۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
ظرفیت مغفول مانده گیاهان دارویی در اصفهان| اشتغالزایی مناسب برای مناطق محروم
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ظرفیت مغفول مانده گیاهان دارویی در اصفهان| اشتغالزایی مناسب برای مناطق محروم

اصفهان - رئیس زاده، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: گیاهان دارویی از صنایع مغفول مانده اصفهان است و برای توسعه صادرات آن باید همه نهادهای مرتبط در راستای رفع موانع تولید و فروش تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، استان اصفهان مهد صنایع دستی و گیاهان دارویی در جهان است چراکه از یک سو یک سوم صنایع دستی جهان و ۶۰ درصد صنایع دستی کشور در این استان تولید می شود و از سوی دیگر برخی گیاهان دارویی کشور و حتی جهان فقط در اصفهان می روید.

اصفهان از قدیم الایام به چهار فصل بودن معروف بوده است و این تنوع آب و هوایی که حتی در یک استان و شهرستان قابل مشاهده است موجب شده تا کمیاب ترین گیاهان دنیا که برخی نیاز به آب و هوای بسیار گرم دارد و رویشگاه برخی نیز زیر برف سپید کوهساران است در این استان یافت شود.

این دو ظرفیت استان اصفهان به گفته کارشناسان بسیار مغفول مانده است و کارشناسان اعتقاد دارند به جای تکیه صرف بر صادرات بذر و یا محصولات فناورانه علمی بهتر است این نوع محصولات تکیه گاه استان برای ارزآوری باشد.

اشتغال خانگی در مناطق محروم اصفهان
در این راستا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان اصفهان در زمینه کشت گیاهان دارویی بی بدیل است، ظرفیتی که می تواند به توسعه اشتغال خانوادگی در برخی نقاط محروم استان مانند فریدونشهر نیز کمک شایان توجهی داشته باشد.

احمدرضا رئیس زاده افزود: برخی محصولات دارویی تنها در کوهساران بلند این منطقه و زیر برف رشد می کند، محصولاتی که گاه ما از آنها غافل هستیم اما کشورهای دیگر با خرید این نوع گیاهان به تولید دارو از آنها نیز می‌پردازند که ما خود در ایران نداریم.

افزایش مساحت کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان مدنظر است
وی با تاکید بر اینکه توجه به این ظرفیت هموار مدنظربوده است اما لازم است بخشهای دیگر نیز با ما برای توسعه کشت این محصولات همراه شوند، گفت: برای دستیابی به این هدف چند طرح توسعه‌ای در نظر گرفته ایم، محدوده زیر کشت کنونی گیاهان دارویی استان بیش از ۷۸ هزار هکتار است که در صورت اجرای این پروژه ها، ۷۰۰ هکتار به مساحت مزارع گیاهان دارویی این استان اضافه خواهد شد.

کاشت ۳۰ نوع گیاه دارویی در بخش کشاورزی اصفهان
رئیس زاده با اشاره به برداشت جداگانه زعفران و گل محمدی و ۳۰ نوع انواع گیاهان دارویی در بخش کشاورزی استان به غیر ازبخشهای مربوط به منابع طبیعی گفت: این نوع محصولات مانند زعفران، آب کمتری نسبت به دیگر محصولات کشاورزی نیز مصرف می کند که در شرایط فعلی استان و کشور بسیار به صرفه است.

احیای سنت کاشت زعفران در نقاط مختلف استان
وی با بیان اینکه هر ساله میزان زیادی از گل محمدی استان و فراوره های جانبی آن مانند گلاب صادر نیز می شود، گفت: کشت زعفران در بسیاری از نقاط اصفهان از قدیم الایام معمول بوده است و باید بار دیگر احیا شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تاکید کرد: همچنین در زمینه فناوری گیاهان دارویی و توسعه صادرات این محصولات اکنون مشکلاتی وجود دارد و باید با همکاری نهادهای مرتبط، زیرساخت های لازم فراهم و موانع فروش برطرف شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha