۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
روشهای نوین آبیاری گران تمام میشود| آکواپونیک؛ روش نوآورانه قطر برای رشد محصولات کشاورزی در محیط خشک
بازار گزارش می دهد؛

روشهای نوین آبیاری گران تمام میشود| آکواپونیک؛ روش نوآورانه قطر برای رشد محصولات کشاورزی در محیط خشک

در حالی که کشاورزان ایرانی به دلیل بالا بودن قیمتها راغب به استفاده از روشهای نوین آبیاری نیستند، قطر برای کاهش مصرف آب از روش نوآورانه آکواپونیک که ترکیبی از آبزی پروری و هیدروپونیک است بهره می گیرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در سال های گذشته، تغییرات آب و هوایی به ویژه افزایش شدید دما و کمبود بارندگی در تابستان به یک مشکل جدی برای کشاورزی جهان تبدیل شده است که همه باید با آن دست و پنجه نرم کنند، به ویژه کشاورزانی که مجبور هستند محصول خود را با این شرایط تطبیق دهند.

در روش آبیاری استفاده از دیواره های سرامیکی در مقایسه با آبیاری قطره ای تا ۹۵ درصد صرفه جویی آب رقم می خورد

اثربخشی استفاده از روش آبیاری باستانی ایرانی در صنعت کشاورزی در شرایط بحران آب
کارشناسان بسیاری در سراسر جهان سعی کرده اند راهکارهایی برای کشت و زرع در چنین شرایطی با بیشترین بهره وری و کمترین مصرف آب پیشنهاد بدهند و تولیدکنندگان و مخترعانی نیز در این راستا روشهایی را ابداع کرده اند. به طوری که یکی از روشهای ابداعی که به طور خاص به منظور بیابان زدایی طراحی شده است بر عملکرد هوشمند گیاه تکیه دارد. علیرضا اعتمادی طراح این سیستم آبیاری زیر سطحی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: این روش آبیاری را در واقع از آبیاری باستانی ایرانی الهام گرفته ایم. در گذشته ها روال آبیاری یه این نحو بوده که کوزه سفالی تا ۲متر را در کنار گیاه قرار می دادند که به مدت طولانی از کوزه ها آب ترشح می شده و تا چند ماه می توانسته اند مزارع و باغات خود را آبیاری کنند.

وی افزود: ما از این سیستم روی «دیواره های سرامیکی» استفاده کردیم و محصولاتی تولید کردیم که آب را نگه می دارند و به صورت عرق کردن از دیواره های رطوبتی مهیا می کنند تا ریشه گیاه بتواند رطوبت را پیدا کند. درواقع وقتی گیاه این محصولات سرامیکی (آوند) را زیر خاک پیدا می کند ریشه اش به صورت پیله دور آوندها می پیچد و شروع به مکش آب درون آن می کند.

این طراح سیستم آبیاری زیرسطحی همچنین در پاسخ به این سوال که روش طراحی شده چقدر در کاهش مصرف آب موثر است گفت: در مقایسه با آبیاری قطره ای بین ۸۳ درصد تا ۹۵ درصد صرفه جویی آب داریم. ضمن اینکه بین ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز رشد گیاه بهبود یافته است و از سوی دیگر سالانه حدود ۶۰ درصد کود کمتر مصرف می شود.

کشاورزان راغب به استفاده از روشهای نوین آبیاری نیستند چون توان پرداخت هزینه های بالای نصب و راه اندازی این سیستمها را در مزارع و باغات خود ندارند

سیستم های آبیاری نوین در مرحله اول اجرا گران تمام می شود
بر اساس این گزارش، در بخش عظیمی از مزارع و باغات ایران روشهای آبیاری کماکان سنتی است و عمدتا به دلیل بالا بودن هزینه های نصب و بهره برداری از روشهای نوین آبیاری کشاورزان راغب به استفاده از این روشها نیستند.

محمود رضوی تولید کننده تجهیزات آبیاری در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در بحث استفاده یا عدم استفاده از روشهای نوین آبیاری مساله حائز اهمیت این است که سیستم های آبیاری نوین از لحاظ هزینه ای در مرحله اول اجرا گران تمام می شود؛ یعنی اگرچه صرف چنین هزینه ای برای راه اندازی روشهای نوین در دراز مدت مقرون به صرفه است اما مساله مهم این است که کشاورز در پرداخت اولیه می ماند.

وی افزود: بنابراین تا زمانی که حمایت سازمانهای دولتی مربوطه از کشاورز نباشد و در قالب اعطای یکسری تسهیلات به کشاورز کمک نشود تا به سمت استفاده از این روشهای آبیاری نوین بروند مشکلات کما فی سابق باقی است.

یکی از خلاقانه‌ترین روش‌های قطری ها برای پرورش محصولات کشاورزی آکواپونیک؛ یعنی ترکیبی از آبزی پروری و هیدروپونیک است

روشهای خلاقانه قطر برای رشد محصولات کشاورزی در محیط خشک
بر اساس این گزارش، در حالی که آبیاری محصولات کشاورزی در کشورهایی همچون ایران و کشورهای عربی که با بحران کم آبی مواجه هستند یک آیتم بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود یکی از کشورهایی که در این مسیر با جدیت به دنبال استفاده از روشهای نوین آبیاری و همچنین روشهای کشت نوینی است که مصرف آب را تا حد قابل توجهی کاهش دهد، کشور قطر است.

در واقع هرچند کشاورزی در آب و هوای بیابانی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما قطر هدف خود را متحول ساختن راه حل های رشد محصولات کشاورزی در محیط خشک خود کرده است. به عنوان مثال یک شرکت کشاورزی قطری به نام AGRICO طی چند دهه اخیر با آموختن از کارشناسان در سراسر جهان و همچنین نشان دادن راه‌حل‌های محلی برای آموزش به کشاورزان نوظهور، چالشهای آب و هوایی را برطرف کرده است.

احمد الخلاف رئیس این شرکت کشاورزی در گفتگو با یورونیوز اعلام کرده است: ما محیط سختی برای پرورش میوه و سبزیجات داریم، بنابراین برای تولید در تمام طول سال، روی توسعه کشاورزی هوشمند تمرکز می کنیم.

بر اساس این گزارش، این شرکت کسب و کارهای مستقر در منطقه را تشویق می کند تا تمرکز خود را به امنیت غذایی و پایداری معطوف کنند چرا که این امر خود کلید خودکفایی است.

نکته جالب توجه اینکه گلخانه های فصلی AGRICO برای محصولات مختلف در تمام طول سال با استفاده از تکنولوژی پیشرفته کشاورزی استفاده می شود. یکی از خلاقانه‌ترین روش‌های آن‌ها آکواپونیک است؛ یعنی ترکیبی از آبزی پروری و هیدروپونیک که در آن باکتری‌ها به تغییر مواد دفعی از مخازن ماهی کمک می‌کنند تا گیاهان را بارور کنند و سپس نیتروژن اضافی را جذب کنند و آب تصفیه‌ شده را به مخازن برگردانند.

بر اساس این گزارش، برای اولین بار AGRICO آکواپونیک و کشاورزی عمودی با نور LED را به یک فروشگاه مواد غذایی در قطر برد که نه تنها گیاهان تولیدی در این روش بسیار سالم هستند بلکه آب کمتری مصرف می شود و د محصول بیشتری دریافت می شود.

به گفته طراحان این سیستم، این فناوری قادر به رشد گیاهان مختلف از جمله گیاهان و همچنین میوه هایی مانند خربزه و گوجه فرنگی است.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید نصری IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      3 2
      بنده در یزد روش آکواپنیک را اجرا و به نتیجه هم رسیدم. متأسفانه به دلیل حمایت نکردن جهاد کشاورزی استان در جهت گسترش و صنعتی کردن طرح بنده برشکست شدم و طرح رها شد
      • بیرانوند IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
        0 0
        عزیز رشوه میدادی حل بود
    • مموتی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 0
      طرح مختص و اختراع قطر نیست ولی بازم دمشون گرم ک ب فکر امنیت غذایی هستن و از علم و فناوری بقیه کشورها استفاده می کنن...
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      سلام بنده کارشناس ارشد رشته آب با ۳۵ سال سابقه خدمت دوستان عرض کنم که موضوع بهره وری دراین بخش مثل تمام مشکلات ایجاد شده رها شده درآمدمان مصرف بخش کشاورزی که حدود ۹۰ درصد مصرف سالانه است حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است