۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مانع تراشی بانک‌های گلستان برای تولید| قیمت مزایده املاک شهرک صنعتی صوری است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مانع تراشی بانک‌های گلستان برای تولید| قیمت مزایده املاک شهرک صنعتی صوری است

گرگان- قیمت بالای مزایده بانکی واحدهای تولیدی در تملک، سبب شده تا رقابت برای تولید کمترشود، از نگاه تولیدکنندگان استان گلستان، بانک‌ها با این اقدام مانع رونق تولید می‌شوند.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: ایجاد بستر مناسب به منظور استقرار واحدهای صنعتی از مهم‌ترین اهداف ساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، با این حال بسیاری از فعالان اقتصادی علاقمند به توسعه کسب و کار موفق به این اقدام نمی شوند چراکه موانعی نظیر کمبود زمین در شهرک های صنعتی استان گلستان وجود دارد و از طرفی برای استفاده از ظرفیت آن دسته از واحدهای صنعتی که تعطیلند و در تملک بانک ها قرار دارند هم به گفته فعالان اقتصادی، بانک ها برای عرضه این املاک مانع تراشی و گران فروشی می کنند.

موضوعی که این روزها باعث دلسردی بخش تولید از ادامه فعالیت شده است چراکه نبود فضای مناسب برای توسعه کار درآمد واحدهای صنعتی را محدود کرده است. «سید رضا مهاجر» مدیرعامل شرکت پیشرو صنعت مهاجر، که در حوزه ام دی اف و ساخت وسایل اداری فعالیت می کند یکی از کسانی است که به این مساله انتقاد دارد.

به گفته او، قیمت گذاری غیرکارشناسی بانک بر روی واحد صنعتی متروکه ای که در تملک بانک قرار دارد باعث شده تا نتواند کسب و کاری که دست کم ۲۰ اشتغال مستقیم ایجاد کرده را توسعه دهد. در این گفتگو مهاجر برایمان از دغدغه و مشکلات این حوزه بیشتر توضیح می دهد.

* چه مدت در این زمینه مشغول کار هستید و چه میزان فرصت شغلی را ایجاد کردید؟
نزدیک به ۴۰ سال مشغول به ساخت وسایل اداری و کابینت هستم، با پشتکار و انگیزه فراوان کار را شروع کردم و هنوز نیز همان پشتکار اولیه را در کار خود دارم. اما متاسفانه عده ای به دنبال این هستند که جلوی تولید را بگیرند و چوب لای چرخ تولید بگذارند، این موارد انسان را از انجام فعالیت مفید باز می دارد.

قیمت گذاری غیرکارشناسی بانک بر روی واحد صنعتی متروکه ای که در تملک بانک قرار دارد باعث شده تا کسب و کار توسعه نیابند

متاسفانه در برخی مواقع شرایط به گونه ای پیش می رود که هر کسی که پول دارد می تواند چرخ تولید را متوقف کند و بانک ها نیز یکی از این موارد هستند. به عنوان یک تولید کننده معتقدم بانک ها عامل تمام بدبختی های حوزه تولید هستند.

* بانک چه مانعی را برای توسعه کار شما ایجاد کرده است ؟
در کنار کارگاه تولیدی شهرک صنعتی علی آباد یک سوله و یک کارخانه متروکه وجود دارد که با آنکه به مزایده گذاشته شده اما مبلغ اعلامی غیر کارشناسی و حتی بعضا صوری است و همین امر سبب شد که ما نتوانیم آن سوله را خریداری کنیم . متاسفانه نگاه بانک در خرید و فروش زمین های شهرک های صنعتی، تولیدی نیست و بیشتر به این فکر می کند که اگر این زمین خریداری نشود فردا قیمت آن بالاتر خواهد رفت در حالیکه اگر یک قیمت کارشناسی برای این فضا بگذارند ما توان این را داریم که ملک را خرید کرده و برای بیش از۲۰ نفر دیگر شغل ایجاد کنیم.

بیش از سه دوره مزایده برگزار شده اما چون قیمت بالا بود کسی رغبت به خرید این مکان نداشت، نامه نگاری های زیادی داشتیم تا مسئولان کمک و همراهی داشته باشند بتوانیم این فضا را برای گسترش فعالیت خود تهیه کنیم اما متاسفانه تاکنون به جوابی نرسیدیم.

مانع تراشی بانک‌های گلستان برای تولید| قیمت مزایده املاک شهرک صنعتی صوری است

* تولیدتان بیشتر در چه زمینه ای است؟
وسایل اداری فایل، میز و صندلی تولید می کنیم و علاوه بر تامین نیازهای داخل استان به دیگر استان ها هم محصول ما ارسال می شود. برای گسترش کار به دنبال این بودیم که سیلویی که در نزدیک کارگاه به صورت متروکه قرار دارد را خریداری کنیم تا بتوانیم درهای ممبران تولید کنیم، اما از آنجایی که فضای تولید ما کم است و برای تولید درهای ممبران نیاز به دستگاه بیشتر و فضا مناسب تری دارد، فعلا نتوانستیم در این حوزه اقدامی انجام دهیم.

* تهیه مواد اولیه برای تولید کارگاه به چه صورت است؟
از سه شرکت بزرگ در سمنان، مازندران و خوزستان برای خرید مواد اولیه کارگاه اقدام می کنیم. در خصوص تامین مواد اولیه مشکلی نداریم اما یک دوره که شاهد افزایش قیمت ها و تورم بودیم با وجود اینکه مواد را خریداری کردیم و هزینه آن را پرداخت کردیم اما شرکت بعد از ۱۰ روز مواد را برای ما ارسال نکرد و قیمت را افزایش داد و ما مجبور شدیم که جنسی را که ۱۵۰ میلیون خریداری کردیم به دو برابر قیمت از این شرکت تحویل بگیریم این معضل بزرگی است که واقعا همه تولید کننده گان با آن مواجه هستند و اگر هم با قیمتی که گفتند خریداری نکنیم دیگر نمی توانیم از جای دیگر مواد اولیه را تامین کنیم.

* تاثیر افزایش حقوق کارگران بر روند کار شما چگونه بوده است؟
در کار ما یک کارگر باید به تجربه و تخصص مورد نیاز دست پیدا کند تا بتواند درآمد معقول برای خود و کارگاه داشته باشد. در حال حاضر ما کارگر هایی داریم که بیش از ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و در عین حال کارگرهای نیز وجود دارد که حتی نمی توان به آنها دومیلیون تومان حقوق داد. چرا که آنها هنوز به تجربه و تخصص لازم دست پیدا نکرده‌اند.

* دیگر چالش های حوزه تولید؟
بیشترین مشکل ما در حوزه بانک هاست، سامانه نظارتی در این خصوص وجود ندارد و آنها به هر قانونی که خودشان می‌خواهند عمل می کنند. بحث دیگری که شرایط کار را برای ما سخت کرده، بیمه تامین اجتماعی است. الان برای کارگری که در ماه دو میلیون تومان توان تولید ندارد و تازه کار هست چیزی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا دو میلیون تومان هزینه بیمه می شود.

در خصوص تامین مواد اولیه مشکلی نداریم اما یک دوره که شاهد افزایش قیمت ها و تورم بودیم با وجود اینکه مواد را خریداری کردیم و هزینه آن را پرداخت کردیم اما شرکت بعد از ۱۰ روز مواد را برای ما ارسال نکرد و قیمت را افزایش داد

کارگاه باید تولید داشته باشد که ما بتوانیم این همه هزینه بیمه بدهیم، در عین حال بیمه تامین اجتماعی در برابر هزینه ای که از مردم دریافت می کند خدمات خاصی ارائه نمی دهد. اگر هزینه ای که برای بیمه پرداخت می شود در یک حساب دراز مدت واریز کنیم بعد از ۱۰ سال کارگر من به بازنشستگی با رقمی بیشتر از حقوق بیمه تامین اجتماعی، خواهد رسید

* در حوزه مالیات چطور؟
خوشبختانه در خصوص مالیات در شهرک های صنعتی از تخفیف پنج ساله برخوردار هستیم دارایی و مالیات در شهرستان علی آباد با ما همکاری عالی دارند، و طبق خرید و فروشی که انجام می شود مالیات خود را پرداخت می کنیم.

* فضای تولید را در گلستان چگونه می بینید؟
کارگر در استان خیلی ارزان است هیچ جای کشور کارگر به اندازه گلستان وجود ندارد که با پنج الی شش میلیون تومان بخواهند کار کند و از لحاظ جغرافیایی، پتانسیل و نیروی کار فضای بسیار مناسبی برای تولید وجود دارد. اما متاسفانه مسئولان استان آنگونه که باید با تولید کنندگان همراهی ندارد، وعده زیاد می دهند ولی هیچ کدام آنها عملیاتی نمی شود خرید یک سوله و انبار را بارها دنبال می کنیم و مسئولان زیادی آمدند و از کارگاه ما بازدید داشتند، در خصوص مشکل خود نامه ای در سفر رئیس جمهوری زدیم اما هنوز از سرنوشت آن خبری نیست.

کد خبر: ۱۵۵٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha