۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
به دنبال نقشه راه همکاری بلندمدت با هند هستیم
وزیر امور خارجه:

به دنبال نقشه راه همکاری بلندمدت با هند هستیم

وزیر امور خارجه با بیان این‌که به دنبال ترسیم و نهایی کردن نقشه راه همکاری بلندمدت با هند هستیم، گفت: از بدو ورود به این کشور شاهد محکومیت اقدام خودسرانه اهانت به پیامبر اکرم (ص) بودیم.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بنا به دعوت «سوبرامانیام جایشانکار» همتای هندی به دهلی نو سفر کرده بامداد امروز (چهارشنبه) ۱۸ خرداد ماه در بدو ورود به هند در جمع خبرنگاران گفت: در شرایطی سفرم به هند انجام می‌شود که در روزهای اخیر اقدامی خودسرانه در این کشور توسط یکی از افراد حزبی صورت گرفته و به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام اسائه ادب شده است.

وی با بیان این‌که از بدو ورود از زبان مقامات هند شاهد این گفتار هستیم که این اقدام خودسرانه از سوی دولت هند قویا محکوم و مردود اعلام می‌شود، اظهار داشت: هند همواره در مسیر همزیستی مسالمت آمیز حرکت کرده و همه ادیان در صلح و آرامش زندگی کرده‌اند. مسلمانان نمی‌توانند به هیچ وجه اسائه ادب به ساحت پیامبر عظیم الشان اسلام را تحمل کنند و در عین حال انتظار ما از رهبران هند شنیدن همین جمله بود که همزیستی مسالمت آمیز همه ادیان و فرق همانگونه که در طول تاریخ در هند شاهد بودیم در همه مقاطع مورد توجه مسؤولان این کشور است و امیدواریم در گفت‌وهای امروز و همچنین در رایزنی‌هایی که خواهیم داشت، تکرار این جملات را از زبان مقامات هند شاهد باشیم.

به گزارش فارس، سفیر هند در تهران نیز اخیرا و در پی اهانت به پیامبر اکرم (ص) به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شد.

روابط ایران و هند در شرایط بسیار خوبی قرار دارد
وی با بیان این‌که روابط ایران و هند در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، اظهار داشت: ما در تبادل هیأت‌ها بین دو کشور به ویژه در دولت جدید شاهد رشد و توسعه مناسبات همه جانبه از جمله در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی هستیم. امروز علاوه بر نخست‌وزیر و مشاور امنیت ملی هند، گفت‌وگوهای مفصلی را با همتای خود خواهم داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما در تهران با وزیر خارجه هند توافق کردیم که در خصوص ترسیم یک نقشه راه همکاری بلندمدت بین دو کشور اقدام کنیم. یکی از دستورکارهای اصلی ما گفت‌وگو و رایزنی با مقامات عالیرتبه هند و همین طور همتای اینجانب در خصوص ترسیم و نهایی کردن این نقشه راه است.

سفر امیرعبداللهیان در راستای توسعه مناسبات دو کشور و انجام رایزنی‌های راهبردی درباره همکاری‌های دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین قرار است در این سفر از شهرهای بمبئی و حیدرآباد نیز بازدید کند. امیرعبداللهیان در طول اقامت در هند در کنار گفت‌وگو با مقامات رسمی، نشست ها و دیدارهایی را نیز با علمای مذهبی، مقامات و شخصیت‌های محلی و همچنین تجار و ایرانیان مقیم هند برگزار خواهد کرد.

اوایل بهمن سال گذشته قرار بود امیرعبداللهیان به دهلی نو برود که به دلیل ابتلای وزیر خارجه هند به کرونا این سفر به تعویق افتاد در همان زمان هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگار فارس گفت که این سفر در دستورکار قرار دارد و انجام خواهد شد. قبل از آن هم قرار بود حسین امیرعبداللهیان شهریور ماه سال گذشته هم بنا به دعوت همتای هندی به دهلی نو سفر کند که به دلیل همراهی در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به تاجیکستان برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای این سفر به بعد موکول شد. البته وزرای خارجه دو کشور ۲۹ بهمن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ۳۰ اردیبهشت با سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند در خصوص مهم‌ترین موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه و همچنین برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی تلفنی گفت‌وگو و رایزنی کرد. وزیر خارجه هند در این گفت‌وگو دعوت از همتای ایرانی برای سفر به این کشور را تجدید کرد.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha