی که برخی کشورها انجام داده‌اند به‌خوبی برای مردم تبیین نشده‌است تا مردم با نقش انرژی هسته‌ای در کشاورزی، تولید انرژی، صنعت، بهداشت و درمان و ... آشنا شوند.

محمد کلامی ادامه داد: جنگ روسیه و اوکراین اهمیت امنیت غذایی را به همه‌ی دنیا ثابت کرد و شاید اقتصاددانان بدبین به این دلیل آینده اقتصاد را منفی می‌بینند که رشد جمعیت دارای تصاعد هندسی و رشد مواد غذایی دارای تصاعد حسابی است و نقطه‌ای فراخواهد رسید که جمعیت بر غذا غلبه خواهد کرد.

وی با بیان این‌که منابع موجود در زمین کفاف تأمین غذای بشریت را نخواهند داشت، افزود: پرتودهی می‌تواند در بهبود کیفیت، نگه‌داشت و دوام عمر محصولات غذایی و کشاورزی نقش ویژه‌ای داشته باشد.

مانع تراشی دشمنان با هدف جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی گفت: تولیدکنندگان می‌توانند برای نگه‌داشت محصولات خود از این تکنولوژی استفاده کرده و محصولاتی را با ماندگاری بیشتر تولید کنند.

غلامرضا نوری افزود: از فعالان عرصه استاندارد و بهداشت تقاضا داریم که سوالات خود را به‌صورت علمی مطرح کنند که دراین‌صورت قطعا پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای را خواهند شنید؛ چراکه اگر به‌صورت کاملاً ایده‌آل و مطلق نگاه کنیم، حتی نفس‌کشیدن انسان‌ها و حیوانات نیز مخلّ محیط‌زیست هستند ولی ما در کشور خود با جمعیت بالای ۸۰ میلیونی و با ضریب امنیت غذایی ۷۰ درصدی مواجه هستیم و با توجه به برنامه‌ی افزایش جمعیتی که در پیش گرفته‌ایم، رفته‌رفته نیاز ما به بحث امنیت غذایی بیشتر خواهد شد و ما باید از همه‌ی روش‌های ممکن برای تامین امنیت غذایی استفاده کنیم.

ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

وی خاطرنشان کرد: بحث پرتودهی موضوعی عجیب و تازه‌ای نیست چراکه بسیاری از محصولاتی که ما به کشور وارد می‌کنیم، از این طریق تولید و بسته‌بندی شده‌اند و کسانی که در کشورهای دنیا با چاپ مقالات قصد ایجاد شبهه دارند، می‌خواهند مانع پیشرفت امنیت غذایی ما شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رژیم غاصب صهیونیستی که صدها کلاهک هسته‌ای دارد، علی‌رغم اعلام رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن استفاده‌ی نظامی از انرژی هسته‌ای، همچنان قصد ایجاد شبهه و مانع در راستای پیشرفت کشور ما را دارد و همه این کشورها با علم به این‌که هدف ما صرفا استفاده‌ی صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در بحث دانش و فناوری است، قصد ایجاد مانع برای این فعالیت‌های علمی و صلح‌آمیز ما را دارند.

وی، با اشاره به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از بحث پرتودهی مواد غذایی نیز گفت: خوشبختانه امسال در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اولین‌بار در کنار موضوع دانش بنیان، بحث استفاده از پرتودهی نیز در بودجه گنجانده شد و این‌موضوع جزء فعالیت‌هایی است که مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

ضرورت جبران عقب‌ماندگی ۷۰ ساله در بحث پرتودهی
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه هر موقع بحث انرژی هسته‌ای مطرح می‌شود موضوع به سمت مسائل سیاسی و نظامی سوق داده می‌شود درحالی‌که مقصود اصلی ما استفاده صلح‌آمیز از انرژی است و همان‌طور که اشاره شد ما ۷۰ سال در بحث پرتودهی عقب هستیم و باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

محمد باقری‌بنابی ادامه داد: مطمئن باشید اگر این‌موضوع خطری برای امنیت مردم داشت، کشورهای روسیه، هندوستان، چین و آمریکا این سامانه را در کشور خود مستقر نمی‌کردند بنابراین ما و شبانه‌روزی کار کنیم تا این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: ما بعد از ۷۰ سال عقب‌ماندگی برای اولین‌بار بحث حمایت از موضع پرتودهی را در بودجه سال ۱۴۰۱ گنجاندیم و هرگونه آمادگی خود را برای حمایت از استقرار شرکت‌های پرتودهی در شهرستان بناب اعلام می‌کنیم و از فعالان بخش خصوصی نیز می‌خواهیم که وارد این عرصه شوند چراکه اگر ما بحث پرتودهی راه‌اندازی می‌کردیم مقدار زیادی از دورریزهای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ما کاهش پیدا می‌کرد.

اهمیت دو چندان پرتودهی در آذربایجان شرقی به‌عنوان قطب تولید محصولات غذایی
دبیر انجمن صنایع غذایی استان نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی عبارت است از دسترسی همه آحاد مردم به غذای کافی و سالم جهت بهره‌مندی از جسم سالم که با سایر سطوح امنیت ملی ارتباط تنگاتنگی دارد.

رضا جعفری افزود: بحث پرتودهی در موضوع تامین و کیفیت مواد غذایی بسیار تاثیرگذار است و اهمیت این‌موضوع در استانی مانند آذربایجان شرقی که بیش‌از ۵۴ درصد صادرات حوزه‌ی شیرینی و شکلات شامل محصولات این استان است و ۵۵۰ کارخانه دارای پروانه بهره‌برداری در تولید مواد غذایی فعالیت می‌کنند، دوچندان می‌شود.

ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

امروز صنایع غذایی یکی از حیاتی‌ترین مسائل برای بشریت است
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز نیز طی سخنانی گفت: امروز صنایع غذایی یکی از حیاتی‌ترین مسائل برای بشریت است و در کشور ما سالانه میلیون‌ها تن ضایعات مواد غذایی به وجود می‌آید.

قاسم قویدل ادامه داد: ما با استفاده از سامانه‌ی پرتودهی می‌توانیم میزان زیادی از ضایعات محصولات غذایی و کشاورزی را کاهش دهیم چراکه این سامانه هیچ اثرات منفی نداشته و ماندگاری مواد غذایی را نیز بیشتر می‌کند.

ضایعات ۲۵درصدی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما تاکنون نتوانستیم آن‌طورکه باید مزایای استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به مردم تبیین کنیم و سوالات زیادی در اذهان مردم به‌وجودآمده است که اگر ما قصد تولید بمب هسته‌ای نداریم چه لزومی دارد هزینه‌های زیادی بابت داشتن این انرژی متحمل شویم؛ درحالی‌که این دانش ذاتاً یک دانش انسانی و صلح‌آمیز است و متأسفانه برخی کشورها هستند که این دانش را به سمت مسائل نظامی سوق داده‌اند.

قویدل متذکر شد: علت مانع‌تراشی دشمنان در این مسیر تنها اتهام استفاده و تولید بمب اتمی نیست بلکه آن‌ها نمی‌خواهند ما در دانش‌های مختلف این عرصه موفقیت‌هایی را کسب کنیم

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در خاتمه عنوان کرد: ما از دولت انتظار داریم که برای حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش سوبسید لازم را بدهد؛ چراکه با دادن این سوبسید بحث پرتودهی انجام‌شده و از دورریز و ضایعات میلیون‌ها تن میوه و محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha