۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
 بخش خصوصی کشورهای عضو سازمان بیسک بر توسعه همکاری‌ها تمرکز کنند
در همایش ایران و سازمان اقتصادی دریای سیاه تأکید شد

بخش خصوصی کشورهای عضو سازمان بیسک بر توسعه همکاری‌ها تمرکز کنند

در همایش ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه بر نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه همکاری‌های بخش خصوصی کشورهای عضو تأکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، همایش بین‌المللی «ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه؛ چشم‌اندازها برای همکاری» با حضور مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، لازار کومان سکو، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه (بیسک)، سفرای کشورهای عضو، نماینده سازمان ملل متحد در تهران، دبیرکل اکو، نمایندگان بخش خصوصی ایران و کشورهای حوزه دریای سیاه به همراه مدیران ارشد و کارشناسان وزارتخانه‌ها برگزار شده و حاضرین به تبادل نظر پیرامون راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی پرداختند.

استقبال از همکاری ایران با سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه
«استفان پریسنر» هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران در اظهاراتی در این همایش گفت: می‌خواهیم همکاری را با ایران در پنج سال آینده داشته باشیم. از همکاری ایران با سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه استقبال می‌کنیم. تبعات جنگ در اوکراین جهانی است و زنجیره تأمین غذا دچار اختلال شده و باید بر صلح تمرکز کنیم.

وی افزود: باید به راه حلی برای بحران جهانی غذا دست یابیم. نیازمند همکاری برای مقابله با چالش‌هایی هستیم که با آن روبرو هستیم. می‌خواهیم تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم. فاصله زیادی بین کشورهای مختلف در دستیابی به فناوری‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: هر چقدر چالش داشته باشیم نمی‌توانیم به تنهایی با آن مقابله کنیم و نیازمند تلاش‌های منطقه‌ای هستیم تا به توسعه پایدار دست یابیم.

ایران فعال‌ترین همکار گفت‌وگوهای سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه
«لازار کومانسکو» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه نیز طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: سال ۲۰۲۲ سی‌امین سالگرد این سازمان است و ابتکار ایران برای برگزاری این نشست را ارج می‌نهیم. ایران فعال‌ترین همکار گفت‌وگوهای این سازمان بوده است.

وی اضافه کرد: همکاری‌ها در گذشته بین ما و ایران بر تأمین مالی، انرژی و کشاورزی و ...استوار بوده و از علاقه‌مندی ایران در سال‌های گذشته برای همکاری با این سازمان خرسندیم. این رویداد اولین در نوع خودش است و امیدوارم دیگران نیز جا پای ایران بگذارند. در حال حاضر شرایط کنونی در منطقه برای اهداف سازمان به منظور صلح و ثبات و رفاه خیلی مناسب نیست. امیدوارم خردورزی در منطقه ما حاکم شود و از دست دادن جان‌های معصوم را در جنگ اوکراین نبینیم و به راهکاری برسیم و وقت آن رسیده که این خشونت‌ها پایان یابد.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه افزود: این سازمان به عنوان قدیمی‌ترین سازمان در دریای سیاه شناخته شده و وظیفه اصلی ما این است بین دو قاره آسیا و اروپا پیوند ایجاد کنیم.

لازار کومانسکو» همچنین به ۱۳ عضو این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش‌های این سازمان همکاری برای توسعه اقتصادی پایدار است. این سازمان در سالیان متمادی توانسته ابزاری برای همکاری چندجانبه در منطقه باشد. ما در این منطقه با چالش‌هایی روبرو هستیم. از زمان تشکیل این سازمان توانستیم یک خانواده را تشکیل دهیم. این خانواده بزرگ اعضای ناظر و کشورهای طرف گفت‌وگو دارد. ۲۰ کارگروه زیرمجموعه این سازمان است.

وی به دستاوردهای این سازمان اشاره کرد و گفت: رویکرد بلندمدتی را برای اهداف خود طراحی کردیم از جمله بازنگری درباره طول دوره ریاست سازمان، سطح مشارکت در فعالیت‌های سازمان. مشارکت ایران همواره عالی بوده است.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه گفت: نیاز به همکاری ماهوی و قوی‌تر بین اعضای سازمان، اعضای ناظر و کشورهای طرف گفت‌وگو وجود دارد. باید برای چالش‌های آینده آماده باشیم. الان در فرآیندی هستیم که امیدواریم فضا برگردد و به همکاری اقتصادی در منطقه بپردازیم. باید به سمت شرق و غرب توجه داشته باشیم. از ایران برای سازماندهی این رویداد تشکر کنیم و این مشوقی است که روابط بین اعضای سازمان، اعضای ناظر و کشورهای طرف گفتگو گسترده‌تر شود.

امیدواری به همکاری اکو و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه
«خسرو ناظری» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو نیز دیگر سخنران این نشست بود و اظهار داشت: ما خط آهن استانبول- تهران - اسلام آباد و خط آهن استانبول- آلماتی - بندرعباس را داریم که بسیار مهم هستند و دنبال راه‌اندازی قطار کانتینربر هستیم. ما در اکو کریدورهای موازی هم داریم مثل جاده اسلام آباد- تهران - ترکیه و ...

ناظری همچنین گفت: پتانسیل فراوانی برای همکاری بین اکو و بیسک وجود دارد و امیدواریم در آینده شاهد همکاری بیشتر بین این دو سازمان باشیم.

توسعه همکاری‌های بخش خصوصی کشورهای عضو دریای سیاه
همچنین با مدیریت فرزاد مهرانی، سرپرست امور بین‌الملل اتاق ایران و با حضور هیرلا کارمن گرگو، سفیر رومانی، دراگان تودوروویچ، سفیر صربستان، محت اویلوکچو، دبیرکل BSEC-اتحادیه حمل‌ونقل دریای سیاه BSEC-URTA، حسن اسفندیار، مدیرکل امور بین‌الملل هلال احمر ایران و نماینده بخش کشاورزی، پنل بخش خصوصی برگزار شد.

در این پنل نقش مهم بخش خصوصی، شرکت‌ها و نهادهای غیردولتی برای تحقق اهداف کشور و برنامه‌های توسعه ملی در حمل‌ونقل، امنیت غذایی، اقلیم و مدیریت فجایع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین بر نقش اتاق‌های بازرگانی در توسعه همکاری‌های بخش خصوصی کشورهای عضو، تأکید شد.

علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران و علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز در پنل بخش خصوصی درباره وضعیت بخش‌های مذکور، فرصت‌ها و چالش‌ها به سخنرانی پرداخته و نقش بخش خصوصی در نیل به هدف توسعه همکاری‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه را مورد تأکید قرار دادند.

سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۲ از سوی ۱۱ کشور شامل کشور جمهوری آلبانی، جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری بلغارستان، گرجستان، جمهوری یونان، جمهوری مولداوی، جمهوری مقدونیه شمالی، رومانی، فدراسیون روسیه، جمهوری صربستان، جمهوری ترکیه و اوکراین تأسیس شد. دبیرخانه دائمی آن در استانبول- ترکیه مستقر است. این سازمان منطقه‌ای با وسعت ۲۰ میلیون کیلومتر مربع، بازاری با ظرفیت ۳۴۰ میلیون نفر را داراست. این منطقه پس از منطقه خلیج فارس به عنوان دومین منطقه بزرگ منابع نفت و گاز طبیعی همراه با ذخایر غنی ثابت شده از منابع معدنی، مواد و دیگر منابع طبیعی شناخته می‌شود و در حال تبدیل شدن به یکی از کریدورهای اصلی حمل‌ونقل و انرژی
اروپا است. در حال حاضر ایران عضو ناظر این سازمان است.

همچنین اتحادیه مؤسسات شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کشورهای عضو شورای همکاری‌های اقتصادی حوزه دریای سیاه"BSEC-URTA" در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱ از سوی ۱۱ موسسه ضامن و صادرکننده کارنه‌تیر کشورهای منطقه، در حاشیه اجلاس دولتی کشورهای عضو همکاری‌های اقتصادی حوزه دریای سیاه تأسیس شد. هدف اصلی این اتحادیه تبادل نظر و همکاری جهت رونق و توسعه حمل‌ونقل و تجارت در منطقه و فرا منطقه است.

اتاق ایران یکی از اعضای "BSEC-URTA" بوده و در کمیته‌های آن نقش فعالی دارد. اتاق‌های بازرگانی و مؤسسات ضامن و صادرکننده کارنه‌تیر عضو این اتحادیه از کشورهای ترکیه، آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، گرجستان، یونان، مالدوی، رومانی، روسیه، صربستان، مقدونیه، اکراین و لیتوانی بوده و انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل UND، اتحادیه مشترک اتاق بازرگانی و سندیکای حمل‌ونقل ترکیه TOBB-UND، شرکت Rosgosstrakh روسیه و اتحادیه حمل‌ونقل عربی AULT) ) نیز از دیگر اعضای فعال اتحادیه هستند.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha